Vraví, že výzvy sa zjavujú nečakane, a tak sa hudobník a skladateľ Oskar Rózsa dostal aj k práci na originálnej slovenskej ľadovej šou Angry Birds On Ice. Tá je prvým takýmto spracovaním slávnej hry. Prípravy momentálne vrcholia a výsledok si budú môcť diváci pozrieť januári v Košiciach a začiatkom februára v Bratislave, následne je v pláne európske turné.

Okrem toho Oskar Rózsa pracuje aj na novom albume svojej partnerky, speváčky Zdenky Prednej, ale aj na pokračovaní kultového projektu Hrana s hudbou Mareka Brezovského. Už dnes vystúpi Hrana v bratislavskom MMC a zajtra na rovnakom mieste pokrstia nový album Puščaňa Zuzany Mojžišovej, na ktorom sa Rózsa tiež podieľal.

Priznám sa, že sa mi stáva v súvislosti s vaším menom, že ma prekvapí charakter projektu, na ktorom pracujete. Či už išlo o omšu, ľudové piesne so Zuzanou Mojžišovou a teraz aj ľadovú šou na motívy Angry Birds. Láka vás rozmanitosť a cielene ju vyhľadávate alebo je to všetko vec náhody?

Projekty s potenciálom výzvy sa zjavujú vždy úplne nečakane. Našťastie je moja hudobná cesta spontánna vo svojej rozmanitosti.

Bola pre vás práca na Angry Birds On Ice výzvou? Do akej miery ste mali voľné ruky? Zasahovali do vášho tvorivého procesu tvorcovia slávnej hry?

Už samotný formát ľadovej šou bol pre mňa výzvou svojou dĺžkou a dynamickými špecifikami. Tvorba pre deti je tiež vskutku zodpovedná vec a aj Štefanove texty (Štefan Benčík, pozn. red.), s ktorými som pracoval, sú nekonvenčné a sofistikované. Každá pieseň má iný žáner. Tisíce malých detailov k tomu vytvorili celkom slušné pracovné tempo. Ruky som mal dokonale voľné. Rovio (fínska spoločnosť, ktorý vytvorila hru Angry Birds) nám tvorcom veľkoryso poskytla svoju značku a dostali sme ich plnú dôveru.

Vraj ste sám Angry Birds aj hrávali. Myslíte, že vám táto skúsenosť pomohla pri tvorbe hudby k ľadovej šou?

Prakticky nijako. Akurát presne viem, čo to robí, keď sa zjaví veľký orol (smiech).

Ako dlho už vlastne na šou pracujete? Je pre vás projekt Angry Birds nejakým spôsobom zásadný? Je to v podstate tvorba muzikálu, to zásadne znie.

Od prvej noty je to už 11 mesiacov. Teraz som vo finále. Do premiéry mám čo robiť (smiech). Je zásadný vo viacerých aspektoch. Spomienka na túto prácu vo mne zostane na celý život, nielen kvôli operácii krčnej chrbtice, ktorú som nedávno absolvoval. Verím, že diváci budú odchádzať zo šou zabavení, ale aj kultúrne obohatení. A čisto prozaicky - som veľmi šťastný, že moju hudbu možno budú môcť počuť ľudia prakticky kdekoľvek na zemeguli.

Popri tom všetkom ešte pripravujete materiál pre Zdenku Prednú. Je vo vašom prípade možné pracovať na viacerých projektoch súčasne?

Parciálne áno. V tomto roku som stihol paralelne celkom dosť aktivít, ale je fakt, že posledné mesiace sa zobúdzam a zaspávam s muzikou z ľadovej šou.


Spontánnosť v tvorbe je dôležitá

Čítala som o vás, že na tvorbu potrebujete inšpiráciu. To síce nie je prekvapivé, ale mám pocit, že to znamená aj toľko, že v hudbe nie ste remeselníkom, ktorý napĺňa plány podľa požiadaviek. Ako vyzerá váš proces tvorby? Potrebujete ticho a pokoj alebo bežný pulz života?

Rád napĺňam požiadavky, pokiaľ ide o syntetický projekt viacerých typov umenia a hudba je jednou zo súčastí, za predpokladu, že každá zložka je na správnom mieste. A proces tvorby? Odkedy sa nám narodili naši synovia, nie je to už viac o našich potrebách. Mimochodom, mne pod oknami už od jari rekonštruujú dve budovy, takže tvorím pri dennodennom rachote zo stavby, čo som sa musel naučiť blokovať.

Do akej miery je pre vás dôležitá sloboda pri tvorbe?

Viem si svoju slobodu nájsť aj v relatívne prísnych kritériách zadania, ale som veľmi citlivý na nezmyselné blokácie spontaneity tvorby. V umení máme vyšší zámer než len manifestáciu tvorivej slobody.

Tvorivosť so sebou prináša eufóriu, ale aj veľký tlak, teda v prípade, že sa inšpirácia nedostaví a termíny tlačia. Stalo sa vám niekedy, že ste mali tvorivú krízu?

V prípade, že sa mi nedarí alebo sa neviem pohnúť z miesta, vrhnem sa na niečo iné, kde mám možnosť pokročiť. Zásada je: pomalými krokmi stále vpred.

Práca s hudbou a umením znie veľmi idylicky, ale nemusí to tak byť vždy. Je podľa vás dôležité pri práci s hudbou dbať na akúsi psychohygienu?

Umelec je veľmi ľahko ovplyvniteľný tvor, preto mnohí radšej inú hudbu ani veľmi nepočúvajú, respektíve prísne vyberajú, čo do seba pustia. Alebo ešte inak: vyhľadávaním kvalitnej inšpirácie sa dá pozitívne ovplyvniť proces tvorby. Literatúra, film, divadlo, príroda majú na mňa dobrý vplyv. Aj keď samotná práca je ďaleko od idylickej predstavy. Muzikant nikdy nejde do roboty, muzikant si vždy ide zahrať.

V ktorej úlohe sa cítite najlepšie - ako producent, hudobník alebo skladateľ? Alebo je to tak, že potrebujete z každého kúsok?

Mám rád všetky tri polohy, každú z iného dôvodu, ale čím ďalej, tým viac inklinujem ku kompozícii. Nemusím sa prispôsobovať nikomu, len samému sebe sa zapáčiť.


Spoločný album so Zdenkou Prednou je v procese

Už sme spomenuli vašu prácu na albume Zdenky Prednej. Môžete o ňom prezradiť viac? Má tento album tendenciu ponúknuť novú hudobnú identitu Zdenky Prednej?

Pomaly prichádza čas, kedy sa Zdenka bude môcť okrem materských povinností opäť začať venovať aj hudbe. Máme v talóne 17 nových piesní, ktoré profilujú Zdenku ako zrelú interpretku. Je to náš spoločný a veľmi osobný album, ktorý bude prezentovaný postupne pieseň po piesni tak, ako ich budeme dokončovať. Našťastie, nepodliehame žiadnemu tlaku a máme čas robiť veci tak, aby mali zmysel a trvácnosť.

Spoznáme novú Zdenku Prednú v roku 2020? Už 30. decembra odohráte spolu v Štiavnici koncert, môžeme sa tešiť na novú hudbu?

Určite v nasledujúcom roku odprezentujeme väčšiu časť z pripravovaného albumu. V Štiavnici na koncerte 30. decembra zaznejú poväčšine tieto piesne v intímnejšej forme.


Aké je to pre vás spolupracovať so ženou svojho srdca?

My sme sa do seba zaľúbili práve cez hudbu, veľa sme improvizovali, komponovali, vymýšľali. Zdenka je naturálny talent, má sluch aj rytmus, čo je v tomto rybníku skôr rarita, a chytľavé hudobné nápady. Dnes nás už sprevádzajú aj naši synovia. Doma sa muzicíruje prakticky stále.

Ako vzniklo tých 17 piesní? Je to výsledok dlhodobého zberu materiálu za všetky tie roky alebo intenzívna práca posledných rokov, mesiacov?

Piesne vznikli ako priamy odraz našej lásky v období, kedy sme sa zoznámili, čo už je nejaký ten rok, ale myslím si, že budú potešením pre poslucháčov, ktorí radi počúvajú srdcom.  

Tento rok ste opäť potešili aj fanúšikov Hrany. Projekty okolo Mareka Brezovského nabrali obrovské rozmery a u ľudí majú veľký úspech. Naplnilo to vaše očakávania, respektíve dostavil sa u vás pocit uspokojenia?

Beriem to tak, ako to je. Zároveň ma nesmierne teší záujem mladej generácie o Marekovu muziku a dáva mi to energiu aj vieru v spravodlivý vesmír.

Máte v súvislosti s Brezovským aj ďalšie plány?

Určite budeme občas koncertovať a takisto mám rozpracovaný album Hrana II.

To je výborná správa. Má album Hrana II. nejaký deadline?

Nemá. Deadline sme prekročili, teraz pracujeme s Lifelineom...

Starší rozhovor: Oskar Rózsa: Hrana je živý dôkaz toho, že dobrá hudba nepotrebuje protekciu


Autorka: Marína Valentovičová
Foto: Peter Piovarcsi

Súvisiaci interpreti: Oskar Rózsa