Komajota v marci predstavila videoklip k aktuálnemu singlu '7 nocí'. Na jeho premiére sa v prešovskom Jazz Wine Pube stretli členovia kapely, režisér Jaroslav "Jaris" Vaľko a partia priateľov, ktorí sa na jeho vzniku podieľali. Na podujatie zavítal i Edo Kopček, ktorý využil príležitosť položiť Martinovi Husovskému a Jarisovi niekoľko otázok o tomto neobvyklom "fotoklipe".

Ako dlho ste natáčali videoklip '7 nocí'?

Martin: Tri dni čistého, poctivého natáčania. Jaris vravel, že spravil 3300 fotiek, čo je celkom vysoký počet. V priemere toľko človek nafotí za ani neviem koľko rokov.

Ako vznikla téma, resp. motív tohto vášho nového videoklipu?

Martin: Asi bol priamoúmerný tomu, aký spôsob natáčania sme si vybrali, teda to fotenie a rôzne absurdné veci, ktoré sa nám podarilo zanimovať. Nie je to nič nezvyčajné, ale u nás som nevidel nič, čo by bolo spravené podobným spôsobom, možno nejaké rozprávky.

>V klipe nájdeme rôzne odkazy či už na film Matrix alebo na animovaný seriál Happy Tree Friends. Čo vás ešte inšpirovalo?

Martin: Presne tieto veci, čo si spomenul (smiech). Keď už robíš klip a vieš, že môžeš takéto absurdné veci robiť, tak ich naozaj veľmi rád spravíš. Ten 360-stupňový záber vo výskoku sme síce nerobili tak, ako sa točí všade, kde majú na to prostriedky, keď človek vyskočí raz a tie foťáky to spravia za stotinu sekundy. My sme to skákali asi 150-krát (smiech).

360-tka a zábery na sánkach asi zaujmú každého... Ako sa to celé pripravovalo? Bolo to náročné?

Martin: To ani nebolo také zlé. Je jednoduché otočiť sa na sánkach... v tom som profík mimochodom (smiech)... keby chcel niekto poradiť. Pri 360-tke sa pohyboval Jaris, my sme sa nesmeli pohybovať, ten výskok mal byť vždy čo najpodobnejší tomu prvému. To znamená 150-krát vyskočiť rovnako, v rovnakých polohách, s rovnakým výrazom. Jaris sa popri tom pohyboval stále dookola v rovnakom kruhu. Potom to spojil dokopy a výsledok môžeš vidieť vo videoklipe.

Kde ste natáčali tieto scény?

Martin: Všade, najmä v tanečnej sále Divadla J. Záborského a záverečnú naháňačku sme točili na Gymnáziu sv. Moniky v Prešove.

Kto je autorom myšlienky natočiť takýto videoklip?

Jaris: S myšlienkou natočiť animovaný klip "na foťák" prišiel Martin.
Martin: Tento nápad vznikol skôr. Už v lete sme robili vizualizácie k skladbe Budík. Bolo to celkom vtipné, lebo sme zistili, že viem lietať a pod. Postavili sme to na tom, čo sme už skúšali.
Jaris: Práve v tom to bolo jednoduché.

Jednotlivé scénky ste mali dopredu premyslené?

Jaris: Vedeli sme, že tam máme dať kapelu. Martinovi som povedal nech donesie klavíry a vymýšľali sme to prakticky na mieste.

Koľko klavírov máš doma?

Martin: V klipe je asi pätnásť kúskov a nie všetky sme doniesli, pretože niektoré nemám doma... takže niečo cez dvadsať. Ale nie všetky sú funkčné a niektoré sú oveľa krajšie ako hrajú.

Kto sa staral o rekvizity? Kto ich prenášal?

Martin: Kapela (smiech), niektorí sa uliali, nebudem ukazovať..
Jaris: Podľa toho, kto prišiel.
Martin: V podstate kapela a naši kamaráti, ktorí mali čas.
Jaris: Ďakujeme im.

Prečo ste sa rozhodli natočiť klip práve ku skladbe '7 nocí'? Je to tým, že ste sa s ňou objavili v Eurovízii?

Martin: Je to v podstate náš súčasný singel. Na Eurovízii nám išlo o jeho zviditeľnenie a "zpočuteľnenie" medzi ľuďmi. Výber singlov je vždy o kompromisoch. My ako kapela, už nevieme úplne presne povedať, čo by nás mohlo reprezentovať pred ľuďmi, ktorí počúvajú rádio, keďže sme v celej veci tak hlboko ponorení.

Klip ste "točili" na foťák. Išlo o digitálne zábery? A máte tie fotky aj vyvolané?

Jaris: Išlo o digitálne snímky, ale povedali sme si, že si aj všetky fotky vyvoláme. A najlepšie by bolo vyvesiť zaradom celý klip na stenu. 9 x 13 lesklé, poprosím. (smiech)

Ako vyzerala celá tá technická stránka výroby klipu a jeho spracovania do finálnej podoby?

Jaris: Štvrtok, piatok a v sobotu sme natáčali a v nedeľu to už bolo takmer hotové.
Martin: A dnes to už aj je hotové. (smiech) Čo sa týka postprodukcie, bol to asi jeden z najjednoduchších klipov. Aj keď si viem predstaviť, že tá stabilizácia a čistenie tých snímkov...
Jaris: Museli sme stabilizovať obraz, pretože sa veľmi chvel, ako sa tie snímky posúvajú, ale to ste zas nevideli.

Čo symbolizujú tie sánky v klipe?

Jaris: (smiech) Sánky symbolizujú túžbu...
Martin: (smiech) Túžbu sánkovať sa v lete na sánkach.
Jaris: Túžbu po snehu, keďže to reflektuje súčasnú situáciu (začiatok marca, pozn. red.).

V klipe sú aj také "chybičky". Napríklad v tej scéne ako chlapci vyjdú na sánkach zo záchodov a ak sa lepšie pozrieme, je tam vidieť nejakých ľudí. Je takýchto vecí viac v tom klipe?

Jaris: Raz je tam vidieť Slava - zvukára kapely - asi na dve sekundy. Pozerali sme obrázky a vidieť ho normálne na polovicu obrazovky na jednom alebo dvoch obrázkoch. Je to v scéne ako Stano (bubeník) dostane "bombu" klavírom od Husa. A to kapela ani nevie. Vo finále to nie je vidieť. Všimol som si to, keď som to mal hotové. Kapela sa nesmela hýbať a ľudia, čo nám pomáhali posúvali predmety medzi jednotlivými zábermi a niekedy nevedeli, kedy majú odchádzať a stalo sa, že ich je vidieť v odraze v zrkadlách. Niekedy je tam vidno nejakú nohu, ruku a tak...

Text: Edo Kopček
Foto: archív

PS: Klip si môžete pozrieť po kliknutí sem.

Súvisiaci interpreti: Komajota