Jarno-letná edícia festivalu Konvergencie priniesla šesť vypredaných koncertov, čítanie z Piazzollových memoárov, diskusiu, dva podcasty i slovenskú premiéru dokumentu Daniela Rosenfelda o tvorcovi žánru tango nuevo.

"Nosím v sebe nádej, že sa moja hudba bude počúvať aj v roku 2020. A v roku 3000 tiež. Niekedy som si tým istý, pretože hudba, ktorú hrám, je iná." Astor Piazzolla

Tento rok si hudobný svet pripomína 100 rokov od narodenia génia argentínskeho tanga, hráča na bandoneóne a skladateľa Astora Piazzollu (1921-1992), ktorý vo svojom "novom tangu" (Tango Nuevo) dokázal spojiť temperament juhoamerickej hudby, sofistikovanosť európskych klasických kompozícií a spontánnosť jazzu. Po Šostakovičovi, Bartókovi, Beethovenovi, Stravinskom a Bachovi sa medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie rozhodol venovať viacero podujatí práve Piazzollovi. Pôvodne plánovaná zimná edícia festivalu sa presunula na mesiace apríl, máj a jún. Po uvoľnení protipandemických opatrení sa organizátorom podarilo pripraviť podujatia prevažne s publikom, ktoré bolo zároveň možné sledovať online nielen na Slovensku ale aj v zahraničí.

Podcast Continuo: Piazzolla: Poézia tanga medzi životom a smrťou

Podcast Continuo: Piazzolla: stretnutia so živou hudbou / reportáž z festivalu

Program festivalu začal online slovenskou premiérou dokumentu o Astorovi Piazzollovi Roky žraloka režiséra Daniela Rosenfelda. Premietanie sa uskutočnilo v spolupráci s Kinom Lumière v rámci cyklu Príbehy umenia. Vďaka filmu s početnými materiálmi zo súkromného rodinného archívu a doteraz nepublikovanými rozhovormi s Piazzollovými deťmi sme mali možnosť spoznať skladateľa nielen ako mladého chlapca v New Yorku či vášnivého lovca žralokov, ale najmä ako originálneho umelca, ktorý sa vzoprel tradíciám, aby navždy zmenil svet hudby.


Máj a jún sa niesol v znamení zážitkov s Piazzollovou hudbou. Pôvodne plánované koncerty 30. mája v Záhrade Domu Albrechtovcov sa kvôli nepriazni počasia presunuli do koncertnej siene Klarisky. Na prvom koncerte znela hudba A. Piazzollu v úpravách svetoznámeho brazílskeho gitaristu Sérgia Assada. Predstavili ju gitaristi Ondrej VeselýMartin Krajčo, Peter Biely (husle), Boris Lenko (akordeón) a Jozef Lupták ( violončelo). Druhý koncert patril známemu dielu Five Tango Sensations v interpretácii Borisa Lenka a súboru Konvergencie Quartet (Marián Svetlík, Peter Biely, Martin Ruman, Jozef Lupták). Výťažok z predaja vstupeniek z tohto koncertu bol venovaný ikonickému miestu bratislavského hudobného života, Domu Albrechtovcov, ktorý sa vďaka o. z. Albrecht Forum opäť stáva živým centrom umenia.

Medzi vrcholy festivalu patril koncert medzinárodného zoskupenia Chamber Jam Quintet svetoznámeho bandoneonistu a skladateľa Marcela Nisinmana v Slovenskom rozhlase (31. 5.). Spolu s Piazzollovým priateľom a žiakom na koncerte vystúpili vynikajúci interpreti Daniel Rowland (husle), Zoran Marković (kontrabas), Alberto Mesirca (gitara) a Natacha Kudritskaya (klavír). O Piazzollovej hudbe vznikla počas festivalu s interpretmi aj zaujímavá diskusia, ktorú moderoval hudobný publicista a redaktor Denníka N Oliver Rehák.

Júnové koncerty následne patrili slovenským interpretom. Nočný koncert Hora cero (4.6., Štúdio L+S) spojil vynikajúcich hudobníkov, ktorí sa dlhé roky pohybujú vo svete jazzu i klasiky - Borisa Lenka, Martina Chovanca (bandoneón), Stanislava Palúcha (husle), Jozefa Luptáka (violončelo), Juraja Grigláka (kontrabas) a Ladislava Fančoviča (klavír).


Chýbať nemohol ani slovenský súbor ALEA, ktorý sa od roku 2001 pod vedením Borisa Lenka venuje propagácii Piazzollovej hudby. Na koncerte s názvom Concierto para Quinteto (11.6., Divadlo P. O. Hviezdoslava) zazneli známe Piazzollove skladby, no súčasťou programu boli aj kompozície Petra Zagara a Stanislava Palúcha. Hosťami súboru ALEA boli speváčka Adriena Bartošová, gitarista Miloš Železňák a bandoneonista Martin Chovanec. 

Záverečný koncert Konvergencií bol venovaný fenoménu slovenského tanga (12.6.). V interpretácii Bratislava Hot Serenaders pod vedením Juraja Bartoša zazneli v Slovenskom rozhlase najkrajšie slovenské tangá z 30. a 40. rokov 20. storočia od Karola Elberta, Pavla Čádyho, či Gejzu Dusíka. Vzácnym hosťom na pódiu bol na tomto koncerte aj pán Milan Lasica.

Bratislava Hot Serenaders a Milan Lasica, 2021 Zdroj: Katarína BubeníkováFoto: Katarína Bubeníková

Čo prinesie 22. ročník festivalu Konvergencie?

Septembrový program medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie, ktorý sa uskutoční od 5. do 26. septembra, ponúkne aj tento rok hudbu bez hraníc. Tešiť sa možno napríklad na slovenskú premiéru violončelového koncertu Pēterisa Vasksa Klātbūtne ("Presence") s Jozefom Luptákom a českým orchestrom Ensemble Opera Diversa, atmosférické hudobné svety albumu Absinthe gitaristu Dominica Millera i koncert špičkového fínskeho kvarteta Meta4 s dielami Haydna, Saariaho a Sibelia.

Súčasťou jesenného festivalu bude aj tradičná Bratislavská noc komornej hudby, na ktorej v interpretácii renomovaných slovenských umelcov zaznie hudba Alexandra Albrechta, Zoltána Kodálya, Ernő Dohnányiho a Johanna Nepomuka Hummela. Nebude chýbať ani detský koncert, čítanie o hudbe, rozhovory a ďalšie sprievodné podujatia – naživo aj online. Súčasťou festivalovej permanentky bude okrem vstupu na jednotlivé podujatia aj prístup ku kompletnému digitálnemu video archívu festivalu Piazzolla.

Festival Konvergencie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Partneri: Hlavné mesto Bratislava, Slovenská sporiteľňa, a.s., Západoslovenská energetika a.s., Bratislavské kultúrne a informačné stredisko a ďalší. 

Mediálni partneri: RTVS, Rádio Devín, Rádio_FM, Citylife, Denník N, Opera Slovakia, Nový Populár, inBa, hudba.sk, Music Press, Hudobný život, tangoargentino.sk a ďalší.

Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytla PR manažérka festivalu Konvergencie Ivana Schwarz. Tlačovú správu sme upravili. Viac sa dozviete na oficiálnej stránke www.konvergencie.sk.

Titulná fotografia: Martina Šimkovičová

Súvisiaci interpreti: Astor Piazzolla