Nápad na vytvorenie kompilácie Liptov vznikol náhodným nálezom zborníka liptovských ľudových piesní, ktorý vydalo pod názvom Liptov – Panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry slovenské vydavateľstvo Opus v roku 1982. Nahral a skompiloval ho skladateľ Svetozár Stračina spolu s etnografom Viliamom Jánom Gruskom.

Rozsiahla kompilácia je na štyroch vinylových platniach rozdelená na Horný, Dolný a Stredný Liptov a Príležitostné piesne a dokumentuje historické a kultúrne pozadie jedinečného stredoslovenského regiónu. Zbierka je založená na dôkladnom výskume, pre výber bolo vytipovaných 1600 piesní, z čoho bolo nahraných 399 a do konečného výberu sa ich dostalo 186 v podaní 483 účinkujúcich z 32 liptovských obcí.

Projekt vznikol ako iniciativa kolektívu a komunitného projektu Punctum, ktorý zahrňuje aj internetové rádio Rádio Punctum a hudobné vydavateľstvo Punctum Tapes. Z kolekcie Liptov bolo vybraných a zdigitalizovaných šesť sekcií s výzvou k produkcii autorských reinterpretácií materiálu. Piesne boli rozoslané českým a slovenským hudobníčkam a hudobníkom pôsobiacim na lokálnej scéne, prevažne producentom elektronickej hudby, ktorí sú blízko asociovaní s aktivitami kolektívu Punctum.

Materiál uchopený z rôznych pozícií

Umelkyne a umelci dostali možnosť vybrané skladby spracovať vo svojom žánrovom rámci a prepojiť tak tradičnú kultúru so súčasnou formou umeleckého hudobného vyjadrenia. Týmto spôsobom vznikla kolekcia dvanástich kompozícií, z ktorých osem je na fyzickom vinylovom nosiči a štyri sú účasťou digitálnej verzie zbierky. Zbierka Liptov je pokusom o spracovanie slovenskej folklórnej piesňovej tradície postupmi, senzibilitou a jazykom súčasného elektronického urbánneho folklóru. Je zároveň príležitosťou folklór otvoriť inému čítaniu, porozumeniu a konfrontácii.

Autori skladieb uchopujú materiál z rôznych pozícií, od znovuobjavovania a svojich ranných spomienok z detstva stráveného v regióne až po emancipačné, feministické a queer pozície, z ktorých sa snažia vymaniť rozprávanie o folklóre nacionalistickým naratívom, aké zvyknú sféru tradičného spoločenského a kultúrneho dedičstva obklopovať. Piesne sa v predmoderných spoločenstvách, pred existenciou mediálnych záznamov, udržiavali pri živote opakovaním a odovzdávaním, neustálou interpretáciou a upravovaním obsahu. V tomto je duchu kompilácia Liptov pokračovaním tohto vývoja.



Informácie a foto redakcii Hudba.sk poskytol Tomáš Šebesta.