Hudobná séria Ex:Class premosťuje novú a inšpiratívnu hudbu z alternatívnej, experimentálnej a klasickej hudby. Tri hudobné projekty - tri rôzne štýly - tri prepojenia. 30. novembra sa v trnavskom Malom Berlíne stretnú James Heather, Katarína Máliková a Alapastel.

Druhý ročník festivalu Ex:Class sa opäť odohrá v trnavskom Malom Berlíne. Cieľom podujatia je priniesť špecifické hudobné projekty, ktoré dávajú priestor k premosteniu aktuálnych hudobných smerov v oblasti experimentálnej, alternatívnej a klasickej hudby, pričom cez ne prechádza oblúk inšpirácie v elektronickej hudbe. V neposlednom rade je snahou organizátorov vytvoriť priestor na konfrontácie zástupcov domácej scény a zahraničných umelcov, ktorí na Slovensku ešte nevystupovali.

"Klasika" z Ninja Tune

V rámci novembrového vydania príde svoju tvorbu predstaviť londýnsky hudobník James Heather. Ako sám tvrdí, v detstve sa zamiloval do tvorby skladateľov Ludwiga van Beethovena a Clauda Debussyho, ktorých revolučnosť a snovosť sa snaží preniesť aj do svojho intímneho prejavu, kde vedľa seba koexistujú klasika i elektronika. Výsledkom je lyrický klavírny ambient s návalom emócií a jedinečnej atmosféry. Albumy Modulations a Stories From Far Away On Piano prinášajú nehu, ktorá zaujala aj zakladateľov vydavateľstva Ninja Tune a Jamesa si "upísali" pre svoj špecialitami prešpikovaný sublabel Ahead Of Our Time. Aj samotný James pritom pracuje v Ninja Tune, kde má na starosti komunikačnú stratégiu pre umelcov ako sú Kamasi Washington, Cinematic Orchestra, Bonobo a ďalší.

Svoju vlastnú tvorbu opisuje ako "meditáciu", ktorej sa venuje "v obdobiach odstávok od hluku hudobného priemyslu". Ohlasy na jeho tvorbu pribúdajú a pomaly ale isto sa zaraďuje k hviezdnym klaviristom novej generácie ako sú ako Max Richter, Hauschka či Nils Frahm, ktorí zviditeľnili tzv. post-klasickú hudbu. Heatherova ostatná Stories From Far Away On Piano je založená na príbehov z novín, ktorých počet prehratí na streamovacích službách Apple a Spotify už presiahol 20 miliónov.


S novým albumom a v novej zostave 

Katarína Máliková na tohtoročných letných festivaloch ukončila prvú veľkú etapu svojej kariéry spojenú s albumom Pustvopol (2016) a veľkým koncertným ansámblom. Paralelne však už tento rok vystupovala aj sólovo, kedy predstavila publiku aj niektoré piesne z nového albumu Postalgia. Novinky aj niektoré staršie piesne bude po vydaní očakávanej druhej štúdiovky hrávať v nových live aranžmánoch s dvoma členmi starej kapely - Klaudiou Kosmeľovou (piano), Tomášom Hríbikom (bicie), ku ktorým sa pridá talentovaný basgitarista Michal Šelep.

Ambiciózny nový album predstavuje výrazný posun v Katkinej tvorbe. Skladateľka a speváčka o názve nahrávky povedala, že vyjadruje clivý pocit, túžbu alebo žalospev nad niečím, čo sa nakoniec nestalo: "Možno ste to čakali, možno ste o tom iba snívali. Možno ste v to dúfali alebo ste ani nevedeli, že je to súčasťou vašej projekcie o tom, čo by mohlo, alebo malo byť. O čom ste snívali a nestalo sa? Prežil niekto z vás takýto zvláštny nostalgický pocit?" Ako táto nostalgia chutí a ako sa Postalgia počúva sa pár dní po krste nahrávky dozviete aj v Malom Berlíne.


Kde je hranica medzi ľudovým, akademickým, klasickým a post-klasicistickým? - pýta sa Lukáš Bulko alias Alapastel na svojom pôsobivom debute Hidden for the Eyes a dáva odpovede skrz rôzne odkazy v originálnej nadžánrovej fúzii. Skladby sú na albume prezentované s vizuálmi použitými od slovenských maliarov.

Mihotavé impresie v istých momentoch nadväzujú na tvorbu elektroakustických skladateľov okolo legendárneho Experimentálneho štúdia SRo, v niektorých okamihoch zase na slovenskú hudobnú modernu na čele s Eugenom Suchoňom a z iného konca pristupujú po trámoch súčasnej elektroniky. Sólové nadýchnutie bude v Trnave zharmonizované sprievodnou kapelou, vďaka čomu naplno vyznejú bohaté aranžmány a pestrá dynamika.

Podujatie z verejných zdrojov podporili Fond na podporu umenia a SOZA.

Vstupenky na Ex:Class 2019 v Trnave:  


Zdroj: Music Press Production (Hudba.sk edit)