Hlavná stránka

>

Správy

>

Ako rapový strigôň Fvck_Kvlt zaklína svet v karanténe démonickou produkciou

Ako rapový strigôň Fvck_Kvlt zaklína svet v karanténe démonickou produkciou

11.05.2020 - 18:00 | Matej Sekerka

Fanúšikovia punkových The Wilderness roky čakajú na nekonečne dlho ohlasovaný štvrtý album. Vyzerá to tak, že skôr než vyjde, bude vynájdená účinná vakcína na koronavírus. Frontman Denis Bango však v tvorbe nezaháľa. Od minulej jesene ho poznáme predovšetkým ako trve-rapera Fvck_Kvlt a chrlí jeden banger za druhým.


Pred pár rokmi začala na Soundcloude vznikať nová vlna rapu 21. storočia. Do beatov, tvorených väčšinou priamo vo svojich domovoch, rapovali neznámi týpci o generačných problémoch detí, ktoré túžobne hľadia na instagramové profily svojich idolov. Väčšina z nich zostáva "bez mena", no z novodobého internetového undergroundu a explózie kreativity amatérskych producentov sa zrodil úplne nový štýl. Nie je to rap, ktorý striktne nadväzuje na históriu žánra či aktuálne trendy, naopak, bez akýchkoľvek obmedzení a mantinelov sa v ňom miešajú čriepky rôznorodého vkusu a vplyvov.

Zdieľaná melanchólia

Svoj podiel na tom majú súčasné poslucháčske platformy ako iTunes, Spotify a podobne, ktoré tvoria obrovskú databázu hudby, akú pred 25 rokmi decká s obmedzeným počtom kaziet do walkmana nemali. V tomto objeme online hudobných knižníc sa hranice medzi žánrami spoľahlivo mažú a aktuálny soundtrack k životom mladých je zároveň pestrejší aj univerzálnejší. Dôsledkom je post-postmodernistický prístup k tvorbe samotnej - ťažiť zo všetkého, čo tu už bolo a umocniť to autentickou emóciou. Je to o cite spojiť a o pocitoch, ktoré spájajú.

Na slovenskej scéne takéto bezhraničné miešanie žánrov v spojení s tvorivou seba-analýzou reprezentujú Edúv Syn a jeho psychedelický trap, Dude The Wolf a hlavne Fvck_Kvlt. Ten sa chcel zo začiatku profilovať ako beatmaker, no zakrátko sa očakávane chopil aj mikrofónu a nahral svoj prvý sólový album Kvlt Teachings. Tým však jeho kreatívny pretlak ani zďaleka neskončil a od vydania albumu chrlí jeden banger za druhým.

Mimoriadne plodná zima 

Pôvodne ma Denis oslovil s tým, aby som napísal niečo o jeho novom klipe (Hippiekiller), ale nedá mi to a píšem toho viac. Jeho punkovú aj trapovú kariéru totiž celkom intenzívne sledujem a hoci spomínaný sólo album vyšiel len v novembri, odvtedy toho okrem najnovšieho singla urobil oveľa viac, čo stojí za pozornosť.

Okrem klipov k skladbám z albumu ako Tik Tok alebo Kvlt TeachingsNočné mory, ktoré sú férovo na Youtube zverejnené pod názvom Kvlt_Crew (keďže sú tam jeho bráškovia Paris a legendami opradený fantóm Inšpektor Nádej), zverejnil ešte začiatkom roka bonusový inštrumentálny kúsok Youtopia, ktorý je samplovou producentskou poctou spriatelenej post-rockovej kapele Our Stories. Potrebujete lepší dôkaz k tvrdeniu, že údajná nespojiteľnosť niektorých žánrov je omylom minulosti?


Gitarovo-trapová melanchólia, tentokrát už aj v spojení s rapom a spevom, to je marcový singel Tu II. Lilpeepovská balada naznačila, ako asi bude znieť Denisov ďalší album.


V uplynulom období tiež Fvck_Kvlt ukázal, že je ochotný zo seba striasť plechovky a vyliezť zo svojej trnavskej hrobky, keď mu podá ruku niekto, koho sám uznáva. Medzi jeho rôznymi spoluprácami z ostatných mesiacov je napríklad okamžitý diss na Molocha s Edovým Synom. Prezident Lourajder si požičal jeden jeho track, ktorý prerobili nanovo a nazvali ho Divočina. Objavil sa tiež na nahrávkach vychádzajúcich mien slovenskej rapovej scény - v Karlovom singli Oheň sa predstavil fanúšikom českého labelu Milion+ a album Nonsense od mladého talentu Oskara, ktorému Denis v jednej skladbe hosťuje a ďalšiu produkoval, dokonca vyšiel pod hlavičkou Universal Music.

Šťastný život, to my žiť nevíme...

Minulý mesiac sa taktiež autorsky činil. Ponúkol dvojsingel Smrť civilizácii 100 dní smutný, ktorým si opäť zdvihol latku kvality. Prvá skladba je štylizovaný démonický opus, čierna omša, v ktorej autor upíše dušu diablovi, aby pochoval súčasnú civilizáciu, čo zrejme pokladá za menšie zlo ako byť súčasťou spoločnosti, ktorá ho kŕmi bolesťou a pochybnosťami. Zaváňa to Denisovým najväčším vplyvom, neworleanskými drogovými démonmi $uicideboy$. Skladba v závere načrtne smutný šum beatu ďalšieho tracku.  


100 dní smutný je vlastne romantické vyznanie hudobnej tvorbe, ktorá jediná človeka neopustí ani po trojmesačnom smútku z "fraktúry srdca" po zrejme nechcenom rozchode. Dve skladby, dve rozličné témy, no obe znejú, akoby boli vytiahnuté z nejakého iného sveta, akejsi čiernej sféry, kde sa pravda neukrýva za falošnú masku hviezdneho hip-hopového imidžu, ale krúti sa v nedopovedaných dialógoch a nájdených odpovediach presahujúcich pozemskú realitu. Feelingu napomáha aj animované vizuálne prevedenie od Romany Kovács, umelkyne žijúcej v Prahe, ktorá stála aj za klipom k spomínanej spolupráci Oheň s Karlom.


Z tohto temného vesmíru otvorených rán a otázok prichádza najnovší singel vypľutý na svetlo piateho mája. Horror-corová atmosféra je príznačnejšia pre samotnú Kvlt_Crew, ale občas si kabát melancholickej mizérie Denis zo seba stiahne a spustí zimomravý masaker ako trnavský Ghostemane. Taký je aj jeho najnovší počin Hippiekiller. Vyťahuje hrobárovu lopatu a rozbíja ezoterický mier, ktorý sa mu snažila neúspešne vtlačiť do hlavy positive-rap scéna. Nezabúda sa pritom obtrieť ani o aktuálne témy a šialeným pančlajnom poslucháčom prezradí, že je vegán.


Kým fanúšikovia kapely The Wilderness môžu z jeho sólového nasadenia a produktivity nadobudnúť dojem, že pre punkové trio mu už veľa času a energie nezostane, pre priaznivcov Denisovho trapového projektu je skvelou správou, že pokračuje v posúvaní svojho jedinečného zvuku. V textoch pritom zostáva verný nihilizmu a zdieľaniu temných pocitov bez príkras.

Jeho tvorba je tak antitézou optimistického rapového mainstreamu, ktorý síce pre mnohých ľudí môže pôsobiť ako hnací motor z ťažkých situácií, no pre iných je len povrchne zjednodušenou náplasťou, či dokonca banálnym výsmechom ich reálnym trápeniam. So svojou Kvlt_Crew sa stáva silným hlasom tých, ktorým sú motivačné heslá cudzie a v hudbe hľadajú skutočné osobné výpovede, ktoré sú často i nepríjemné a plné bolesti. Osobne sa teším, akých kostlivcov vytiahne zo skrine nabudúce.


Autor: Matej Sekerka
Foto: Lujza Stopková - Facebook.com/FvckKvlt


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti