Dalibor Kocián alias Stroon patrí k najproduktívnejším hudobníkom a autorom na slovenskej nezávislej scéne. Popri vlastných nahrávkach sa venuje aj tvorbe hudby k televíznym produkciám (napr. seriál o velikánoch slovenskej architektúry Ikony) a divadelným predstaveniam. Jedným z nich je Folklore Not War, ktorého silný soundtrack vychádza práve dnes.

Kolekcia siedmich skladieb Folklore Not War vznikla na objednávku pre rovnomenné divadelné predstavenie o hrôzach vojny. Pri úvodných tónoch vibrafónu a syntetizátorových plôch si možno poviete, že je to typický Stroon, no nie je to celkom tak a hudba vás rýchlo vtiahne do iného sveta. Nahrávka plná ženských folklórnych vokálov a pestrých žánrových inšpirácií, ktoré hudobník využil a pretvoril tak, aby sa stali prostriedkom na umocnenie ťaživej témy, jeho tvorbu posúva do doposiaľ nepočutých sfér a je ďalším výrazným príspevkom v jeho bohatej a čoraz ťažšie "škatuľkovateľnej" diskografii.

Samotné divadelné predstavenie malo premiéru už v apríli 2018 pri príležitosti 100. výročia konca I. svetovej vojny a vlani sa po necelých troch rokoch uskutočnila jeho derniéra. S publikom sa rozlúčilo v septembri počas krátkeho uvoľnenia opatrení v bratislavskej Novej Cvernovke. Dielo je divadelným zobrazením vojny skrz skúsenosti a rozprávanie troch žien, ktoré na pozadí sugestívnej scény zasvätia diváka do vlastného prežívania vojnového konfliktu. Diváci si ho teraz môžu pripomenúť prostredníctvom hudby, ktorá vynikajúco funguje aj sama osebe.



Autorkou predstavenia Folklore Not War je mladá progresívna režisérka a autorka Alžbeta Vrzgula z profesionálneho nezávislého divadla Uhol_92. V čase, keď Dalibora oslovila na spoluprácu, práve vo svojej vlastnej tvorbe objavoval čaro skreslených syntetizátorových zvukov, ktoré naplno využil aj v tomto divadelnom soundtracku. Do hudby pretavil svoje vnímanie vojny a kedže sa v predstavení objavili aj slovenské folklórne piesne, prirodzene došlo k organickému spojeniu príznačného Stroonovho zvuku v podobe molových plôch a vokálnej ľudovej hudby.

Aby hudba v predstavení prehovárala aj k súčasnému publiku, autor siahol po beatoch charekteristických pre koniec minulej dekády. Niekoľko skladieb tak pracuje so zvukom trapových bicích a rytmov. Klasický žánrový zvuk snare-drumu pripomína streľbu, sample vokálov sprítomňujú krik vojakov a hutné kopáky komunikujú ťaživosť a deštrukciu vojny.


Vokálne skladby s textami ľudových piesní s tematikou vojny - Čo sa v svete deje, V Ostrihome a Hory Hory - naspievali herečky Viera Šedá a Kaťuša Gurová. Posledná spomínaná skladba je inšpirovaná produkciou Andyho Stotta a prostredníctvom spomalených samplov chce navodiť pomalosť času v ťažkých situáciách. Na albume boli použité aj nahrávky husľovych motívov v podaní Viery Šedej. Do digitálnej verzie soundtracku sa z divadla prirodzene nepodarilo preniesť pohybovú choreografiu Zuzany Sehnalovej a kostýmy Alžbety Kutliakovej, ktoré boli takisto dôležitou súčasťou predstavenia.
 

Album vychádza 1. apríla 2021 v digitálnej podobe ako druhý titul v Stroonovom vlastnom vydavateľstve Frequent Fires. Je k dispozícii na všetkých streamingových službách a tiež na stiahnutie na Bandcampe.

Prečítajte si rozhovor: Stroon: Sústreďujem sa na pozitívne veci a formujem si tak svoj život

Text: Patrik Marflák (zdroj: Stroon)
Foto: Zdenko Hanout

Súvisiaci interpreti: stroon