Rakúsko nám ako referencia "civilizačného štandardu" západnej Európy už desaťročia slúži v mnohých oblastiach. Blízkosť viedenskej metropoly supluje – aspoň ľuďom žijúcim na západnom Slovensku – okrem chýbajúcich leteckých spojení aj kultúrnu saturáciu.
Zatiaľ čo výstavné priestory známych chrámov umenia sú Slovákmi hojne navštevované, čoraz viac ľudí sa do Viedne vydáva na koncertné potulky, predovšetkým na najväčšie mená svetovej hudobnej scény. Pre tie je totiž naše diváctvo s tým rakúskym v jednom koši, a tak prirodzene volia väčšie zo stredoeurópskych hlavných miest na Dunaji (Viedeň, resp. Budapešť), kým Bratislava obvykle zostáva mimo koncertných plánov.
Rakúsko však okrem áčkových interpretov ponúka aj zaujímavú regionálnu hudobnú ponuku. O živote hudobného promotéra v krajine, ktorá má niekoľkonásobne silnejšiu pozíciu na európskej hudobnej mape ako Slovensko, som sa na diaľku rozprával s Filipom Potockim, CEO jednej z najznámejších hudobných agentúr v Rakúsku Arcadia Live.
Bol som ohromený, keď som čítal, že hudobný priemysel patrí medzi najväčšie hospodárske odvetvia Rakúska. S celkovým počtom asi 117-tisíc pracovných miest je porovnateľný napríklad s maloobchodným sektorom (127-tisíc prac. miest). Čo je najsilnejšou časťou tohto kolosu?
Nahraná aj živá hudba zohrávajú v rakúskom hudobnom priemysle významnú úlohu a spolu prispievajú k jeho celkovej sile. Hudobný priemysel má tiež podstatný vplyv na niekoľko súvisiacich sektorov vrátane propagácie, stavby pódií, stravovania, technického vybavenia, umeleckého manažmentu, zvukovej techniky, logistiky a bezpečnostných služieb. Vzhľadom na to, že takmer štvrtina rakúskej populácie žije vo Viedni, hlavné mesto prirodzene slúži ako centrálny uzol tohto priemyslu, najmä pokiaľ ide o infraštruktúru, koncentráciu profesionálov a významné podujatia. Regionálne hudobné scény a živé vystúpenia v celej krajine však tiež zohrávajú dôležitú úlohu pri udržiavaní hospodárskeho a kultúrneho vplyvu tohto odvetvia.
Na stránke kreativwirtschaft.at sa uvádza, že hudobné odvetvie má v Rakúsku ročný obrat 7,5 miliardy eur, čo predstavuje 2,8 % rakúskeho HDP. Čítal a počul som ale viacero rozhovorov, kde medzinárodne etablovaní umelci uviedli, že sa snažia dostať do čiernych čísel a po turné sú radi, keď nie sú zadĺžení. Je to aj vaša skúsenosť?
Áno, tlaky na náklady v tomto odvetví sú značné, pričom inflácia predstavuje neustálu výzvu. Okrem toho sa publikum stalo čoraz selektívnejším a uprednostnilo high-profile živé podujatia založené na zážitkoch. Tento posun v spotrebiteľskom správaní predstavuje pre umelcov ďalšiu finančnú záťaž, takže je pre mnohých ťažké byť po turné v pluse. Zatiaľ čo odvetvie samotné vytvára značnú ekonomickú hodnotu a zamestnanosť, jednotliví hudobníci často čelia finančným problémom. Momentálne si totiž hudobná brandža vyžaduje umeleckú dokonalosť a súčasne silný obchodný talent.
Ako sa z vášho pohľadu žije hudobnému promotérovi v Rakúsku?
Asi ako všade, aj u nás to znamená snažiť sa byť informovaný o vývoji na trhu, identifikovať ziskovosť, udržiavať nízke náklady a zároveň nezabúdať na lásku k živej hudbe – to je jedna vec, kvôli ktorej sa väčšina promotérov v biznise stále pohybuje.
Kde vidíte oblasti, ktoré sa môžu zlepšiť, a na druhej strane, čo z vášho pohľadu funguje dobre?
Mnohé procesy sú na trhu aj v našej agentúre dobre zavedené. Vzťahy s agentmi, manažmentmi a poskytovateľmi služieb sú stabilné a vo všeobecnosti sa všetci v biznise snažia navzájom podporovať. V posledných rokoch však výrazne vzrástli tlaky na náklady a zdá sa, že ochota vzdať sa krátkodobých ziskov v prospech práce na dlhodobom rozvoji spoločného podnikania čoraz viac klesá.
Viedeň je nadnárodným hlavným mestom so silnou históriou a turistickou príťažlivosťou. Ale čo ostatné regióny – ako funguje hudobný festival mimo metropoly?
Aj keď je Viedeň nepochybne kultúrnym a ekonomickým centrom rakúskeho hudobného priemyslu, k tomuto odvetviu prispievajú aj iné regióny, aj keď v menšom rozsahu. Mestá ako Linz, Graz a časti Vorarlberska majú pozoruhodný potenciál, najmä pokiaľ ide o podporu regionálnych hudobných scén, živých podujatí a kreatívnych centier. Vzhľadom na geografickú a demografickú štruktúru Rakúska však kultúrno-kreatívny priemysel zostáva prevažne sústredený vo Viedni s menším počtom veľkých mestských centier schopných udržať porovnateľnú úroveň takejto činnosti.
Na Slovensku máme inštitúciu FPU (Fond na podporu umenia), štátny fond na podporu kultúrnych aktivít. Bez verejných financií by sa mnohé menšie, ale aj veľké projekty nedali zorganizovať. Má aj Rakúsko systém podpory kultúry na úrovni štátu či samospráv, ktorú ako promotéri využívate?
V Rakúsku existuje množstvo dotácií pre kultúrny sektor, ale väčšinou sú určené pre takzvanú "vysokú" alebo klasickú kultúru. Populárna kultúra je politikou trochu prehliadaná, hoci je nielen hlavným ekonomickým motorom, ale aj nízkoprahovým vstupom do kultúry vo všeobecnosti pre mnohých ľudí, ktorí by nikdy nenavštívili operu alebo klasické divadlo.
Okrem veľkých mien, ktoré pravdepodobne generujú hlavnú časť príjmov agentúry, podporujete alebo propagujete aj menšie kapely alebo jednotlivcov? Aký je pomer komerčnej a alternatívnej hudby?
Základom podnikania promotérov je snažiť sa dosiahnuť to, aby mal umelec finančný úspech. Takže vždy by mal existovať zdravý pomer medzi začínajúcimi umelcami a etablovanými hviezdami. Neexistuje žiadny daný pomer, ale je jasné, že len veľmi málo umelcov je dlhodobo úspešných.
Koľko koncertov či festivalov organizujete v priebehu roka a koľkí ľudia sa na tom podieľajú?
Okrem organizovania približne 300 koncertov ročne v hlavnom meste Rakúska a takmer vo všetkých spolkových krajinách je Arcadia Live zodpovedná aj za hudobný program v METAStadt Wien, novovybudovanom open-air mieste v nádherne zrekonštruovanom historickom priemyselnom areáli. Od roku 2023 Arcadia Live tiež hostí Lido Sounds v Linzi, kde umelci ako Florence + The Machine, Die Toten Hosen a Kings of Leon minulý rok v júni premenili mesto na rakúsky hudobný hotspot. Pri pohľade na rok 2025 sa milovníci festivalov už môžu tešiť na ďalšiu vzrušujúcu edíciu Lido Sounds, na ktorej vystúpia Annenmaykantereit, Beatsteaks a Parcels.
Aký je váš najväčší promotérsky sen?
Myslím si, že najväčším snom každého promotéra, bez ohľadu na miesto konania či vystúpenie, je premeniť krásnu myšlienku na miesto, kde sa ľudia stretávajú, aby spolu oslavovali život a možno na krátky čas zabudli na svoje každodenné strasti. Vidieť v publiku veľa usmievavých a spievajúcich tvárí je najúžasnejšie.
Podobne ako letisko Schwechat, aj koncerty vo Viedni navštevuje veľa Slovákov, najmä z hlavného mesta a okolia. Ktoré webové stránky, fóra či iný informačný nástroj by ste im odporučili, aby zostali v kontakte s hudobným dianím na rakúskej hudobnej mape?
Odporúčal by som začať s Arcadia Live (úsmev) a The Gap, ktoré poskytujú detailný pohľad na miestne udalosti a začínajúcich umelcov. Pre fanúšikov hip-hopu a rapu je vynikajúcim zdrojom The Message Magazine. Fantastické možnosti v rámci mainstreamovejších zdrojov poskytuje Kronen Zeitung a populárne rozhlasové stanice ako Hitradio Ö3 a FM4, ktoré odporúčam každému, kto chce zostať v spojení s rakúskym hudobným prostredím v rámci indie scény.
Autor: Michal Húska