"Hudba a krása majú zmysel práve v dobách neistoty," hovorí Jozef Lupták, umelecký riaditeľ medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie.  Presvedčiť sa o tom môžete aj na jeho 26. ročníku, ktorý od 13. do 28. marca ponúkne v Bratislave a Banskej Bystrici osem hudobných večerov s netradičnými sólovými recitálmi.

Hudba je univerzálny jazyk, ktorý spája ľudí bez ohľadu na dobu, národnosť či rozdiely, ktoré nás odlišujú. Je taká rozmanitá ako samotný svet. Rovnako pestré budú aj jarné Konvergencie. "Recitál jedného hudobníka je veľmi intímnym a silným spojením hudby, umelca a publika. Neboli by to však Konvergencie, keby v závere viacerých koncertov nevznikli prekvapujúce prepojenia," vysvetľuje Jozef Lupták.

Sólové recitály ako priestor pre hlbokú hudobnú výpoveď

Na festivalovom pódiu sa v Moyzesovej sieni po šiestich rokoch opäť predstaví Avi Avital, prvý mandolinista nominovaný na cenu Grammy. Izraelský virtuóz na Konvergenciách hosťoval už trikrát, tentokrát Slovensko navštívi medzi koncertmi vo Francúzsku, USA a v Belgicku. V interpretácii umelca, ktorý vystupuje v najprestížnejších sálach sveta, zaznejú diela Johanna Sebastiana Bacha, Ernesta Blocha a súčasného talianskeho skladateľa Giovanniho Sollimu. Britský časopis Gramophone o Avitalovi napísal, že ide o hudobníka, ktorého umenie dokáže poslucháčov presvedčiť, aby ho nasledovali kdekoľvek.

Netradičným bude aj koncert hráčky na kanneli Anny-Liisy Eller, ktorá na tomto u nás prakticky neznámom estónskom národnom nástroji uvedie program zostavený zo starej, tradičnej, improvizovanej i súčasnej hudby. Kannel je brnkací strunový nástroj, podobný stredovekému psaltériu, ktorý zaujme technickými aj výrazovými možnosťami a bohatým zvukom, často opisovaným ako "nebeský". Súčasťou programu bude aj dielo Silmaja od súčasnej estónskej skladateľky Heleny Tulve.

Severské hudobné svety

Dvojicu rešpektovaných nórskych umelcov, jazzového kontrabasistu Steinara Raknesa a hráča na hardangerských husliach Nilsa Øklanda, netreba konvergenčnému publiku predstavovať. Obaja sa podieľali na úspešnom medzinárodnom projekte Building Bridges, no tentoraz vystúpia so svojou sólovou tvorbou.

Huslista, skladateľ a improvizátor Nils Økland je hudobník s mimoriadne širokým záberom, od punkrocku až po klasickú hudbu. Vo svojej tvorbe čerpá tiež z bohatej tradície nórskej ľudovej hudby. Renomovaný hudobný časopis The Wire jeho štýl označil ako "globálny folk bez nostalgie". Kritici zdôrazňujú, že magickú atmosféru Øklandovej hudby možno naplno precítiť najmä naživo. Na koncerte si bude možné vypočuť skladby z jeho prvého sólového albumu Monograph (ECM, 2009) a improvizácie vychádzajúce z tradícií hry na sláčikových nástrojoch.

Kontrabasový virtuóz Steinar Raknes, známy aj z oceňovaného jazzového tria Torda Gustavsena, je zároveň invenčným pesničkárom a spevákom. Jeho autentický prejav býva prirovnávaný k ikonám, ako sú Tom Waits či Bruce Springsteen. Na Konvergenciách predstaví vlastné piesne, coververzie aj skladby z albumov Stillhouse, Chasing the Real Things či On the Road a nebudú chýbať ani novinky.

"Neklasickým" bude aj recitál nadžánrového gitaristu Daniela Salontaya, známeho zo skupiny Longital. V multimediálnom programe Zaobraz sa inšpiroval výtvarnou tvorbou svojho otca, Alexandra Salontaya. Súčasťou vystúpenia bude vizuálna projekcia obrazov v podaní videoartistu Martina Piterku (VJ Kufrík), ktorá umocní atmosféru koncertu a prepojí hudbu s výtvarným umením. Dvojica Raknes – Salontay vystúpi okrem Bratislavy aj v banskobystrickom Hogo Fogo Jazz & Art Clube.

Premiéry diel slovenských skladateľov

V programe Konvergencií nemôže chýbať tvorba slovenských autorov a viacero premiér. Vlastnou kompozíciou bude na festivale debutovať huslista Milan Paľa. Výnimočný interpret súčasnej hudby v premiére uvedie svoje dielo Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle). Podľa skladateľky Jany Kmiťovej je "počúvanie tejto symfónie ako pohľad do zatvoreného okna, v ktorom sa deformáciou temna noci a vetrom pohybujúcich sa tieňov každému z nás zjaví ako v nočnom zrkadle náš vlastný obraz. V tomto obraze vystúpia na povrch tie najskrytejšie zranenia a tie najhlbšie záchvevy."

Premiérovo zaznejú aj diela Petra Zagara (Tri divadelné tance), Miloša Železňáka („Trifid“) a Marka Piačeka (Speranza) v interpretácii všestranného akordeonistu Borisa Lenka, priekopníka súčasného akordeónového repertoáru na Slovensku. Na recitáli uvedie premiérovo aj niekoľko vlastných skladieb pre klavír, bandoneón a akordeón (Prelúdiá pokoja, Intermezzo, Farebné prelúdiá).

Na festivale vystúpi aj violončelista Jozef Lupták, ktorý uvedie diela svojich obľúbených skladateľov – Vladimíra Godára, vrátane premiéry nového diela, a Suitu č. 6 D dur BWV 1012 pre sólové violončelo od Johanna Sebastiana Bacha. O svojom programe povedal: "Každým dňom v Bachových suitách objavujem niečo nové a dá sa povedať, že sú pre mňa neustálym zdrojom inšpirácie. Na koncerte by som chcel prepojiť Godárov meditatívny a hlboký svet s Bachovým, smerujúcim niekde nad nás k nádeji a radosti, ktorá sa cez jeho hudbu dokáže dostať až do nášho vnútra."

Jozef Lupták Zdroj: Andrej Hrušovský

Komplet Prokofievových klavírnych sonát s Ollim Mustonenom

Festival vyvrcholí dvojdňovým uvedením kompletných klavírnych sonát Sergeja Prokofieva v interpretácii uznávaného fínskeho klaviristu Olliho Mustonena. Neobyčajný umelec, ktorý nadchol publikum minulý rok na Konvergenciách interpretáciou Mozartových diel, považuje Prokofieva za jednu zo svojich najväčších inšpirácií: "Prokofiev je pre mňa jedným z najdôležitejších a najbližších skladateľov, život bez jeho hudby si nedokážem predstaviť."

Deväť klavírnych sonát S. Prokofieva patrí k míľnikom klavírnej literatúry 20. storočia. Skladateľ a zároveň klavírny virtuóz zanechal dielo, ktoré vznikalo tri desaťročia a dodnes fascinuje svojou náročnosťou i emocionálnou intenzitou. Olli Mustonen uviedol Prokofievove klavírne sonáty v najznámejších koncertných sálach, vrátane Helsinki Music Centre, Muziekgebouw Amsterdam či londýnskej Wigmore Hall. Kritika jeho interpretácie často označuje za originálne a provokatívne.

Špeciálnym hosťom festivalu bude Prokofievov vnuk, Gabriel Prokofiev – skladateľ s inovatívnym prístupom k súčasnej klasickej hudbe, ktorý si vybudoval kariéru aj ako producent tanečnej, grime, elektro a hip-hopovej hudby. Pravidelne spolupracuje so súbormi súčasného tanca, napríklad so Stuttgarter Ballet, Bern Ballet, Birmingham Royal Ballet či Alexander Whitley Dance Company. Aj jeho elektronické kompozície, ktoré zaznejú na Konvergenciách, sú inšpirované svetom súčasného tanca.

Hudba ako priestor na reflexiu a porozumenie

Konvergencie neponúkajú len hudobné zážitky, ale aj priestor na zamyslenie sa nad úlohou umenia v spoločnosti. Preto festival otvorí 13. marca diskusno-hudobný večer vo Veľkom evanjelickom kostole, kde sa stretnú pražský profesor, teológ a spisovateľ Tomáš Halík so slovenským kazateľom, výtvarníkom a spisovateľom Danielom Pastirčákom. Ich myšlienky prepoja hudobné vstupy Pjoniho, violončelistu Jozefa Luptáka a organistu Jána Vladimíra Michalka. Vzácnou hostkou večera bude bývalá prezidentka Zuzana Čaputová.

"Žijeme v kritickej dobe, medzi ľuďmi panuje nedôvera, neďaleko nás je vojna, pociťujeme neistotu, akú sme tu dlho nezažili. Veríme, že hudba a umenie sú protikladom tohto všetkého. Ak by tomu tak nebolo, umenie by prestalo plniť svoju katarznú, očistnú úlohu. Hudba a krása majú zmysel práve v dobách neistoty," hovorí Jozef Lupták o význame umenia pre spoločnosť.

Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie podporili Fond na podporu umenia, ZSE a Nadácia Slovenskej sporiteľne. Za podporu ďakujeme aj ďalším partnerom a mediálnym partnerom.

Program jarného vydania festivalu Konvergencie 2025:

13. marca (19:00) – Veľký evanjelický kostol, Bratislava

Čo sa to tu deje?

  • Tomáš Halík, Daniel Pastirčák (slovo), Jozef Lupták (violončelo), J. V. Michalko (organ), Pjoni (elektronika), hostka: Zuzana Čaputová, moderuje: Braňo Bezák

19. marca (19:00) – Hogo Fogo Jazz & Art Club, Banská Bystrica
20. marca (19:00) – Moyzesova sieň, Bratislava

Raknes – Salontay

  • Steinar Raknes (Nórsko, kontrabas, looper, elektronika) – skladby a piesne z albumov Stillhouse, Chasing the Real Things a On the Road
  • Daniel Salontay (gitary) – Zaobraz, multimediálny projekt inšpirovaný výtvarnou tvorbou Alexandra Salontaya

21. marca (19:00) – Moyzesova sieň, Bratislava

Økland – Lenko

  • Nils Økland (Nórsko, hardangerské husle, viola d’amore) –
improvizácie inšpirované tradičnou nórskou hudbou a kompozície z albumu Monograph
  • Boris Lenko (akordeón, bandoneón, klavír) –
P. Zagar, M. Železňák, M. Piaček, B. Lenko (premiéry)

22. marca (19:00) – Moyzesova sieň, Bratislava

Paľa – Eller

  • Milan Paľa (husle) –
M. Paľa: Objekty (Amfisbain-symfónia pre sólové husle)
  • Anna-Liisa Eller (Estónsko, kannel) –
W. Byrd, J. H. Kapsberger, J. Dowland, H. Tulve, G. Frescobaldi, D. Kellner,  J. S. Bach, G. Z. Romano, T. Hume, A. Mudarra, J.-Ph. Rameau

23. marca (19:00) – Moyzesova sieň, Bratislava

Avital – Lupták

  • Avi Avital (Izrael, mandolína) –
J. S. Bach, E. Bloch, G. Sollima
  • Jozef Lupták (violončelo) –
J. S. Bach, V. Godár

26. marca (19:00) – Moyzesova sieň, Bratislava

Prokofiev – Mustonen

  • Gabriel Prokofiev (Veľká Británia, elektronika), Olli Mustonen (Fínsko, klavír) – S. Prokofiev: Hudba pre deti, op. 65; G. Prokofiev: Suita pre klavír (premiéra); G. Prokofiev: HOWL!, Strange Blooms 

27. a 28. marca (19:00) – Moyzesova sieň, Bratislava

Sergej Prokofiev: Kompletné klavírne sonáty

  • Olli Mustonen (Fínsko, klavír) –
S. Prokofiev: klavírne sonáty č. 1 – 9

Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytla PR manažérka festivalu Konvergencie Mária Hejtmánková. Správu sme upravili.