Hlavná stránka

>

Magazín

>

Reportáže

>

15 rokov bez Filipa: Jaro by bol na koncertné výkony Müllera a Šebana pyšný

15 rokov bez Filipa: Jaro by bol na koncertné výkony Müllera a Šebana pyšný

30.10.2015 - 11:30 | Marek Danko

Na projekt pripomínajúci 15. výročie smrti Jara Filipa je oprávnene zvedavé množstvo ľudí. Aj Spoločenský pavilón v Košiciach bol v utorok (27.10.) beznádejne vypredaný. Zaslúžila sa o to najmä charizmatická hudba človeka, ktorý odišiel do muzikantského neba predčasne. Ak odtiaľ sleduje počiny svojich bývalých spoluhráčov, musí mať veľkú radosť.


Hoci Andrej ŠebanRichard Müller spolu zdolali nemálo hudobných prekážok, ich cesty sa neskôr chtiac-nechtiac rozdelili. Po niekoľkých Andrejových hosťovaniach na Rišových koncertoch je tu však teraz turné, kde už je možné hovoriť o spolupráci vo väčšom meradle. Za dočasné spojenie týchto dvoch výrazných individualít môžeme vďačiť práve hudbe Jara Filipa. Hlavným motívom turné je totiž hrať výlučne ním skomponované skladby.

Prečítajte si: Výlet do minulosti: Müller, Filip a štyri albumy plné nadčasových skladieb

Pozmenené aranžmány sú vítaným osviežením

Priaznivci Filipovej tvorby majú po takmer dvoch dekádach konečne možnosť okúsiť naživo atmosféru skladieb, ktoré autorská dvojica pravidelne hrávala v 90-tych rokoch. Ich koncerty z tých čias určite museli patriť k veľkým zážitkom. Jarove aranžmány sú rafinované, so zmyslom pre detail, klaunovsky smutné, nekonvenčné. Ich sila je v tom, že vlastne vôbec nepôsobia silácky, sú ponorené do seba, opatrné a v príhodný moment nevyspytateľné. Je ich veľmi ťažké vylepšiť, no dajú sa zmeniť a oživiť.

Ako nám ešte pred turné prezradil Richard, cieľom úprav nebolo meniť charakter skladieb, ale maximálne ich prispôsobiť kvalitám súčasnej zostavy, ktorá spolu skúšala priblližne mesiac. Vďaka tomu je koncert výnimočným zážitkom aj pre tých, ktorí repertoár dobre poznajú. Výborným príkladom je 24 hodín denne, kde Šeban doplnil sólo pripomínajúce Za dedinou... z klasického albumu Bolo nás jedenásť (1981). Nadčasovosť spomínaného diela potvrdilo aj zaradenie ďalších dvoch skladieb. Už v minulosti odznela na Šebanových koncertoch pieseň Vyletel vták, no éterická gitarová úprava pripomenula ľuďom jeho hlboké cítenie a nápaditosť. Do batôžka, odspievaná Rišom, ctila tradičnejšie rysy, nebol by to však Šeban, keby sa neblysol úchvatnými sólami.

"Album 33 som vydával v čase, keď som dovŕšil Kristove roky. Podobne to bolo v roku 2005 s platňou 44. Budúci rok budem mať 55, takže to je jasné, ale neviem, či sa rozhodnem pre 66 alebo 69. Sériu uzavrie album mojich najväčších hitov s názvom 101," zavtipkoval Rišo na účet číslovaných platní. S Jarom sa mu podarilo nahrať iba prvú v rade, z ktorej odzneli takmer povinné Milovanie v daždiKarel z americkej Prahy. "Karlove" latinskoamerické rytmy boli ako stvorené pre sprievodnú kapelu, šancu využila najmä rytmika v zložení Juraj Kuchárek (bicie) a mladý český talent Miloš Klápště (basgitara, kontrabas).

15 rokov bez Filipa v Union Chapel v Londýne

Plodný rok 1996 pripomenulo najviac skladieb 

K pamätnému roku 1996 sa viaže množstvo Rišových spomienok, od narodenia syna cez skrachované vydavateľstvo BMG, kde vtedy pôsobil, až po provokujúci plagát k platni LSD - Tu v predaji. "Raz som našiel Jara skormúteného, no nechápal som to, pretože zohnal sponzora na platňu. Problém bol totiž v tom, že sponzor - Windows - chcel byť uvedený na obale. Tak som napísal text k piesni Cez okno," uviedol v jednom z mnohých spomienkových príhovorov. Skladbu pôvodne naspieval Jaro, Richardovi na priblíženie sa ku kvalite originálu chýbali najmä potrebné výšky.

Drobný nedostatok vynahradila mrazivá balada Filip, venovaná synovi a okrajovo i otcovi Vladovi, bez zbytočného balastu sa vyrovnávajúca so starnutím a generačnými rozdielmi. Šebanovo sólo znelo rovnako fantasticky ako na pamätnej, pre mňa dodnes najlepšej Mullerovej platni. Z nej zaznelo ešte BMG, kde sa vo vynikajúcom svetle ukázal druhý gitarista Peter Markuljak. Jeho tandem s Šebanom funguje znamenite, dekorujúc skladby hašterivými výmenami, čo dodáva aranžmánom na príťažlivosti.

Titulnú skladbu albumu LSD som očakával v napätí, že pôjde o podobný halucinogénny trip ako pred 19 rokmi, no kapela zvolila miernejšiu podobu. Vynahradila to atmosférická Andrejova hra, evokujúca zvuk fujary, majestátne lezúcej po trávnatých kopcoch. Koniec koncov, Jaro mal k ľudovej hudbe vždy pomerne blízko, rovnako ako k hravému jazzu či horko-sladkému kabaretu.

15 rokov bez Filipa v Union Chapel v Londýne

Labutie piesne znejú stále nadčasovo

Z hitmi nabitého albumu Nočná optika (1998) odzneli prekvapivo len dve veci (autorom najznámejšej, titulnej skladby bol Rišo). Okrem 24 hodín denne išlo o Knižný príbeh, v ktorej mal možnosť ukázať svoje umenie klavirista Matej Benko. Práve jemu prischla asi najmenej vďačná úloha zhostiť sa nezameniteľných "čierno-bielych" partov. Ukázalo sa, že Šeban, ktorý sa počas príprav turné zhostil úlohy zostavenia a vedenia kapely, mal šťastnú ruku, pretože Matej si s Filipovým prstokladom zmeral sily znamenito.

Labutia pieseň dielne Filip - Müller, Koniec sveta (1999), zostala tak trochu nedoceneným počinom. Rišo si pred Hotel M. neodpustil známu historku, že plzenský hotel Morrison (dodnes je v prevádzke) sa venoval službám iného charakteru, zvedavosť však upútal najmä nádherne deprimujúci song Ani nevieš, kde gitara pripomínala kvílenie raneného dravca. Holubí kráľ má sentimentálny nádych, ale dialóg klavír - gitara naživo potešil náramne, navyše ide o menej hranú skladbu.

Až povezou mě na lafetě vybral Rišo zo svojho prvého českého albumu Richard Müller a hosté (druhý, Sociální síť, vyšiel v týchto dňoch). Miernym poklusom vpred sa šinúca hudba verne odráža Jarov rukopis, ktorý mal aj v roku jeho úmrtia charakteristickú pečať (Jarova posledná skladba Planý poplach duše sa ocitla na platni '01). Úplný záver koncertu bol vyhradený jedinému možnému titulu. Text piesne Cigaretka na dva ťahy pozná každý fanúšik naspamäť, napriek tomu nepotešilo, že diváci museli s vokálmi Richardovi pomáhať, pretože sa zdalo, akoby už nestačil s dychom.

Napriek občasným indispozíciám však treba povedať, že frontman predviedol chvályhodný výkon. Nemalou mierou k výslednému dojmu prispeli gitary Andreja Šebana a Petra Markuliaka, vierohodný klavír Mateja Benka, energicky pulzujúca rytmika a vkusne pozmenené aranžmány. Už len kvôli atmosfére Jarovej hudby sa oplatilo spomínať na "divoké" 90-te roky. Turné bude pokračovať v novembri vystúpeniami v Hlohovci, Piešťanoch a Bratislave. Posledné vstupenky sú v predaji exkluzívne v sieti Predpredaj.sk.

Setlist koncertu v Košiciach, 27.10.2015:

1. 24 hodín denne
2. Knižný príbeh
3. 100 dní
4. Hotel M.
5. BMG
6. Ani nevieš
7. Vyletel vták
8. Cez okno
9. Karel z americkej Prahy
10. Až povezou mě na lafetě
11. LSD
12. Holubí kráľ
13. Do batôžka
14. Filip
15. Milovanie v daždi
16. Cigaretka na dva ťahy        

Autor: Marek Danko
Foto: Katarína Bell (fotografie sú z londýnskej Union Chapel)


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti