3ck je rešpektovaný slovenský skrečer, no posledné dva roky sa venuje aj tvorbe beatov. Aktuálne vydáva beatový album Playground pod alter egom DifferentZen. "Nechcel som, aby sa tieto dva svety miešali, chcel som spraviť takú imaginárnu hrubú čiaru za turntablismom," vysvetľuje hudobník.

Album Playground vychádza pod labelom ajlavmjuzik ako ďalšie pokračovanie série New Beats On The Block. Viac sa o ňom dočítate v rozhovore, ktorý pripravila Dagmar Lauková Petrášová.

V čom je tvoja tvorba pod menom DifferentZen iná ako v prípade 3cka?

Tracky pod novým menom sú o samplingu, zatiaľ čo 3ckovice boli čisto o turntablisme. Pred dvomi rokmi som si rozrezal dlaň (to ma vyradilo z tréningu na gramcoch), ostal som na maródke a voľný čas som chcel využiť nejako produktívne. Keďže som človek kreatívny, začal som sa učiť samplovať, čo bol vždy jeden z mojich snov, len nikdy nebol čas ponoriť sa do toho.

Čo znamená prezývka DifferentZen?

Podvedome sa snažím hudbu robiť trochu inak, ako je momentálne trendy a rád by som priniesol na stôl svoj štýl, preto Different. A Zen preto, lebo hudba je mojou meditáciou.

Ako dlho album Playground vznikal? Čo bolo pri jeho príprave najťažšie a čo ťa veľmi bavilo? 

Beat tape vznikal necelý rok. Všetky beaty sú z roku 2019 a Fake stars fallin' som spravil ako posledný na Silvestra, preto taký názov. Najradšej mám ten proces tvorby úplne od začiatku, keď počúvam staré soulové veci alebo jazz a hľadám vhodný sampel, cez sekanie a prvotné zvučenie, formovanie vibe-u a špekulovanie nad aranžom. Nebaví ma robenie finálneho mixu. To mi trvá vždy najdlhšie a je niekedy na palicu počuť ten istý track stokrát. Ale mixy sa učím robiť sám, pretože to považujem tiež za umelecký prejav. Určuje to výsledný charakter treku a pokiaľ nemáš budget na to sedieť v štúdiu u profíka, ktorému si povieš čo a ako by malo znieť, tak iná cesta nie je.

Album je pomerne dlhý a rôznorodý. Tak si to od začiatku chcel? 

Na Playgrounde je osemnásť vecí a bol zámer spraviť ich toľko. Beaty majú približne dvojminútovú stopáž a nechcel som dať von "20-minutovečku" s desiatimi trekmi. V kompe mám ďalších dvadsať beatov, takže bolo z čoho selektovať. Je pomerne bežné, že beatmakeri to takto robia. Zober si Madlibove Beat Konducta, alebo Medicine show série. Tie niekedy obsahujú až päťdesiat vecí! Základom hip-hopových trackov sú loopy, a preto sú pevným jadrom mojich beatov. Páči sa mi, ako tvorí Ohbliv. Kľudne spraví loop a nechá ho hrať dve a pol minúty s minimálnymi zmenami. Milujem jeho tvorbu.

Čo sa rôznorodosti týka, tak som to schválne zostavil takto, aj keď som mohol vybrať iné beaty a držalo by to viac pokope. Nechcem sa viazať na jediný štýl, pretože rád skúšam nové postupy. Rád sa hrám, preto Playground.

Ktoré tri tracky z albumu sú tvoje najobľúbenejšie? Skús popísať ich atmosféru.

Určite Morning poetry, pretože obsahuje krásny ženský vokál a má vystihovať ráno, keď sa zobudíš s výbornou náladou, po tvojom boku vysmiati tvoji najmilší, vieš, že máš pred sebou voľný deň a iba zamyslene čakáš, kedy ti do šálky dotečie lahodné espresso.

First hour - je to ten štýl beatu, že keď niečo také niekde započujem, poviem si "Dafuq" alebo Dillove "Turn it up". Nádherné dychové a piano sample som nechal v pôvodnom panningu, lebo som jednoducho nevedel odolať.

Acid rain - má znázorňovať katastrofálny stav, v ktorom sa nachádza naša planéta a celkovo ten sebecký štýl, ktorý si my, ľudia, voči prírode a zvieratám ideme. Tieto témy sú mi veľmi blízke a trápia ma.

Na Playgrounde sa neobjavil žiaden hudobný hosť, čo je prekvapivé v porovnaní s tvojou prvou sólovou nahrávkou Spontaneous (2015), kde ťa hudobne podporili viacerí beatmakeri. Ako ti vyhovuje samota pri tvorivom procese v porovnaní so spoluprácami?

Prvý album bol skreč tape, kde som si popozýval ľudí, ktorých som si v tej dobe najviac cenil. Týmto spôsobom som im chcel vzdať hold, a zároveň to bola pre mňa veľká pocta, že si našli čas a podporili ma. Playground som spravil celý sám. Je to čisto moja vizitka, ako vnímam beatmaking ja. Tie veci nebudú baviť každého, ale ja som nechcel robiť žiadne kompromisy. V dnešnej dobe je "in" používať rovnaké sample packy, robiť 80-stopové beaty, lebo kompy to v pohode utiahnu, mať kryštalicky čistý zvuk a super transparentné mixy. Mňa baví robiť jednoduché, originálne, špinavé a výstižné beaty. 

Vyrastal som na Enter the Wu-Tang, Tha Alkaholiks a DJ Krush, čo som počúval z x-tej kópie na kazete, takže ten špinavý zvuk mám v sebe hlboko zachytený. Pri tvorbe sa snažím nemyslieť spôsobom "pre akú cieľovku je určený tento beat alebo koho má osloviť?". Idem si takú meditáciu ako pri skrečingu. Sekám, upravujem, ladím EQ a efekty, skladám skladačku, až kým nemám z výsledku zimomriavky a chuť skákať po luster. Niekedy to aj robím. (smiech)

Každopádne spolupráci s niekým na mojej vlne sa nebránim. Spolupráca je o kompromisoch, aj keď ich väčšinou robím minimálne. Buď sa ti páči môj štýl, alebo nerobme radšej nič. Tak to vidím. Sám skoro nikdy nehovorím druhému, čo má ako spraviť. Rešpektujem jeho umeleckú identitu a chcem, aby do skladby priniesol svoj svet. Toto ma baví na spoluprácach.

Potrebuješ konkrétny sampel ako inšpiráciu?

Sampel je pre mňa vždy najväčšou inšpiráciou a navedie ma, kam sa má beat približne uberať. Práve preto sa nechcem viazať na jediný štýl beatov a budem aj naďalej tvoriť rôzne veci, na čo budem mať zrovna chuť a čo mi nový úlovok povie.

Kde čerpáš sample a aké programy si použil pri tvorbe albumu?

Sample hľadám na nete alebo na vinyloch. Občas si niečo nahrám na diktafón Zoom H1. Nie som ten typ OG True School beatmakera, ktorý nepoužije nič iné, len vinyl. Posledné mesiace mám taký workflow, že nájdený sampel nahrám do sampleru SP-404A, tam ho trochu zefektujem a následne pošlem do Abletonu, kde vzniká celý trek až po final mix. SP-404A by som v budúcnosti chcel využiť aj ako externý efektor na efektovanie jednotlivých stôp v Abletone, ale zatiaľ sa mi to nepodarilo prepojiť bez toho, aby som nechytal feedback. Tiež som si kúpil Ableton push 2 kontroler, čo takisto stopro ovplyvní moje beaty.

Kto je prvý, komu zvyčajne pustíš svoje nové veci na feedback?

Občas niekomu niečo rozrobené pošlem, ale skôr je to výnimka. Riadim sa pocitovo svojím úsudkom, pretože názory iných podvedome ovplyvňujú. Každopádne si vážim konštruktívnu kritiku a rád si nechám poradiť od skúsenejšieho, najmä v technickom smere.

V ktorej oblasti máš ako hudobník ešte rezervy a chcel by si ju zdokonaľovať?

Určite mám rezervy v mixáži trekov. Aj Lo-Fi sa dá kruto nazvučiť. Tento žáner vnímam skôr ako zámer robiť beaty netradične, hľadať nové rytmiky, iný zvuk a nie že "neviem ten beat dobre nazvučiť, ok, dám tomu nálepku Lo-Fi". Každopádne v beatmakingu som iba na začiatku a verím, že sa budem zdokonaľovať v každej oblasti.

Ako turntablista si technické skreče a využitie gramofónu povýšil na plnohodnotný hudobný nástroj. Čím ťa zaujal tento hip-hopový subžáner natoľko, že si sa v ňom vypracoval a nevzdal to pri prvých neúspechoch?

Nie som ten typ človeka, ktorému ide všetko okamžite od ruky a ak by som veci vzdal pri prvom neúspechu, tak myslím, že by som tu už nebol. V turntablisme je dôležité byť trpezlivý a cieľavedomý, inak nemáš šancu dostať sa na určitý level, tak isto ako pri hre na akýkoľvek iný nástroj. V mojom prípade to išlo úplne samo, pretože turntablism bol vždy mojím nesplneným snom a od momentu, keď som konečne našetril peniaze na vybavenie, nebolo cesty späť. Nebral som to ako niečo, do čoho sa musím nútiť. Skôr naopak. Veľmi odporúčam mladým, nech idú do toho, ale iba v prípade, že milujú turntablism ako taký a sú do toho úplní fanatici. Keď im jednoducho robí dobre počuť tú hudbu.

Pamätám si, že keď sme ako štence počúvali prvé rapové kazety, tak ja jediný som hneď zahlásil "počul si tie skreče?" a hneď som pretáčal späť. Musel som mať všetky dostupné skreč tapes, mixy, videá. Nahrával som si na VHS-ku battles, ktoré dávali na Mixery Raw Deluxe, a potom som sa z tých videí učil prvé veci. Vtedy nebol Youtube plný tutoriálov. Turntablism je úžasná komunita svojských ľudí a ja som vďačný, že som do tej našej domácej mohol prispieť svojou trochou.

V roku 2011 ste vydali spoločne s producentom Biomatom unikátne EP Biotrick, vytvorené iba pomocou dídžejskej techniky. Ako vnímaš tento album po rokoch? Menil by si na ňom niečo?

To EP je takto ok, pretože reflektuje hudbu, akú sme vtedy chceli robiť, čiže z tohto hľadiska by som nemenil nič. Iba po zvukovej stránke by som tomu doprial lepší mix. Bolo super spraviť projekt s Biomatom. Cením ho najviac!

Spolupracuješ s rôznymi hudobníkmi, podporil si napríklad Karaoke Tundru, Duhana, Pkreka, Prezidenta Lourajdera a mnohých ďalších na ich vlastných projektoch. Čím ťa zaujali?

Tieto spolupráce boli zaujímavé práve preto, lebo sú to všetko neobyčajné osobnosti, ktoré sa neriadia trendami a robia si svoj shit. Celkovo mám rád tie divné umelecké perzóny. Rád napríklad pozerám dokumenty o umelcoch.

V tracku Noon z roku 2017 sa ti podarilo spoločne s Marianom Jaslovským spojiť elektronickú hudbu, živé nástroje a vokály do originálneho celku. Chystáš sa aj do budúcna prepájať elektroniku s akustickými nástrojmi, alebo to bola skôr výnimka?

S Jaslom to bola taká spontánna spolupráca. Baví ma to. Jaslo je rešpektovaný a veľmi šikovný multiinštrumentalista, s ktorým som chcel vždy niečo spraviť. Cením si, že nie je zaseknutý v nejakej tej jazzovej škatuľke, kde by spolupracoval len so svojimi rovesníkmi, hudobníkmi na jeho úrovni, ale nebojí sa tvoriť niečo nové, nepoznané aj s mladšími. V tomto momente nemám v pláne nič podobné, ale u mňa nikdy nevieš. Ani ja neviem. (smiech)

Český producent Claviq spomenul v rozhovore, že práve ty si mu ponúkol možnosť nahrať album pod labelom ajlavmjuzik. Ako sa ti jeho nahrávka Lo-fi Life páči a čo hovoríš na ďalšie albumy tejto beatovej série?

Claviqovu tvorbu mám rád už dlhé roky a keď mi MtotheG hovoril o New Beats On The Block sérke, v momente mi napadol práve on. Navrhol som mu ho a ostatné už viac-menej riešili oni dvaja medzi sebou. Určite odporúčam skontrolovať aj jeho predchádzajúcu tvorbu. Na svojom Bandcampe má viac ako dvadsať albumov! Jeho tracky som použil aj vo svojich mixtapeoch Poems a No cartoons n shit, nájdeš ich na mojom Mixcloude. Všetky tri doterajšie časti série mám rád. Každý album je iný, ale zároveň to celé pekne do seba zapadne, keď vyjde sampler na platni. Mne bude cťou byť v tom s nimi.

Aký je tvoj vzťah k platniam? Ktoré kúsky zo svojej zbierky si najviac ceníš?

Platne mám moc rád, ale nie som ten typ kolektora, ktorý sa zaujíma o to, akú má hodnotu daný kúsok na trhu. Pre mňa majú vysokú hodnotu albumy, ktoré mám rokmi overené ako klasiky, napríklad Tricky - Maxinquaye, prvé albumy Portishead, albumy od Nirvany, veci od Q-berta, D-Styles, Ruckazoid, Madlibovice, Knxwledge atď. Tiež mám rád staré jazzové a soulové albumy, 80's veci majú svoje čaro a výborne sa samplujú. Cením vinyly, na ktorých mám nejakú ryhu aj ja. Tie majú špeciálnu hodnotu a vždy je to pre mňa taký malý sviatok, keď sa mi do rúk dostane ďalší.

Na čom aktuálne pracuješ a aké máš plány? 

Mám v pláne koncepčný album, ale radšej nebudem konkrétny, ak by sa niečo zmenilo. S Playground hrám 21. februára v trnavskom TenKlube, kde okrem mňa zahrajú aj Facutum, VKTRD a MtotheG. Na túto akciu sa moc teším a srdečne pozývam všetkých, čo cenia Lo-Fi hip-hop, ultrafresh produkcie, ako aj turntablism a mashupy á la Flako vs Maťko a Kubko. Čo sa týka ďalších hraní, tak uvidíme, čo život prinesie. Rád prídem, ak ma niekto pozve.

Autorka: Dagmar Lauková Petrášová
Foto: ajlavmjuzik