Vanessa Weisz je mladá speváčka a hudobníčka, ktorá sa na slovenskej scéne objavila relatívne nedávno. Svoj debutový mixtape Wisdom Tooth vydala vo februári 2021. Pochádza z neho aj jej najpočúvanejšia skladba california dream, ktorá má na Spotify viac ako pol milióna vypočutí. Jej tvorbu možno charakterizovať ako elektronický indie pop, no badať u nej aj prvky rapovej hudby.

V rozhovore, ktorý pre Hudba.sk pripravil Norbert Skoupa, Vanessa Weisz prezradila, ako prežívala nedávne premiérové živé vystúpenie v Rádiu_FM, čo ju v tvorbe najviac ovplyvňuje či ako rieši hudobný marketing.

Prednedávnom si sa objavila v Rádiu _FM, kde si svoju tvorbu predviedla aj naživo. Ako by si opísala túto skúsenosť?

Bola som dosť v strese, čo bolo spôsobené hlavne tým, že to bolo moje úplne prvé vystúpenie s vlastnou tvorbou. Sčasti som bola prekvapená tým, že ma pozvali, pretože svoju hudbu beriem hlavne ako hobby, ako únik, alebo miesto, kde môžem vyjadriť svoje vnútorné pocity. Napriek mojej nervozite to ale považujem za super skúsenosť.

Spomenula si, že to bolo tvoje prvé vystúpenie s vlastnou tvorbou. Vystupovala si už predtým s nejakou kapelou alebo zoskupením?

S kapelou som nevystupovala, no v rámci spevu na ZUŠke, na ktorý som chodila asi od deviatich rokov, sme mali vystúpenia každoročne na Vianoce alebo Veľkú noc, kde som spievala tematické pesničky pre rodičov.


Od vydania tvojho debutového mixtejpu Wisdom Tooth ubehol rok. Ako s odstupom času vnímaš tento projekt?

Vždy bude mať pre mňa špeciálne miesto, je to môj prvý ucelenejší projekt, takže mám k nemu silnú citovú väzbu. Na druhej strane mám pocit, že z nejakého dôvodu som sa príliš ponáhľala s jeho vydaním. Pri niektorých veciach by sa hodilo, keby dostali viac času. Teraz by som už určite netvorila štýlom len aby som stihla nejaký deadline, ktorý som si aj tak nastavila iba ja.

Po čase vidím progres v tom, že som sa naučila mnoho vecí, ktoré som vtedy ešte poriadne nevedela. Čo sa týka mixu a masteringu, tie sú pre mňa stále do určitej miery španielska dedina (smiech). Určite som oveľa selektívnejšia vo veciach, ktoré pôjdu von, a celkovo tvorím už iným štýlom ako pred rokom. Podľa mňa sa dá vždy niečo zlepšiť a vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Keď sa umelec neposúva a neučí nové veci, zostáva zaseknutý a nerastie. Síce tie veci môžu byť fajn, ale nenapreduje.

Ako sa teda zmenil tvoj kreatívny proces za posledný rok? V čom sa snažíš zlepšovať?

V prvom rade si dávam určite dlhší čas na to, keď niečo pôjde von. Taktiež som aj oveľa selektívnejšia. S Hugom Hauskrechtom, ktorý má na starosti mix a mastering mojich skladieb, počúvame a konzultujeme všetko, čo sa týka zvuku, ktorý chcem dosiahnuť. V hlave mám nejakú predstavu, no v realite to nie vždy vyjde tak, ako by som chcela. Konečný výsledok môže byť super, no vždy je tam niečo málo, čo chýba k tomu, aby to znelo, ako som si predstavovala. Nikdy sa však nechcem dostať do fázy, kedy budem na 100% s niečím spokojná, pretože potom už nebudem mať motiváciu zlepšovať sa. Momentálne sa snažíme nájsť taký zvuk, aby som bola so všetkým spokojná na 99,9%.


Snažíš sa riešiť po vydaní skladby aj marketingovú stránku, alebo necháš, aby si tvoja tvorba žila vlastným životom?

No, možno by som to už mala riešiť (smiech). Zatiaľ som to ale nechávala tak voľne plynúť a len občas som si pozerala nejaké rady, ako správne odpromovať hudbu, hlavne pre nezávislých hudobníkov. Doteraz ale nemám nejakú konkrétnu stratégiu ako na to. Skôr to beriem tak, že ten, kto to má nájsť, ten sa k tomu dostane a ostatné sa uvidí. Občas to býva tak, že skladbe, od ktorej som si sľubovala najviac, sa dostalo od ľudí najmenej pozornosti. Je to veľmi ťažko predvídateľné. Je mnoho hudobníkov, ktorí robia hudbu len "na sezónu" a idú s trendami, čo je podľa mňa super, no ja osobne by som takto nevedela pracovať. 

U mňa sa striedajú obdobia, kedy intenzívne na niečom pracujem a naopak, kedy potrebujem pauzu a oddych. Nie som typ človeka, ktorý pracuje na hudbe každý deň. Doteraz najväčšie promo mi spravili playlisty na Spotify. Pre mňa je ale hlavne priorita dokončiť skladby, až potom riešiť marketing a veci okolo.

Čo sa týka playlistov, oslovuješ selektorov sama alebo ťa oni pridávajú automaticky?

Na Spotify Artist existuje možnosť "Pitch a song", kedy pred vydaním novej skladby vyplním formulár o nej a oni ju môžu pridať do rôznych playlistov. Raz mi prišiel mail, že ma zaradili do jedného a odvtedy sa mi stáva, že sa často dostanem do rôznych výberov vždy, keď niečo vydám. Myslím si, že bez playlistov by nič nebolo tak, ako je teraz.

Svoje texty píšeš v angličtine. Si vďaka tomu známejšia v zahraničí ako na Slovensku?

Áno, určite viac poslucháčov pochádza zo zahraničia. Slovensko je v mojich štatistikách prehratí niekde až na 20. alebo 30. priečke (smiech). Hlavný dôvod sú asi playlisty, keďže tie sú poskladané primárne zo zahraničnej hudby. Avšak keby som sa objavila v nejakom slovenskom playliste, tie štatistiky by určite vyzerali inak.

Tvorbe hudby sa venuješ približne dva roky. Ako si sa k hudbe dostala? Mohla za to pandémia, ktorá nás donútila ostať doma?

Pandémia na to určite mala veľký vplyv. Spev som vždy brala ako svoje hobby, dokonca som chcela ísť aj na konzervatórium, no nakoniec to dopadlo inak. V období jeseň/zima 2019 som prežívala ťažšie obdobie, kedy som nevedela, čo ma baví a nevedela som sa tešiť zo života. Písanie textov sa stalo pre mňa terapiou.

Na začiatku roku 2020 som si povedala, že skúsim svoje texty zhudobniť a uvidím, čo bude ďalej. Naozaj som ale nečakala, koľko ľudí bude počúvať moju tvorbu a nájde sa v nej. Som za to veľmi vďačná, ale niekedy mám pocit, že ľudia sú prostredníctvom textov v mojom vnútri a postupne strácam pomyselný "ochranný obal", ktorý chráni moje vnútro.

V tvojej sólovej tvorbe mixuješ rôzne žánre a robíš aj s mladými rapermi, ktorí si ťa pozývajú do svojich skladieb. Cítiš, že ťa rap ovplyvňuje aj v tvojej tvorbe? Zvykneš rap počúvať vo voľnom čase?

Ja si vypočujem asi fakt čokoľvek, no záleží hlavne podľa nálady. Sú dni, kedy počúvam rap, potom indie, niekedy elektronickú hudbu. Pred týmto žánrom mám veľký rešpekt a osobne si neviem predstaviť, že by som začala rapovať. Možno časom, uvidíme.

Pracuješ na svojej produkcii a zvuku sama alebo máš okolo seba ľudí, ktorí ti s tým pomáhajú?

Väčšinou si hudbu nájdem sama a len si k nej kúpim licenciu. Samozrejme, tú lacnejšiu variantu (smiech). Aj keď viem, že pri drahších licenciách sa dá spraviť určite lepší zvuk. Väčšina producentov pochádza zo zahraničia, ale napríklad na skladbe Juicy Desires som spravila beat ja a do finálnej podoby ho dostal Roman. To bol asi jediný beat, ktorý sa mi podaril naozaj dokončiť (smiech).

Časom by som sa určite chcela naučiť viac a je super, keď si človek vie produkciu spraviť sám a prispôsobiť si ju. Na druhej strane je na internete veľa dobrých beatov, ktoré nikto nikdy nepoužije a zbytočne zapadnú prachom.


Vieš si predstaviť, že by si do svojej tvorby pridala organické prvky ako napríklad gitary, bicie alebo klavír?

Nad týmto som už rozmýšľala a určite by som chcela na tento štýl spraviť ucelenejší projekt. Na jednej strane mám veľmi rada elektronické zvuky, takže nie všetky zvuky by pochádzali čisto len zo živých nástrojov. Zatiaľ som sa však nedostala k realizácii tohto nápadu, pretože nemám pocit, že moje skladby by si to vyžadovali alebo si to vyslovene pýtali. Časom to ale určite príde, sama však neviem, aký štýl hudby by som primárne tvorila. Nechcem sa obmedzovať štýlom, že teraz budem robiť len elektronické veci a organické nikdy.

V rámci tohtoročných Radio_Head Awards si sa objavila na longliste, kde mohli za teba ľudia hlasovať. Zaujíma ma, ako vnímaš ceny za hudbu a umenie celkovo?

To sa ma spýtaj, keď nejakú vyhrám (smiech). Ale nie. Doteraz si pamätám, ako mi prišiel mail, kde mi oznámili, že som nominovaná v longliste. Prečítala som si to znovu a bola som fakt v šoku, jednoducho som si to ani plne neuvedomovala. Určite je krásne vyhrať cenu za umenie, každému umelcovi to spraví radosť a berie to ako zadosťučinenie za svoju prácu. Na druhej strane si myslím, že umenie by sa nemalo robiť kvôli cenám a zisku. Existuje mnoho umelcov, ktorí celý život pracovali na niečom, no známymi sa stali až po svojej smrti. 

Nemyslím si, že niekto je lepší umelec len kvôli tomu, že vyhrá nejakú cenu. Je super, že som sa objavila na tomto zozname, no okrem mňa tam bolo kopec ďalších skvelých hudobníkov a vyhrať môže iba jeden. Niekedy je to aj o šťastí alebo o tom, čo sa v danej dobe počúva.


Nahrávaš všetky svoje skladby doma alebo máš už skúsenosť s profesionálnym štúdiom?

V nahrávacom štúdiu som bola prvýkrát asi pred mesiacom, kedy som pracovne išla do Prahy. Avšak nenahrávala som tam, prišla som si vypočuť produkcie. Všetko, čo som doteraz vydala, sa nahralo u mňa doma v tejto izbe, kde teraz sedím (smiech). Doma je to super, môžem byť v pyžame a nikto ma nevyrušuje pri tvorení. Na druhej strane si myslím, že štúdio je miesto, ktoré človeka môže nabudiť a viac inšpirovať.

Aké umenie okrem hudby ťa najviac ovplyvňuje či už v tvojej tvorbe alebo osobne?

Umenie ako celok ma vždy fascinovalo, či už maľba alebo kreslenie. Mimo hudby ma najviac ovplyvňujú asi knihy a film. Pri knihách si vie človek predstaviť čokoľvek, ten príbeh mu beží v hlave a prežíva všetko s postavami. Vďaka knihám môže človek prežiť to, čo by vo svojom živote nikdy neprežil, no niekedy sa stane, že sa v príbehu nájde a vytvorí to v ňom väčšiu emóciu. Film je v podstate to isté, no človeka to menej pohltí a skôr je v pozícií diváka.

Akú hudbu momentálne najviac počúvaš?

Pri tejto otázke som na Rádiu_FM dostala totálne okno (smiech). Ale momentálne si najviac idem skladbu The Drive od Everyone You Know, daľej Blue (Inkwall Remix) od Marka Damiana a Saula, baví ma nový Harry Styles, ASAP Rocky, Vitalic, Doja Cat, Arctic Monkeys, The Weeknd. Je to taký mix, chaos. Niekedy počúvam jednu pesničku dookola, až pokým sa jej nepresýtim a potom si nájdem ďalšiu. Je to taká všehochuť.

Okrem presunutého koncertu v Novej Cvernovke (Vanessa mala byť 5. mája predskokankou nemeckého dua ÄTNA, koncert sa však pre chorobu neuskutočnil a nový termín ešte nie je známy, pozn. red.) plánuješ v blízkej dobe niekde vystupovať?

Zatiaľ neviem o ničom, kde by som mala vystupovať. Určite by bolo super, keby sa niečo podarilo. Predsa len je to iný pocit ako vystupovať naživo v rádiu, na koncerte je cítiť energiu ľudí. Som otvorená čomukoľvek, ak mi to bude v konkrétnom dátume vyhovovať.

Autor: Norbert Skoupa