Skupina Elections in the Deaftown v marci prekvapila singlom Awakening, pri ktorého nahrávaní prvýkrát nepoužila gitary. V týchto dňoch však členovia kapely hudobné nástroje vymenili za tie murárske, keďže si v Novej Cvernovke chalani sami prerábajú skúšobňu a štúdio. O novinkách tejto pätice prezrádza viac Lukáš Zdurienčík.

Frontman kapely, ktorá zaujala na slovenské pomery nevšedným indie-popovým zvukom a zahrala si už na našich najvýznamnejších festivaloch, v rozhovore okrem iného prezradil, že formácia zostáva verná temnej atmosfére a gitary v žiadnom prípade neodkladá do komory.

Nahrali ste svoju prvú skladbu bez gitarových nástrojov. Čo sa stalo?

Nie je v tom žiadne veľké osvietenie ani cieľ vytlačiť gitary z našej hudby. Už po debutovom albume Glue sme jednoducho chceli svoj zvuk posunúť niekam inam, viac k elektronike a synťákom. Nahrávali sme novú pieseň a až po jej dokončení sme zistili, že v nej vlastne nie je žiaden gitarový nástroj.

Ako sa vyvíjal váš posun k elektronickejšiemu zvuku?

Bolo to celé úplne prirodzené. Už v úplne mladom veku sme s chalanmi počúvali elektronickú hudbu - od techna a housu cez trip-hop, downtempo až po breakbeat a drum&bass. Počúvali sme toho naozaj "na tony". V sedemnástich sme však tejto hudby boli asi už dosť prepočúvaní, tak sme prešli na gitarovky a založili sme si kapelu. Ale vzťah k elektronike zostal, a tak sa momentálne snažíme tieto vplyvy v našej tvorbe spájať. 

Ako vlastne chystáte nové skladby? 

Momentálne nad piesňami asi najviac sedíme doma pri počítači, kde dlhé hodiny hľadáme tie správne zvuky, nahrávame aranžmány, vymýšľame, skúšame rôzne veci a z nápadov postupne vznikajú celky. V najbližšom čase budeme pravdepodobne namiesto nášho bytu dlhé hodiny sedieť v skúšobni, keďže ju budeme mať konečne poruke.

Je Awakening len výnimka, alebo sa budete uberať už len týmto smerom?

Výnimka to určite nie je. Svoj smer sme sa pokúsili naznačiť už singlom Strangers, vydanom na kompilácii Ostrov hudby. Je ťažké teraz povedať, či bude väčšina piesní na chystanom EP bez gitár alebo tam gitary budú, isté však je, že chceme mať piesne pestrejšie a zvukovo prepracovanejšie.


Na debute, rovnako aj na tomto singli, ste spolupracovali s producentmi Erikom "Lososom" Horákom a Ecsonom Waldesom. Aké boli ich reakcie? Museli sa viac "hrať" so zvukom?

Viac "špinavej práce" mali zrejme pri debutovom albume. Vtedy boli naše nahrávacie skúsenosti naozaj veľmi slabé, väčšina vecí bola nahraných veľmi pankáčsky. Od oboch dostávame v podstate hotový produkt, čiže to, pri ktorej skladbe sa museli so zvukom hrať viac, by vedeli presnejšie povedať oni. Každopádne, čo sa týka novej piesne, dostali sme pozitívny feedback.

Videli sme vás hrať Awakening aj naživo, skladba bez gitár akoby úplne zmenila tvár kapely. Ako sa vlastne pripravujete na live hranie? Bavíte sa aj o tom, čo robiť na pódiu, ako vyzerať?

Je pravda, že to, ako hrať skladby naživo, je pre nás vždy veľká výzva. Dvojnásobne to platí pri nových veciach, kde dominujú syntetizátory. Nejako radikálne sa zrejme tvár kapely meniť nebude, každopádne chceme mať koncerty o niečo živšie. V najbližších mesiacoch budeme pracovať na novom koncertnom sete, ktorý bude obsahovať čo najväčší počet nových piesní.

Čo spraví nové smerovanie, nový zvuk s výbavou kapely? Zaobstarali ste si aj nové nástroje? Čo bude s gitarami?

Gitary tvoria stále drvivú väčšinu našich piesní. Zvuky syntetizátorov zatiaľ vyťahujeme zo softvérov našich laptopov, čo nám zatiaľ bohato stačí. Určite sa však nebránime rozširovaniu vybavenia o nejaké nové syntetizátory, pady či iné kúsky.

Elections in the Deaftown, práce na novej skúšobni Zdroj: Jakub Fabián

Hudobné nástroje striedajú s keľňou a vŕtačkami

Všetci ste sa usadili v Bratislave. Je hlavným dôvodom kapela a možnosť intenzívnejšieho skúšania?

Áno, práve kapela bola významným dôvodom, prečo sme všetci nakoniec skončili v Bratislave. Ale išlo to aj ruka v ruke s pracovnými možnosťami, príležitosťami, frajerkami a ďalšími vecami. Nakoľko chceme mať naozaj dobré živé vystúpenia, je častejšie skúšanie nevyhnutná vec.

Vraj ste začali navštevovať aj hodiny spevu?

Je to pravda, aj keď musím priznať, že v poslednom čase sme mali my aj naša pani učiteľka veľa iných povinností. Čoskoro však na to opäť naplno nabehneme.

Sami si prerábate skúšobňu a štúdio v Novej Cvernovke. Čo všetko ste tam robili?

Dá sa povedať, že úplne všetko. Od oškrabávania starej omietky, cez elektrikárčinu až po murárske prace. 

Keď sme sa bavili o hudobných nástrojoch, aký je vzťah Elections in the Deaftown k nástrojom ako kelňa, lopata, vŕtačka a podobne?

Keďže pochádzame z dediny, tieto nástroje nie sú pre nás úplne cudzie. Dokonca niektorí z nás možno ovládajú kelňu lepšie ako svoj kapelový nástroj (smiech).

Kto je najväčší majster na takéto práce?

Jednoznačne basák Juraj. Je to vedúci celého "projektu stavby skúšobne", má všetko pod dozorom a okrem toho má odpracovaných aj najviac hodín.

Všetko ste si sami aj vymysleli alebo ste si nechali poradiť od architektov, zvukových majstrov a iných špecialistov?

Snažíme sa zohnať čo najviac informácii na internete, tam ich je požehnane, ale aj diskutovať s čo najväčším počtom kamarátov, ktorí majú v tejto oblasti skúsenosti. Samotná miestnosť, ktorú sme si prenajali, má už sama o sebe pomerne dobré parametre, ktoré sa snažíme vylepšiť čo najmenším počtom zásahov ako je len možné. 

Kedy sa budete sťahovať?

Technicky sa tam už skúšať dá, čo vlastne už aj robíme. Na druhej strane tam je ešte kus roboty, ktorú je nevyhnutné spraviť, aby tam bol super zvuk a aby sme sa tam aj my cítili komfortne na sto percent. 

Nebrzdí vás to v tvorbe?

Veru, brzdí. Nakoľko sa sťahujeme už druhýkrát v priebehu roka, máme dosť zameškané. Ale akonáhle budú všetky práce hotové, očakávame, že sa budeme môcť venovať už len tvorbe a dokončovaniu piesní. A oveľa viac, ako v poslednom roku. 

Kedy vlastne môžeme očakávať nový album?

Ak všetko pôjde podľa plánov, nový album by sme chceli vydať na jar budúceho roka. Je to prvý raz, čo sme si dali skutočný deadline. Samozrejme, dovtedy ešte plánujeme vydať aj EP, to by malo vyjsť už na jeseň.


Autor: Mário Gešvantner
Foto: archív Elections in the Deaftown

Súvisiaci interpreti: Elections In The Deaftown