Tento týždeň sa do kín dostáva dlho očakávaný film HRANA. Celovečerný dokument je svedectvom o krátkom, ale mimoriadne dynamickom živote jedného z najtalentovanejších slovenských skladateľov novej doby - Mareka Brezovského. Zároveň chce byť správou o generácii, ktorá dospievala v chaotickom porevolučnom období prvej polovice 90. rokov.

Film HRANA s podtitulom 4 filmy o Marekovi Brezovskom prvýkrát uviedli 23. marca v rámci Febiofestu v DK Zrkadlový háj, v utorok a v stredu ho mohli vidieť fanúšikovia v kine Lumiére aj v bratislavskej A4ke a od štvrtka sa premieta vo vybraných kinách po celom Slovensku. Aktuálny zoznam potvrdených premietaní, ktoré stále pribúdajú, nájdete na konci článku alebo na Facebooku.

Pri príležitosti uvedenia filmu na trh prinášame rozhovor s režisérom Patrikom Lančaričom, ktorý portálu Hudba.sk poskytol jeho autor Robert Pospiš. Ak sa chcete o Marekovi Brezovskom dozvedieť viac, odporúčame aj náš starší rozhovor s Oskarom Rózsom, spoluautorom a producentom kultového albumu Hrana.

Čo bolo impulzom pre nakrútenie dokumentu o Marekovi Brezovskom?

Film o Marekovi som chcel urobiť už dávno. No, bolo potrebné počkať až dozrie ten správny čas. Po koncerte na festivale Viva Musica! (2010) sme s Oskarom Rózsom usúdili, že čas dozrel.

Poznali ste Mareka Brezovského osobne?

Napríklad zvukár Jano Ravasz s ním chodil do škôlky, Pepe Košťál (obrazová postprodukcia) s ním chodil na základnú školu, strihač Maťo Beneš ho poznal z "konzervy" a jeho otec Mareka dokonca učil na VŠMU, Maťo Merc (mix zvuku) je jeho spolužiak z konzervatória... Ja som sa s Marekom spoznal v pionierskom tábore niekedy v polovici 80. rokov, boli sme ešte na základke. Takmer celý náš realizačný team je zložený z ľudí, ktorí Mareka poznali osobne alebo aspoň ako generačného súputníka v rámci bratislavskej umeleckej komunity tej doby. 

Aký bol Marek Brezovský?

Na túto otázku sme intenzívne hľadali odpoveď ostatné dva roky, treba si pozrieť film a verím, že ju tam nájdete.

Dokument Hrana sa pripravoval mimoriadne dlho, prečo?

Nemyslím, že by dva a pol roka bola nejaká mimoriadne dlhá doba na poctivú prácu. Okrem toho treba brať do úvahy aj fakt, že nevyrábame iba jeden film. Celý náš projekt o Marekovi je v podstate trilógia. Počas tohto obdobia sme vyrobili 90 minútový záznam bratislavského koncertu Hrana Tour, ktorý minulý rok odvysielala RTVS; teraz sme dokončili celovečerný dokumentárny film a už pracujeme na tretej časti tejto trilógie, ktorou bude tzv. rockument (dokument o celej koncertnej šnúre HRANA TOUR). Všetky tri by mali vyjsť koncom tohto roka na DVD ako spoločný balík, čím sa celý projekt zavŕši. Zároveň sme si želali, aby celý projekt vyvrcholil práve v roku 2014, kedy by mal Marek štyridsiatku. Zároveň v tomto roku uplynie 20 rokov od jeho tragickej smrti.

Váš dokumentárny film má podtitul 4 filmy o Marekovi Brezovskom, prečo ste sa rozhodli pre rozdelenie na štyri časti?

Marek mal akési paralelné svety v ktorých fungoval, ktoré o sebe navzájom síce vedeli, ale neprelínali sa. On sám ich držal oddelené... Tieto svety boli prirodzenou súčasťou jeho života. Logicky sa teda stali aj prirodzenou súčasťou nášho filmu. Vzniklo tak niečo ako "Rašomon princíp". Každý z týchto paralelných svetov poznal inú časť Marekovej osobnosti a má svoju verziu pravdy.

Hudba Mareka Brezovského ovplyvnila niekoľko generácií slovenských hudobníkov, v čom ovplyvnila vás?

Marekova hudba je pre mňa jedna z najautentickejších umeleckých výpovedí o prvej polovici 90. rokov na porevolučnom Slovensku, teda obdobia v ktorom naša generácia dozrievala. Jeho hudba je neoddeliteľnou súčasťou môjho vnútorného sveta. Mám ju vytetovanú na duši.

Akú úlohu zohráva vo vašom dokumente Brezovského hudba?

Vo filme zaznejú úryvky z viac ako 33. skladieb Mareka Brezovského. Myslím, že to hovorí za všetko. Jeho notové papiere sú ako listy z denníka. Má v nich zapísané všetko podstatné, čo sa v jeho živote udialo.


Čo bolo počas nakrúcania dokumentu najnáročnejšie?

Najťažšie bolo udržať si odstup. Ale strážili sme sa navzájom, preto verím, že sa nám to podarilo a film nie je „insajderský“. 

Album Hrana patrí k najzásadnejším slovenským albumom, počúvali ste ho aj počas nakrúcania?

Mám doma množstvo Marekovej hudby.. Počúval som a stále počúvam všetko. Jeho hudbu som poznal naspamäť už dávno predtým. Skôr by sa hodila otázka, či sa mi tá hudba neopočúvala. (úsmev) Odpoveď by znela: Nie, neopočúvala! Je to pre mňa konštantná hodnota. Vždy sa ňou nechám strhnúť a rád.  

Mareka zabili v dvadsiatke drogy, akú úlohu zohráva tento tragický fakt vo vašom dokumente?

Tento fakt sa jednoducho nedá obísť, je neoddeliteľnou súčasťou Marekovho príbehu. 

Kto všetko sa na dokumente Hrana podieľal?

Producent a kameraman Peter Kelíšek, strihači Maroš Šlapeta a Matej Beneš, animátori Patrik Pašš a Peter Budinský, zvukár Ján Ravasz, Oskar Rózsa, Martin Merc, Dušan Kozák, Natália Bobocká a mnohí ďalší. No, zásadný podiel na celom projekte majú predovšetkým Marekovi rodičia – Ali Brezovský a Vlasta Brezovská, ktorým patrí naša hlboká vďaka a veľký obdiv.

Ktorá z Marekových skladieb je pre vás najsilnejšia?

Na takto položenú otázku nemám odpoveď. Ale rád by som upriamil pozornosť na Marekovu komornú hudbu a z nej napríklad kompozíciu Venované nešťastiu.

Prečo by sa na váš dokumentárny film mala vybrať aj generácia, ktorá nepozná Marekovu hudbu?

Náš film je pokusom o rekonštrukciu jedného ľudského života. Života, ktorý bol síce dramaticky krátky, ale neuveriteľne intenzívny a plodný. Myslím, že nebudem veľmi preháňať, ak poviem, že Marek Brezovský je možno prvý slovenský umelec, ktorý sa stáva slávnym až po svojej smrti. Veríme, že takýto príbeh stojí za návštevu kina.

Čo vás počas nakrúcania najviac prekvapilo?

Tie množstvá mladých ľudí na koncertoch. Mnohí z nich mali rok, či dva, keď Marek zomrel a dnes stoja na koncerte a spievajú jeho piesne, poznajú všetky slová... vidieť ich prežívať tie emócie... Nikto z nás nevedel, keď sa pripravovala šnúra, koľko príde ľudí a či vôbec nejakí prídu... ako to všetko bude fungovať mimo Bratislavy... bolo to naozaj prekvapivé a priznám sa, že aj dojímavé. 

Hudobné dokumenty u nás nemajú veľkú tradíciu, inšpirovali ste sa nejakým zahraničným?

Nič ako priama inšpirácia zrejme v tomto prípade neexistuje. Náš film má svoju špecifickú formu i obsah. Všetko vzniklo akosi prirodzene.

Aký je hlavný odkaz dokumentárneho filmu Hrana?

Pomôžem si slovami hudobného skladateľa Vladislava Šarišského: Je to snaha vzdať hold fenoménu menom TALENT. Talent ako taký. Mali by sme si ho jeden druhému už konečne dopriavať a želať si ho navzájom. Pretože prirodzenou vlastnosťou talentu je dávať, talent chce dávať... a to, že má niekto talent, tak to je majetok nás všetkých, celej spoločnosti...  A keď ho niekde spozorujeme, mali by sme ho chrániť ako oko v hlave... a doceňovať ho. Lebo zneuznaný, nedocenený talent sa vie rýchlo otočiť, nielen proti spoločnosti, ale aj proti sebe a potom môžu byť škody naozaj tragické... Je to teda pocta talentu, snaha vyspievať toto slovo v jeho najkrajších tónoch.

Nakrúcať dokumentárny film o mladom človeku, ktorý predčasne opustil tento svet musí byť náročné. Čo vám počas nakrúcania dodávalo silu?

Pocit zodpovednosti.

Z Mareka Brezovského sa bez preháňania stala legenda, nebáli ste sa, že nakrúcaním dokumentu narušíte tento status?

Nie. Skôr sme sa obávali, aby sme ho “nepreglorifikovali“.(úsmev)  Ale to sa našťastie nestalo, dávali sme na to mimoriadny pozor. Kládli sme zvláštny dôraz na to, aby sme Marekov príbeh vyrozprávali, tak ako sa stal, teda čo najvecnejšie, najobyčajnejšie, bez akýchkoľvek prikrášlení, aby sme ho zbavili všetkých nadbytočných mýtov a pod. 

Čo stratil váš svet odchodom Mareka Brezovského?

Ak niekto utrpel stratu, tak sú to predovšetkým Marekovi rodičia a jeho sestra Mirka, jeho najbližší... Marek zanechal silný odkaz kódovaný vo svojej hudbe. Len úplne zabudnutie by mohlo vziať zmysel a silu tomu odkazu. Ale Marekova hudba žije. A viac, než kedykoľvek predtým. To dáva zmysel, nie?  

Autor: Robert Pospiš

Zoznam najbližších premietaní filmu HRANA
(pre aktualizované informácie navštívte www.facebook.com/hrana.film)

Zvolen
29. marca - Europa Cinema (20:00)
1. apríla - Europa Cinema (21:30)

Prievidza
31. marca - Ster Century (16:00)

Žilina
31. marca - Ster Century (20:00)

Spišská Nová Ves
1. apríla - Ster Century (16:00)

Košice
1. apríla - Ster Century  (20:00)

Banská Bystrica
2. apríla - Filmový klub v Múzeu SNP (19:45) - FebioFest
25. apríla - Kino Akademik

Bratislava
7. apríla - Kino Mladosť
8. apríla - Kino Mladosť
17. apríla - Kino Lumiére
18. apríla - Kino Lumiére
19. apríla - Kino Lumiére
23. apríla - Kino Lumiére
7. mája - KC Dunaj

Pezinok
8. apríla - Dom Kultúry / Filmový klub (19:30)

Levice
15. apríla - Kino Junior (19:00)

Prešov
16. apríla - FK Pocity (19:00) - FebioFest

Nitra
29. apríla - FK NITRA (19:00)

Kremnica
20. mája - Kino Akropola


Foto: Facebook.com/hrana.film

Súvisiaci interpreti: Marek Brezovský