Hlavná stránka

>

Magazín

>

Reportáže

>

Neneh Cherry očarila aj bez výťahov a tanečníc. Ponúkla súčasnosť i návrat v čase

Neneh Cherry očarila aj bez výťahov a tanečníc. Ponúkla súčasnosť i návrat v čase

27.02.2019 - 18:00 | Patrik Marflák

Deň po zrušenom koncerte Nicki Minaj zažili fanúšikovia v Bratislave klubový večer, ktorý začal dosť podobne, no našťastie skončil úplne inak. Už popoludní usporiadatelia informovali o defekte tourbusu, ktorý Neneh Cherry aj s kapelou zdržal v Poľsku. Plánovaný začiatok koncertu sa tak posunul na 21:00.


Zároveň museli organizátori celoročného festivalu City Sounds zrušiť aj koncert avizovanej predskokanky. Harfistka, speváčka a skladateľka Tatyana je totiž členkou sprievodnej kapely hlavnej hviezdy a na jej vystúpenie by pri posunutom začiatku už nebol čas. Fanúšikov tak od otvorenia Majestic Music Clubu až do začiatku koncertu zabával svojím setom domáci dídžej a producent Beyuz. A treba povedať, že išlo o rozhodne lepší hudobný zážitok ako sterilný playlist súčasných hitov, ktorý znel v piatok počas dlhých hodín na zimáku. Mix tropických beatov, francúzskeho rapu či (acid)funku bol viac než príjemnou kulisou k čakaniu na koncert.

Expresne rýchla príprava a počítač vo Vrakuni

Príchod Neneh Cherry do Bratislavy sa napokon posunul ešte viac, než organizátori dúfali - do Majestic Music Clubu s kapelou dorazila až po pol deviatej, kedy mohli byť návštevníci svedkami toho, ako nielen hudobníci a "bedňáci", ale aj samotná speváčka nosili veci z tourbusu na pódium. A popri tom napriek stresujúcej situácii niekoľkých fanúšikov potešila spoločnou fotkou.

So stavaním špeciálneho pódia s veľkými obrazovkami, posuvnými plošinami a inými vychytávkami pre šou americkej raperky to samozrejme nemožno porovnávať ani náhodou, no i tak bolo obdivuhodné, ako rýchlo sa koncert sedemčlennej kapely podarilo pripraviť. Nebyť zabudnutého počítača, ktorý sa v tourbuse previezol na parkovisko do Vrakune a organizátori poň museli poslať auto, už po trištvrte hodine od príchodu by vystúpenie mohlo začať. Fanúšikovia však boli o všetkom priebežne informovaní, a tak nikomu neprekážalo, že úvodná skladba nakoniec zaznela až pár minút po desiatej.

Neneh Cherry v Bratislave, 23.2.2019

Švédska speváčka si právom vyslúžila status žánrovo nezaraditeľnej ikony. Na scéne je už od konca 80-tych rokov a hoci dlhé roky bola v úzadí, po návrate vydala dva skvelé albumy. Z nich práve ten najnovší, Broken Politics (2018), tvorí základ jej koncertného playlistu. Vo veku 54 rokov je už babičkou, no keď stojí na pódiu, je zrejmé, že do hudobného dôchodku má ešte ďaleko. Od prvých minút svojou charizmou a hlasom zaplnila sálu a nebolo ľahké z nej spustiť oči. Pritom na pódiu sa toho dialo naozaj dosť.

Tak ako predchádzajúci album Blank Project (2014), aj Broken Politics vznikol ako elektronická nahrávka, ktorú produkčne zastrešil Kieran Hebden alias Four Tet. Preniesť ju do koncertnej podoby so živou kapelou v tomto prípade určite nebolo jednoduché, keďže ide o hudbu s veľmi rafinovanými aranžmánmi a špecifickou atmosférou. Ak by sme ju predsa len chceli zaškatuľkovať, najvýstižnejšie by bolo pomenovať ju trip-hop 21. storočia. Organický zvuk majstrovsky vyprodukovaných bicích je podkladom pre bohaté kompozície, ktoré pôsobia minimalisticky, no naživo by to naozaj nešlo bez veľkej kapely a množstva nástrojov.

V popredí etnicky pestrej zostavy stoja tri ženy: okrem Neneh aj spomínaná Tatyana (harfa, klávesy) a Rosie Bergonzi (vibrafón, perkusie, klávesy). Priestor v druhej línii okupuje basgitarista Samson Srinua, mierne v úzadí sa skrýva hráč na elektronické bicie a perkusie John Tonks a spoza dídžejského stola to celé kontrolujú dvaja páni s počítačmi a elektronickými mašinkami - speváčkin dlhoročný partner Cameron McVey a Preetesh Hirji.

Neneh Cherry v Bratislave, 23.2.2019

Vo svojom svete

Môj prvý zásadný poznatok bol, že to celé znie výborne (dokonca aj bez zvukovej skúšky - kvôli meškaniu prebehol iba line check), druhý, že je to tak pohlcujúce, že som sa popri užívaní si koncertu vlastne ani nesnažil rozkódovať, čo všetko hrá naživo a nakoľko si kapela pomohla zvukmi z počítačov. Isté je, živá energia bola počas celého koncertu hmatateľná a oproti štúdiovým verziám skladieb podčiarknutá najmä pridanými rytmami perkusií, ktoré publikum zvádzali k tancu. Pritom ide o album v prevažne pomalom tempe, ktorý má od tanečnej nahrávky ďaleko.

Najlepšie momenty hlavnej časti koncertu priniesol výborný singel Kong, hypnotická Deep Vein Thrombosis, titulná skladba albumu Blank Project, energická Natural Skin Deep či pesnička Soldier, ktorá bola emotívnym vrcholom pred prvým odchodom kapely z pódia. Speváčka priestor medzi skladbami vypĺňala po svojom - zaznelo síce zopár klasických príhovorov, ktorých súčasťou bolo aj naučenie sa slovenského "ďakujem", no častejšie si len tak ulietavala na rečníckych otázkach, ktoré potom modulovaním hlasu viackrát opakovala akoby išlo o nejaké zaklínadlá či mantry. Posôbilo to zvláštne, ale mňa osobne vždy poteší, keď umelec aj pri kontakte s publikom zostane tak trochu vo svojom vlastnom svete.

Neneh Cherry v Bratislave, 23.2.2019

Dôstojne starnúce hity

S blížiacim sa koncom samozrejme došlo aj na starinky, pri ktorých sa pekne ukázalo, ako veľmi sa Neneh Cherry posunula za takmer dve dekády albumovej pauzy, ktorá hrubou čiarou rozdelila jej kariéru. Skladba Manchild a najmä dvojica hitoviek v samom závere 7 Seconds a Buffalo Stance sú bez pochýb nesmierne dôležitým spojítkom vo vzťahu s fanúšikmi, ktorí ju spoznali pred viac než štvrťstoročím. Ťažko si preto predstaviť koncert bez nich - najmä ak išlo o jej prvý koncert u nás.

Radostná nostalgia v publiku sa najmä pri Buffalo Stance dala krájať, v porovnaní s novou tvorbou však ide prinajlepšom o dôstojne starnúce retro. Pre hudobníkov sú to väčšinou také povinné jazdy, no fanúšikovia si ich užili ako sa patrí a bolo vidieť, že aj kapela je napriek nečakane náročnému dňu nabitá energiou. Dokonca Bratislave, možno aj ako náhradu za meškanie, ponúkla v prídavku skladbu, ktorú vôbec nemala napísanú v setliste a na tomto turné ju hrala zatiaľ iba raz - cover jazzovej klasiky I've Got You Under My Skin.

Pri 7 Seconds treba ešte vyzdvihnúť spev Camerona McVeya (v pôvodnej verzii spieva Youssou N'Dour), ktorý Neneh vokálne sekundoval vo viacerých skladbách. V zimomriavkovom hite z roku 1994 mal priestor ukázať sa naplno a príjemný duet dvojice, ktorá to spolu profesionálne aj v súkromí ťahá už tri dekády, bol veľmi pekným momentom na záver vydareného koncertu. Neneh Cherry v Bratislave ukázala, že na nezabudnuteľný zážítok netreba nič extra - len kvalitnú kapelu, silné pesničky a úprimnú vášeň pre hudbu.

Neneh Cherry v Bratislave, 23.2.2019Pozrite si celý fotoreport z koncertu

Setlist koncertu Neneh Cherry v Bratislave:
(23. 2. 2019, Majestic Music Club)

1. Fallen Leaves
2. Shot Gun Shack
3. Deep Vein Thrombosis
4. Kong
5. Blank Project
6. Synchronised Devotion
7. Black Monday
8. Natural Skin Deep
9. Manchild
10. Soldier

Prídavok:
11. Faster Than the Truth
12. I've Got You Under My Skin (Cole Porter cover)
13. 7 Seconds
14. Buffalo Stance

Autor: Patrik Marflák
Foto: Martina Mlčúchová


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti