Už takmer 15 rokov trvá kariéra Adamu Ďuricu, ktorý v posledných rokoch patrí k najžiadanejším spevákom na domácej scéne. Na jeseň 2018 vydal svoj piaty, doposiaľ najosobnejší album, z ktorého pochádza niekoľko úspešných rádiových singlov. Novinky aj staršie hity predstaví od 25. marca do 7. apríla na akustickom turné po Slovensku.

Na albume s názvom 30, ktorý vyšiel v októbri minulého roka, Adam Ďurica zvážnel a priblížil svoj vnútorný svet osobnejšími textami. Tematický aj zvukový posun fanúšikovia prijali kladne, navyše si vydarenými singlami Jazero a Holubička zabezpečil aj podporu slovenských rádií, v ktorých sa jeho tvorba od roku 2014 "usadila" vďaka sérii veľkých hitov z albumov Mandolína (2015) a Spolu (2016).

V rámci pripravovaného akustického turné chce podľa vlastných slov podčiarknuť najmä intímny charakter novej nahrávky, ktorá okrem hitového potenciálu prináša aj väčšiu hĺbku. Viac prezradil v rozhovore, ktorý pre Hudba.sk pripravil Roman Kubovics.

Aké máš zatiaľ ohlasy na najnovšiu nahrávku? 

Veľmi dobré! Som spokojný s prácou, ktorú som urobil spolu s Matejom Turcerom (Pulp studio; člen skupiny From Our Hands, pozn. red.) ako producentom albumu. Mám z neho veľmi dobrý pocit. Keď sme vyberali single, poviem úprimne, že mi bolo jedno, ktorá pesnička bude singlom, lebo so všetkými skladbami som naozaj spokojný.

Ako to u teba funguje, skladby, ktoré budú singlami, vyberáš ty alebo vydavateľ? 

Nechal som to na vydavateľa - ako hovorím, ja som spokojný so všetkými. Tentokrát to nebolo tak, že som mal nejaké single a následne sme dorábali album. Ten bol takmer celý hotový ešte predtým ako sme vydali prvý singel Jazero. Naposledy vyšiel singel Dávno si preč s textom od Stanislava Štepku. Klip je úplne iný ako tie predchádzajúce, treba ho určite vidieť.


Album priniesol aj nové textárske spolupráce so spevákmi ako Sima Martausová, BuranoWski a po rokoch aj Rasťo Kopina z kapely Nocadeň. Cítil si ako interpret, že texty, námety a nápady Vlada Krausza sa už vyčerpali?

Chcel som skúsiť aj niečo iné, stále však platí, že Vlado Krausz napísal najviac vecí na album. Vlada stále považujem za skvelého textára, s ktorým som spravil zlomové pesničky mojej kariéry. On píše na mnohé témy, ktoré verím, spolu s ním, ešte dáme dokopy. Noví textári prišli vhod, chcel som zmeniť vyjadrovací jazyk, aby bol pestrejší, lebo predsa len je možno niekedy cítiť, že text je z jedného pera... Aj keď z výborného! 

Pieseň Domov, ktorú si sám zložil aj otextoval je pre mňa osobne jednou z najlepších. Nechceš sa v budúcnosti viac realizovať týmto smerom? 

Tieto veci sa nedajú plánovať, ale nebránim sa tomu. Priznám sa, že skladanie textov je u mňa trošku slabšia stránka. Ja napíšem text, ale len jeden z mnohých. Čo sa týka textov, čo pre mňa skladajú, tak ja na každom jednom texte participujem. Do tých textov sa snažím vložiť moje myšlienky, ako sa cítim a o čom tá pieseň má byť. Napríklad Vladovi nahodím tému, krátku vetu, a on to dokáže doviesť do stavu, že som s tým textom stotožnený.


Verejnosť vníma tvorbu popových interpretov najmä cez hity, k väčšine piesní z albumu sa bežní poslucháči rádií nikdy nedostanú. Nie je ti ľúto, že si ťa kvôli tomu mnohí ľudia škatuľkujú ako interpreta pesničiek z "jedného súdka"?

Neriešim to, je mi jasné, že album sa nedá hrať v rádiách celý. Ale treba ukázať, že hudobník sa chce vyjadriť hudbou, že ju má naozaj naozaj rád a na to sú tie albumy. Dnes má hudba toľko možností, aby sa presadila, i keď niekedy je to ťažšie, lebo jej je tak veľa... Ľudia chcú počuť niečo nové. Aj na albume Mandolína som mal skladbu Ticho alebo boli skladby ako Nebojím sa na albume Spolu. Na každom albume som mal niečo, čo je úplným protipólom toho, čo sa odo mňa hrávalo v rádiách.

Holubička neznie ako tvorba Simy Martausovej a pieseň Anjel, ktorú si zložil pre Karmen Pál-Baláž, zase neznie ako skladba Adama Ďuricu. Ako ty vnímaš spievanie textu od iného umelca alebo naopak tvorbu piesní pre iných interpretov?

Nikdy si netreba dávať  mantinely, že niečo má znieť tak alebo onak. Už mi život veľakrát ukázal, že môže prísť aj nejaká tretia možnosť. Pri Sime išlo hlavne o to, že sa mi páči, že je autorkou aj interpretkou svojich piesní. Vnímam ju ako veľmi šikovnú pesničkárku. Tak som ju oslovil, či by ju neinšpirovalo napísať aj niečo pre chlapa a vznikla z toho skladba Holubička. Ja keď čítam silný text, tak ma to istým spôsobom vedie k melódii.


Čo sa týka Karmen Pál-Baláž, pri nej som dostal príležitosť. Momentálne pracujeme aj na jej ďalších skladbách, Anjel je len prvou z nich. Pri Karmen zapadli do seba dva faktory a ľudia. Keď som rozmýšľal, akú má mať Karmen lyriku a ako má znieť, napísala mi Adriana Pusztová. Mne posielajú mnohí ľudia svoje texty a básne, a práve pri texte od Adriany mi to začalo dávať význam až natoľko, že som začal písať na to hudbu. Toto som cítil, že pri Karmen bude fungovať.

A aj funguje, rádiá pieseň hrajú a úspech potvrdzuje aj rastúci počet sledovateľov na jej oficiálnom Youtube kanáli, kde má videoklip už vyše milión prehratí. Je to pre teba zaväzujúce? 

Určite je to svojím spôsobom zaväzujúce, lebo sme si nasadili latku poriadne vysoko. Je to dobrá skladba, má dobrý zvuk aj videoklip. Človek si uvedomuje, že to ďalšie musí byť trochu iné a ešte lepšie podľa mňa. Aby sme Karmen prichystali repertoár, aby si tie skladby ľudia s Karmen trebárs na koncertoch aj spievali.

Dáš pri Karmen priestor aj iným muzikantom alebo budeš všetko zastrešovať sám ako producent? 

To je skôr otázka do budúcna. Zatiaľ máme tri skladby. Štvrtú má rozbehnutú s inými producentmi. Čo sa týka obsadenia muzikantov, to ukáže čas. Ja som rád, ak jej dokážem napísať skladby, ktoré budú silné v jej podaní. A či to budem alebo nebudem produkovať ja, je jedno. Nech sa stane to najlepšie pre tú pesničku. Nič nechcem znásilňovať.


Ty máš podobnú cestu ako Karmen, obaja ste sa zviditeľnili veľmi skoro v speváckych súťažiach. Bavili ste sa aj o tomto? Dal si jej nejaké rady, ako byť v tomto fachu úspešný?

Nedá sa v tomto poradiť. Ja osobne som rád, že všetko je tak, ako to je, že ten úspech prišiel, ale s odstupom času som aj rád, že to prišlo troška neskôr. Vnímam to ako cenné roky naberania skúsenosti, ktoré teraz môžem naplno využiť. Teraz už viem, ako napríklad na tú skladbu, vtedy som to nevedel. Čo môže Karmen urobiť úplne najlepšie, a zatiaľ to aj robí, je, aby ostala skromná, pracovitá a sama sebou. Je vidieť, že sa snaží a že jej na tej hudbe záleží. Zatiaľ je na dobrej ceste, ale tá cesta je ešte dlhá. 

Nie je ti niekedy ľúto, že ťa mnohí ľudia poznajú až od piesne Neľutujem? Mal si aj veľmi vydarené staršie piesne ako Bez servítky alebo Bolo tu fajn, ktoré sa časom z rádií vytratili.

Všetko je tak, ako má byť. Každý album som robil tak, ako som to v tom období cítil. Napríklad po vydaní debutu som chcel mať surovejší, viac rockový zvuk, a výsledkom bol album Dávno zomrel rock'n'roll, ktorý som si poctivo sám nahral. Boli to cenné skúsenosti, ale už by som to nechcel robiť sám. Teraz už chápem, aké možnosti sa mi otvorili, keď som začal robiť s rôznymi ľuďmi a aj tie skladby začali byť pestrejšie. Jednoznačne to bola veľmi dobrá skúsenosť, ale som rád za to, ako to je teraz. Niekto ma možno vníma od Jazera, niekto ďalší možno odvtedy, ako som spieval skladbu Karola Duchoňa. Je to veľmi subjektívne.


Keď si spomenul Duchoňa - prvýkrát si zaspieval jeho pieseň Mám Ťa rád v relácii Legendy popu a vtedy prišla vlna pozitívnych hodnotení, mnohých si milo prekvapil. Prednedávnom si však túto pieseň zaspieval na Exprese v projekte Pocta Karolovi Duchoňovi a zrazu prišli aj negatívne reakcie. Neuvažoval si nad tým, že by si tam zaspieval inú pieseň? Alebo si chcel ukázať práve túto pieseň v inom svetle, len to niektorí poslucháči nepochopili?

Pre mňa je téma Karol Duchoň uzavretá. Veľmi rád túto skladbu zaspievam aj na koncerte, keď mám na to náladu. V danom momente, keď som dostal ponuku na zúčastnenie sa Pocty Karolovi Duchoňovi, zdalo sa mi veľmi nekreatívne zaspievať tú pieseň rovnako ako ju poznajú ľudia. Niekomu sa táto verzia páči, niekomu zas nepáči. Vždy bude nejaký nepomer tých "likeov" a "dislikeov". 

Nielen v tejto piesni si spomalil a "skrotol". Aj tvoje najbližšie turné bude také tichšie. Môžeme čakať staršie hity v novom "unplugged" prevedení?

Jednou vetou by som to zhrnul tak, že ľudia by mali zažiť veľmi príjemný večer, ktorý ich aj poinformuje, lebo budem rozprávať ako ktoré skladby vznikli. Bude to ale aj o zábave, lebo s nahrávaním sa často spájajú aj vtipné historky. Chcem, aby si aj zaspievali a aby to bol pre nich príjemný večer. Ale na druhej strane príjemné neznamená nudné. Neviem, či by som to nazval, že som skrotol, ale dostal som už chuť urobiť iný program, aby som ukázal svoje skladby v inej rovine. Pri týchto aranžmánoch vyrážajú viac do popredia texty a tá pieseň samotná. Bude to intímny hudobný večer, verím, že sa to fanúšikom bude páčiť.

A bude to viac o albume 30 alebo pôjde o prierez všetkých skladieb? 

Bude to prierez celou mojou kariérou. Príde možno aj na úplné začiatky, môžem kľudne vytiahnuť aj niečo staršie. Zahrám aj jednu z úplne prvých pesničiek, ktoré som napísal. A budú tam samozrejme aj hudobní hostia. Sú to ľudia, ktorých mám veľmi rád a rád s nimi trávim čas na pódiu aj v zákulisí.

Keď ide o akustické turné, skúšaš aj doma pri synovi? Predsa asi tvrdý zvuk by mu vadil, ale toto môže byť príjemné aj preňho...

Spev má rád, občas mu niečo zaspievam. Uspávanky mu však spieva manželka, je to preňho predsa len príjemnejší zvuk. Ale keď zaspí, to sú najlepšie minúty dňa, kedy si môžeme oddýchnuť. (smiech)

Adam Ďurica a hostia - akustické koncerty:

25. 3. - Žilina, Dom odborov **
2. 4. - Lučenec, kino Apollo **
3. 4. - Zvolen, Dom kultúry Podborová ◊
4. 4. - Nitra, Klub Nájomná jednotka 210 **
5. 4. - Trenčín, Piano Club **
6. 4. - Prešov, Kino Scala ◊
7. 4. - Martin, Kino Strojár ◊

** hostia: Peter Bič a Viktória Vargová (Peter Bič Project) + Karmen Pál-Baláž
◊  hosť: Sima Martausová

Vstupenky:  

Autor: Roman Kubovics
Foto: Branislav Šimončík

Súvisiaci interpreti: Adam Ďurica