Za temným a zároveň energickým projektom The Soft Moon stojí americký umelec menom Luis Vasquez, ktorý je zároveň aj jeho jediným oficiálnym členom. Už o pár dní, 9. a 10. apríla, príde zahrať do bratislavskej Fugy a košickej Tabačky svoj setlist pozostávajúci prevažne z trackov ostatného albumu Exister (2022).

Ak máte radi žánre krúžiace ako netopier okolo coldwave, synthwave, post-punku, EBM alebo noise-rocku, a ste srdcom tak trochu gotik, venujte projektu The Soft Moon svoju zvýšenú pozornosť a navštívte jeho jedinečný koncert.

Svoj album Exister si vydal po päťročnej štúdiovej odmlke. V čom sa za ten čas zmenil tvoj hudobný jazyk a atmosféra, ktorú miešaš do songov?

Počas tej doby sa toho udialo mnoho. Vrátil som sa domov z cudzej krajiny a k svojej rodine, čo malo určite dopad na mňa aj na môj songwriting. Môjho strýka, ktorý mi dal moju vôbec prvú gitaru, pustili z väzenia po 40 rokoch. Stalo sa mnoho zvláštnych vecí, ktoré mali dopad na to, ako píšem.

Existuje nejaký "fun fact" alebo zvláštnosť ohľadom nahrávania albumu Exister, ktorú by si rád zverejnil? Napríklad netradičný spôsob experimentovania so zvukom?

Na tejto nahrávke asi nie je nič zábavné. Bola to asi najmučivejšia nahrávka, ktorú som doteraz napísal. Bolo to zároveň aj veľmi strašidelné. Počas písania som si prechádzal dosť veľkými depresiami kvôli mnohým veciam, ktoré sa diali v mojej rodine. Tak to je asi ten "fun fact", že to bol veľmi mučivý proces.

Ako prežívaš živé vystúpenia s takým silným materiálom? Baví ťa viac štúdiová práca alebo koncertovanie pred ľuďmi?

Úprimne cítim, že som skôr rodený performer. Na pódiu sa cítim komfortnejšie ako v každodennom živote. Už ako dieťa vo svojej prvej kapele som sa cítil pohodlne na pódiu. Takže určite som viac performer ako štúdiový hudobník.

Čaká ťa celkom rozsiahle európske turné. Vnímaš rozdiel medzi americkým publikom a tým v Európe?

Určite sú tam rozdiely. Moje prvé turné bolo práve v Európe a hneď som cítil isté prepojenie. Dokonca koncertujem viac v Európe ako v Amerike, kde naopak vystupujem zriedkavo. Väčšinou tam odohrám jedno turné a to je tak všetko. Do Európy prídem niekoľkokrát za rok a definitívne tu cítim to zvláštne spojenie, ktoré tu vždy bolo. Obzvlášt na miestach ako Poľsko, Francúzsko, Španielsko, a samozrejme Berlín.

Je nejaké miesto, kde zvykneš hrávať a cítiš sa tam ako doma? 

Doma? Úprimne, nikde sa necítim ako doma. Dokonca ani na mieste, kde som teraz. Ale čo sa týka prepojenia, to vždy silne cítim, keď som v spomínanom Španielsku a Poľsku. 

A čo napríklad Bratislava, v ktorej si už v minulosti vystupoval a čaká ťa to znova? Spomínaš si na to?

V Bratislave to bola malá show, však? 

Áno, bol to menší undergroundový klub.

Pamätám si, že to bol môj prvý koncert v Bratislave a veľmi ma prekvapila tá energia. 

Zasahujú do tvojej tvorby dnešné pálčivé témy spoločnosti? Dotkla sa jej napríklad epidémia covidu či vojna na Ukrajine? 

Keď ide o The Soft Moon, snažím sa pri tvorbe oddeľovať vonkajší svet, lebo celý projekt je vlastne taká autobiografia. Dokonca ma pri písaní neovplyvňuje ani prostredie, pretože sa vždy snažím hľadať vo svojom vnútri. Myslím si, že by si ma mohol umiestniť samého do lesa a vždy by som napísal rovnaký song. To sa však týka len Soft Moon, ten je vždy interný. Keby som pracoval na inom projekte, možno by ma spoločenské témy ovplyvňovali viac.

Ako si krátite dlhé cesty v tourbuse? Čítaš nejakú zaujímavú literatúru alebo sa zabávate nejak inak?

Nikto sa s nikým moc nezhovára a býva tam celkom ticho. Každý je zavretý vo vlastnej bubline. Basák vždy pozerá filmy so slúchadlami, bubeník si zase rád číta. Ja počúvam audioknihy alebo podcasty, ale zároveň som ten, čo najviac len pozerá von oknom.

Počúvaš momentálne nejakú súčasnú hudbu, ktorá ťa inšpiruje a vedel by si ju odporučiť našim čitateľom?

Nikdy mi príliš nešlo držať krok so súčasnou hudbou a skôr ma inšpirovali kapely z minulosti, ktoré niečo dôležité odštartovali. Vždy, keď potrebujem načerpať inšpiráciu, tak si zvyknem pustiť Einstürzende Neubauten, a vrátil som sa aj k starým punkovým veciam. Nerád počúvam kapely, ktoré veci recyklujú a opakujú. Omnoho viac ma zaujímajú pôvodné veci z minulosti.

The Soft Moon vystúpi na Slovensku 9. apríla v Bratislave a 10. apríla v Košiciach. Lístky na koncert v hlavnom meste sú v predaji v sieti Predpredaj.sk. Ako support vystúpi Newyorčan Brandon Gallagher, ktorý vystupuje pod menom Trace Amount. Jeho debut Anti Body Language vyjde 15. apríla vo vydavateľstve Federal Prisoner, do ktorého ho uviedol Greg Puciato (The Dillinger Escape Plan, The Black Queen, Jerry Cantrell).

Otázky pripravil Renat Khallo, za realizáciu rozhovoru ďakujeme Danielovi Hevierovi ml. z Music Pressu.