Nebyť novej série šou Tvoja tvár znie povedome, asi by už niektorí aj zabudli, že existuje spevák Miro Šmajda. Občas sa síce pripomenie novým singlom, no o veľkých úspechoch a zapamätateľných pesničkách hovoriť nemožno. Asi aj to ho doviedlo k pomerne zúfalému počinu - v novinke s tuctovou hudbou a kostrbatým textom kritizuje youtuberov.

Niečo podobné skúsil aj v roku 2013, kedy sa v piesni s názvom Bullshit vysmieval z povrchnosti textov vo vtedy populárnom "disko-rape". K ironickej skladbe, ktorá textovo celkom pobavila, natočil prvoplánovo kontroverzný videoklip, na ktorý už asi nie je veľmi hrdý, keďže na Youtube by ste ho dnes hľadali márne. Možno si jeho bývalí spoluhráči z kapely povedali, že natočiť sa s holými zadkami na ulici im síce vtedy pripadalo ako dobrý nápad, no v skutočnosti to bola blbosť a nechcú, aby to bolo na internete prístupné do konca ich života. Alebo s odstupom času on sám usúdil, že ten klip, ktorý aj tak časť jeho fanúšikov nepochopila a neprijala, bude lepšie zmazať.

Nostalgia za plagátmi so skutočnými hrdinami

Je možné, že to isté sa o pár rokov stane aj s jeho novinkou s názvom Youtuberi. Tá sa totiž na rozdiel od vyššie spomenutej skladby ani nesnaží byť vtipná a odľahčene poukázať na podivnosť doby, resp. toho, čo je dnes úspešné a populárne. Namiesto toho Miro Šmajda úplne vážne spieva o tom, ako kedysi boli na plagátoch "skutoční hrdinovia" (kapely, športovci, herci) a dnes sú tam youtuberi. Spieva to chalan, ktorý bol onehda na plagátoch ako superstarista, spievajúci cudzie skladby pre dav pobláznených tínedžeriek, teda v časoch, kedy mal sám od skutočného hrdinu poriadne ďaleko. Dokonca keď išiel Slovensko ako Max Jason Mai reprezentovať na Eurovíziu, plagát mu nestačil, tak si dal vyrobiť maňušku so svojou podobizňou...

Druhá myšlienka z naliehavo znejúceho refrénu ("Ako je možné, že svet dospel do tejto éry, že deti miesto rodičov vychovávajú youtuberi") pritom nie je úplne márna. Určite si zaslúži pozornosť a Šmajda nie je prvým človekom na planéte, ktorý sa nad týmto zamýšľa. Celé to však podkopáva dosť chabé a povrchné spracovanie témy v pesničke. Odhliadnuc od hudobného štýlu skladby, ktorá znie ako pokus o štadiónový hit v podaní začínajúcej kapely niekde v garáži v roku 2005, spevák ako autor pesničky a textu svoju snahu o zapôsobenie na ľudí, ktorí majú youtuberov rovnako v zuboch, podkopáva použitím zbytočných anglických výrazov v texte, skomolením vlastného jazyka ("sietiach" namiesto sieťach) či rýmami typu "moje / tvoje".

Aspoň čiastočne to zachraňuje videoklip, v ktorom dal do kontrastu text o súčasnej dobe s obrazmi detstva bez internetu, mobilov a  sociálnych sietí. "Bolo to najťažšie nakrúcanie v mojom živote. Do klipu som obsadil sedem detí a poviem vám, udržať ich pozornosť, naviesť ich, čo od nich chceme, vyžadovalo dávku trpezlivosti, diplomacie a mnoho iného," hovorí Miro, ktorý je autorom námetu a scenára, a zároveň aj režisérom klipu.


Inšpirovali ho deti z návštevy u známych 

V tlačovej správe k singlu sa tiež dozvedáme, že speváka k napísaniu pesničky inšpirovala návšteva u známych, ktorí majú dvoch školopovinných synov. "Počas mojej návštevy obaja chlapci sedeli nad tabletom, nevnímali svet, riešili nejakú hru, ktorú tam hrali youtuberi. Je smutné, že deti vidia svoje idoly v ľuďoch, ktorí nič nedokázali, len 'šaškujú' na sociálnych sieťach, ktoré keby sme im vypli - ostanú nikým, budú z nich nuly. Naše detské idoly museli niečo v živote dokázať, mať vzdelanie, kus ťažkej práce za sebou, aby presvedčili, že si zaslúžia náš obdiv - a tým nás. A je jedno, či to boli herci, speváci, športovci. Z piatich opýtaných deciek štyria chcú byť youtuberi a nie lekári, športovci, umelci a podobne," prezentuje svoj sociologický prieskum Miro Šmajda.

Podľa speváka je to téma, na ktorú treba upozorniť a venovať sa jej. Skladbou chce vyprovokovať ľudí k debate a priviesť k zmene myslenia najmä rodičov malých detí. "Rodičia dnes väčšinu dňa nie sú doma, musia pracovať, mamy potom idú nakupovať, prídu domov podvečer, ale žiaľ, ten Youtube je doma vždy a deti, ktoré nemajú spoločnosť, sa k nemu utiekajú. Chcem, aby sa zamysleli, že dieťa sa nudí, zapne youtubera a hľadá návod - čo má robiť, ako žiť."

Odpoveďou je výsmech

Reakcie na kritiku zo strany youtuberov na seba nenechali dlho čakať. "Najlajkovanejšie" komentáre pod videom napísali práve slovenské "internetové celebrity" a zdá sa, že si z pesničky ťažkú hlavu nerobia, skôr reagujú pobavene. Expl0ited napísal "ty kokšo mám nové zvonenie" s viacnásobným smajlom, Cheryl DeLarge si myslí, že "Robo Mikla by to zaspieval lepšie", Duklock si povzdychol "Ach, jaj..." a Moma pridala veľké priznanie s ironickou otázkou: "Ja som mala ako malá na plagáte Mira Šmajdu, neviete niekto, čo s ním teraz je?" Na to jej odpovedal akýsi nestranný pozorovateľ trefným komentárom: "Zostal vo svojej dobe. Priživovanie sa na youtuberoch už dneska nie je in. Miro, poradím. Ak chceš byť v tejto dobe in, natoč video, ako vyrábaš sliz. Uvidíš, budeš mať väčší úspech."

Ďalšie štipľavé reakcie určite ešte pribudnú, keďže youtuberi sú, čo sa týka počtu fanúšikov na sociálnych sieťach, v jasnej prevahe. Už teraz je pod skladbou viac negatívnych ako pozitívnych hodnotení, o komentároch platí to isté. Šmajdovi sa teda podarilo strhnúť pozornosť, ale teraz si to bude musieť "vyžrať". Na druhej strane, možno získa pár nových fanúšikov, ktorí majú podobný názor ako on a zároveň im nevadí, že "vo svojej dobe" zostal aj hudobne.

Poznámka autora: Tvorbu youtuberov nesledujem a rozhodne nestojím na ich strane - mám k nim rovnako indiferentný vzťah ako k Šmajdovi. Určite je veľkou výzvou naučiť svoje deti, aby na internete riešili zmysluplné veci. Ale myslím si, že zlé pesničky tomu sotva pomôžu. Maximálne tak vyvolaním diskusie, na ktorú si o týždeň nikto nespomenie. Ale ak sa chcete do nej predsa zapojiť, kľudne dajte v komentároch vedieť, čo si o Šmajdových Youtuberoch, a aj všeobecne o youtuberoch myslíte. Ideálne bez zbytočných invektív na kohokoľvek adresu.

Autor: Patrik Marflák (zdroj citácií: Anka Olvecká - PR manažérka M. Šmajdu pre SR)
Foto: PR

Súvisiaci interpreti: Miro Šmajda