Keď si prešovský gitarista a skladateľ David Kollar 12. marca telefonoval s nórskym trubkárom Arve Henriksenom, aby sa dohodli, čo budú hrať na krste jeho albumu v Divadle X10 v Prahe, ešte netušili, že sa akcia v priebehu pár dní zruší. Rovnako dopadli aj všetky ďalšie Davidove koncertné plány na najbližšie mesiace, preto všetku svoju energiu aktuálne sústreďuje do tvorby.

"Mali sme hrať a krstiť môj album Sculpting in Time. Krstným otcom mal byť Jozef Rauvolf a Peter Michalovič. Počas troch dní sa zrušili tri koncerty, veľmi zásadné koncerty. V Prahe k filmu Stretnutie, ktorý som natočil s Ivanom Palúchom pred desiatimi rokmi, taktiež spomínaný koncert s Arve Henriksenom a deň na to som mal odohrať koncert ako hosť s legendárnym Erik Truffaz Quartet v Ateliéri Babyblon v Bratislave," spomína na dni počas začiatku pandémie David Kollar. "Zrušili sa aj live vystúpenia k filmu Punk je hneď, ktorý je nominovaný v rámci hudby na národnú cenu Slnko v sieti," dodáva čerstvý držiteľ ceny Nahrávka roka v kategórii Jazzová hudba v rámci ocenení Radio_Head Awards.

Izolácia ako silný podnet k tvorbe

Sklamanie zo zmarených jarných plánov však Davidovi umožnilo nasmerovať svoju energiu do tvorby, pričom v rovnakej situácii sa ocitol aj jeho nórsky spoluhráč. Arve Henriksen mu poradil nový prístup k hraniu, ktorý mu ako gitaristovi otvoril nové možnosti sebavyjadrenia.

"Začali sme s Arvem pracovať na novom albume. Nazvali sme ho Unexpected Isolation. Album, ktorý by za iných okolností nevznikol, veľmi presne zachytáva frustrácie, ktoré zažívame, ale aj pozitíva, ktoré z týchto časov vzišli. Začal som na barytónovej gitare pracovať úplne inak. Vyrábal som veľmi sofistikovanym improvizačným spôsobom niekoľko vrstvové orchestrácie. Poradil mi ho Arve. Improvizoval som niekoľko minút v konkrétnej stupnici. Takto som si pod seba púšťal niekoľko stôp improvizácii, spájal a presúval ich. Bolo to veľmi náročné. Po hodinách nahrávania som mal na konci dňa dve minúty hudby. Takto pracoval Arve na svojom albume Cartography (oceňovaná nahrávka z roku 2008, pozn. red.)."

Aj samotná nórsko-slovenská spolupráca nabrala paradoxne vďaka izolácii nový rozmer. "Veľmi sme sa počas nahrávacieho procesu zblížili. Každodenné ranné hodinové telefonáty posunuli našu tvorbu úplne inam. Album bude mastrovať známy nórsky hudobník Helge Sten, ktorý je známy zo spoluprác s umelcami ako sú John Paul Jones z Led Zeppelin, Supersilent, Susanna Wallumrød, Biosphere a sám tvorí pod pseudonymom Deathprod," dodáva David o albume, ktorého produkciu a vydanie môžete podporiť cez medzinárodný crowdfundingový portál Gofundme.com.

Vypočujte si čerstvo zverejnenú ukážku:


Aktuálna situácia zasiahla hudobníkov po celom svete, a tak vznikol priestor aj na prácu na novom albume medzinárodného projektu KOMARA, ktorý okrem Davida tvoria taliansky trubkár Paolo Raineri a slávny bubeník Pat Mastelotto. "Kapely King Crimson a Tony Levin Stickmen zostali doma, preto mal Pat Mastelotto čas na nahrávanie. Vyrábal som skice a posielal mu ich. Je to náročný proces. S triom najradšej pracujem v jednej miestnosti v štúdiu. Robiť riffy na diaľku mi veľmi nevyhovuje. Uvidíme, čo z toho bude," približuje David Kollar, ktorý v ostatných týždňoch pracoval aj na ďalších nahrávkach. "Začal som nahrávať album aj s ambientným hudobníkom Michalom Kořánom a dokončil som hudbu k dokumentárnemu filmu Úžasný stredovek, ktorý odvysiela čoskoro RTVS."

Séria singlov aj podmanivý Zvuk za domom

Okrem dlhohrajúcich albumov a soundtrackov David počas karantény nahral aj niekoľko viac či menej spontánne vytvorených singlov. Jedným z nich je experimentálna skladba Crime On The Bunny, ktorej temno-groteskná atmosféra zodpovedá názvu.

"Pat mi posiela improvizácie na bicie, s ktorými pracujem. Cestou do lesa som v kríkoch uvidel ležať plyšového zajaca. Bol veľký, usmieval sa a bol v polohe, ktorá prezrádzala všeličo. Zdal sa, akoby na ňom niekto spáchal trestný čin, no vyzeral, že sa mu to trocha páčilo. Odfotil som si ho. V hlave sa mi zrodila myšlienka daný moment zhudobniť. Použil som Patove bicie a Arve mi na pár miestach dohral efektovanú trúbku."


Z iného hudobného súdka je druhý zverejnený singel s názvom Coronomorphia. David Kollar nahral skladbu po stopách na barytónovej gitare, pričom si podľa vlastných slov "predstavoval, ako sa množia bunky vírusu v ľudskom tele". Výsledok pripomína hudbu z mysterióznych filmov a neprvoplánových hororov, dokonale by sa hodila napríklad do minuloročného filmu Slnovrat režiséra Ariho Astera, kde hudbu zložil Bobby Krlic alias The Haxan Cloak.

Samotný autor spomína ako inšpiráciu skladbu Polymorphia z roku 1961 od poľského skladateľa Krzysztofa Pendereckeho, ktorý zomrel práve tento rok 29. marca vo veku 86 rokov. Jeho hudba znie v kultových filmoch ako sú Exorcista (The Exorcist, 1973), Kubrickovo Osvietenie (The Shining, 1980), či filmy Davida Lyncha Divokosť v srdci (Wild at Heart, 1990) a Inland Empire (2006), ako aj v tretej sérii jeho seriálu Twin Peaks (2017). 



Do tretice úplne iný počin je nahrávka The sound behind the house (Zvuk za domom). V tomto prípade bol hudobník len médiom, zaznamenal totiž "tvorbu" z prírodnej scenérie. "Na Veľkú noc som bol počas izolácie s rodinou v rodičovskom dome vo Finticiach. Spev vtákov skoro ráno bol veľmi čarovný. Privstal som si a pokúšal som sa ho nahrať. Nebolo to jednoduché. Dobre umiestniť mikrofón a navyše v správny čas, keď vás v slúchadlách neprekvapí čmeliak. Album si kupovali hlavne Američania. Počúvajú ho teraz uzavretí v bytoch," približuje David Kollar nahrávku, ktorá ukazuje neuveriteľnú pestrosť a krásu zvukov okolo nás.



Online koncerty neplánuje, hudby je dosť aj bez nich

David Kollar je jedným z mála slovenských umelcov, ktorý by mohol časy pandémie využiť aj na to, aby sa prezentoval na internete naživo pred publikom z celého sveta, keďže vďaka viacerým úspešným medzinárodným spoluprácam má množstvo fanúšikov aj v zahraničí. Podľa vlastných slov však nič také neplánuje, pretože hudby je podľa neho aj tak dosť veľa.

"Po vypuknutí pandémie začal každý vysielať z detskej izby v rodičovskom byte alebo z obývačky. Rozhodol som sa, že ja to robiť nebudem, aj napriek tomu, že ma o to v správach žiadalo niekoľko fanúšikov. Na moju hudbu mám isté nároky na zvuk a vizuálnu atmosféru koncertu. Nechcem hrať nasvietený koncert v obývačke, aby ma niekto počúval z laptopového repráku. Navyše, v časoch korony si ľudia konečne môžu vypočuť hudbu, ktorú ešte nepočuli, môžu podporiť doterajšiu tvorbu muzikantov, na ktorú predtým nemali čas. Rozprávali sme sa o tom s Arve Henriksenom. Za posledných 10 rokov, 10 mesiacov, 10 dní vzniklo toľko hudby, že ľudia majú čo počúvať na najbližšie roky. To isté s knihami a filmami."

Samozrejme, tak ako všetkým hudobníkom, aj Davidovi chýba hudobnícky život a režim, na ktorý bol predtým zvyknutý. "Dúfam, že sa situácia pomaly zlepší a budeme môcť vybehnúť na pódiá. Mimo nahrávania teraz trávim väčšinu času doma s deťmi. Varím, periem, žehlím a učíme sa do školy. Je to super, že sme spolu, no už by otvorenie školy uvítali aj deti. Chýba mi môj ranný režim. Je to celé už dosť frustrujúce. Ako keď sa ti v lete spáli koža na slnku a v noci nemôžeš spať. Veľa nás ale táto situácia naučí, teda priučí, a veľa nám o nás povie," uzatvára hudobník.

Text: Hudba.sk (zdroj: David Kollar)
Foto: archív hudobníka

Súvisiaci interpreti: David Kollar