Veľa poďakovaní zo strany hudobníkov, delegátov, novinárov, ale aj "obyčajných" fanúšikov etno hudby sprevádzalo podujatia štvrtého ročníka World Music Festivalu Bratislava, ktorý sa konal počas posledného septembrového víkendu. To dáva organizátorom nádej, že ich práca má naozaj zmysel.

"Ďakujem! Tento festival bol vynikajúcou, užitočnou, a zároveň radostnou príležitosťou stretnúť sa s miestnymi i zahraničnými kolegami z brandže a dostať sa priamo do srdca slovenskej tradičnej hudby a miestnej world music scény," vyhlásil Ben Mandelson, britský hudobník, publicista, zakladateľ a riaditeľ najväčšieho podujatia vo svete world music - putovného veľtrhu WOMEX. Mandelson bol jedným z približne dvadsiatky zahraničných delegátov, ktorí tento rok prišli na festival a jeho sprievodné podujatia, vrátane odbornej konferencie.

Pochvalne sa o festivale vyjadril aj český hudobný publicista a redaktor Rádia Proglas Milan Tesař. "World Music Festival Bratislava plní presne tú úlohu, ktorú si jeho usporiadatelia vytýčili: predstavovať širokej verejnosti to najlepšie zo svetovej hudby, predviesť zástupcov slovenskej scény zahraničným delegátom a prinášať skutočne špičkových umelcov zo sveta (Aziza Brahim, Canzoniere Grecanico Salentino a další)," uviedol.

"V rámci koncertov slovenských kapiel bolo možné počuť ako tradičnú ľudovú hudbu zo Slovenska (Pokošovci), tak nadžánrové fúzie (Romanika) alebo hudbu inšpirovanú folklórom iných európskych národov (Roc'hann, BraAgas). Je ťažké pomenovať jeden vrchol festivalu, ktorý bol tak pestrý v niekoľkých rovinách: vyššie spomenutými hudobnými prístupmi, škálou nástrojov, ktoré predstavil (zameranie na fujaru, cimbal v rôznych podobách, husle v netradičnom kontexte, ale tiež kobza, tamburica, nyckleharpa, duduk alebo saz), a tiež výberom miest, na ktorých sa koncerty odohrávali - od klubov po noblesné sály," dodáva Tesař.

Canzoniere Grecanico Salentino na WMFB 2019 Zdroj: Jana KrištofovičováCanzoniere Grecanico Salentino na World Music Festivale Bratislava 2019

Hutné vystúpenia plné hudby 

Striedanie miest konania je jednou zo špecifických čŕt festivalu. Tento rok pribudli k novým sálam napríklad Bohéma Bar na Námestí SNP a Zrkadlová sieň Primaciálneho paláca. V jej priestoroch aj vizuálne lepšie vynikli koncerty, ktoré tu odohralo fujarové duo Karol Kočík a Ondrej Selecký, huslistky Lalitha a Nandini Muthuswami z Indie s hosťujúcim hráčom na perkusívny nástroj mridanga Sandeepom Sangameswaranom a arménsko-turecke duo Vardan Hovanissian a Emre Gültekin doplnené o perkusionistu Marata Jeremiana.

Tradične dobrú atmosféru mal úvodný piatkový galakoncert v Ateliéri Babylon, ale aj dva víkendové showcaseové koncerty vo Véčku, kam niektorí účinkujúci priviedli časť svojej fanúšikovskej základne, čo vôbec nebolo na škodu. Formát účinkovania v rámci showcase prehliadky si užívala napríklad speváčka Ildikó Kali zo skupiny Romanika, podľa ktorej to bolo "hutné vystúpenie, plné hudby, menej slov, no bol tam priestor na improvizáciu a nečakané hudobné ornamenty."

Prekvapenia priniesol aj záverečný trojkoncert v DK Zrkadlový háj, na ktorého konci vystúpila Ľudová hudba Pokošovci zo Šumiaca so svojimi hosťami - huslistkou a producentkou Janou Ambrózovou, huslistom Pavlom Trnkom a cimbalistom Milanom Hrončekom. Pokošovci do bodky naplnili očakávania skúsenej a zohratej kapely, keď dokázali rýchlo zareagovať aj na "rozkazovačku" z publika. "Škoda, že som sa ženil pred viac ako 40 rokmi - teraz by som presne vedel, akú kapelu si zavolať na svadbu," vyhlásil Francis Edwards z Írska, ktorý vystúpenie Pokošovcov označil za "viac ako dobré, viac ako obyčajné, viac ako len hudbu. Bol to naozajstný zážitok."

Karol Kočík a Ondrej Selecký, WMFB 2019 Zdroj: archív festivaluKarol Kočík a Ondrej Selecký, World Music Festival Bratislava 2019

Je pochopiteľné, že zahraničných návštevníkov viac zaujímali koncerty slovenských interpretov a skupín, zatiaľ čo domáci fanúšikovia obdivovali hlavne zahraničné hviezdy, vďaka ktorým mali možnosť zoznámiť sa s hudobnými štýlmi a nástrojmi, ktoré u nás nie sú obvyklé.

A tak si mohol skutočný fanúšik hudby okrem návštevy koncertov aj podebatovať na workshope o juhoindickej karnatickej hudbe priamo s nositeľkami tejto hudobnej tradície alebo sa porozprávať sa po koncerte s mladým argentínskym umelcom, ktorý vystupuje pod menom Rumbo Tumba. Od Argentínčana by sa napríklad dozvedel, že v poslednej dobe dáva prednosť hraniu na festivaloch world music pred inožánrovými podujatiami práve preto, že tam nachádza veľa novej inšpirácie. Viac sa o ňom môžete dozvedieť v rozhovore, ktorý vznikol ešte pred festivalom.

To, aký je celkový prínos festivalov tohto typu, veľmi dobre zhrnula hudobná vedkyňa a publicistka Zuzana Vachová vo svojej reportáži na stránke Mojakultura.sk: "Každopádne - je zjavné, že world music je dnes trendom, ktorý má obrovský potenciál rozvíjať sa, búrať zaužívané hranice a rozmanité hudobné kultúry sveta poskytujú v dobe globalizácie presne to, čo dnešný poslucháč potrebuje: progresívnu muziku, ktorá zachováva autenticitu umenia a nepopiera korene, z ktorých vychádza."

Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytla PR manažérka Andrea Čurná. Autorom článku je Vladimír Potančok (Hudba sveta_FM).

Foto: Jana Krištofovičová