Majitelia sedemnástich slovenských hudobných klubov sa stretli vo štvrtok 7. mája v Novom Meste nad Váhom. V známom tamojšom klube Blue Note riešili súčasnú situáciu, ktorá paralyzovala ich krehkú životaschopnosť, a spoločne hľadali možnosti zachovania svojej existencie.

Zároveň iniciovali vznik Asociácie hudobných klubov Slovenska. Zatiaľ ide o pracovný názov, majitelia klubov momentálne hľadajú právnu formu, pod ktorou bude toto združenie existovať. Na úvodnom stretnutí sa dohodli, že budú spoločne komunikovať s tromi partnermi na strane štátu, a to s Ministerstvom kultúry SR, Fondom na podporu umenia a SOZA.

Na vzniku asociácie sa dohodli majitelia klubov Blue Note, Piano klub, Klub 77, Smer klub 77, Nájomná jednotka 210, Music a Cafe, Bombura, Stromoradie, Klub za Rampami, Barmuseum, Frankie Rock Club, Klondajk, Queen's Pub, Randal, Majestic Music Club, RC Mlyn a Collosseum. Ide o etablované hudobné kluby, ktoré ročne ponúkajú spolu viac ako 2000 koncertov, ktoré navštívi v priemere vyše pol milióna hudobných fanúšikov. Hudobných klubov je samozrejme na Slovensku omnoho viac a aj tie sa môžu pripojiť k vznikajúcej asociácii.

Kluby zavreli ako prvé, otvoria medzi poslednými

Drvivá väčšina hudobných klubov funguje vďaka nadšencom, ktorí túto činnosť robia bez očakávania zisku a len preto, že majú vzťah k hudbe alebo sú sami hudobníkmi. Napriek tomu, že ľudia starajúci sa o prevádzku klubov patria medzi hudobných profesionálov a každý deň už desiatky rokov spoluvytvárajú nevyhnutné podhubie hudobného ekosystému, doposiaľ nikdy nepoberali pomoc od štátu. V rámci grantových schém sú obvykle podporované konkrétne vybrané podujatia, no nie samotné kluby ako také. Vzhľadom na súčasnú platnú legislatívu sa navyše (na rozdiel od športových klubov) nemôžu uchádzať ani o externé príjmy zo súkromných zdrojov prostredníctvom sponzorstva.

"Korona už neodvratne poznačila celú spoločnosť, ktorej súčasťou je aj kultúra. Hudobné kluby poskytujú kapelám aj fanúšikom neodmysliteľný background - priestor, techniku a personálne kapacity, bez ktorých by hudobná scéna nemohla plnohodnotne fungovať. Stretli sme sa s tým, aby sme našli riešenia, ako zachovať činnosť klubov aj po tejto kríze, pretože nás postihla ako prvých, a pritom sa k našej činnosti budeme môcť vrátiť medzi poslednými," približujú svoju situáciu majitelia klubov.

"Na to, ako pomôcť nielen hudobným klubom, ale aj ľuďom naviazaným na ich fungovanie, ktorí vykonávajú slobodné a veľmi špecifické, pre hudobnú scénu potrebné a dôležité povolania, vieme ponúknuť konkrétne riešenia. Na úvod chceme začať spoločný dialóg s Ministerstvom kultúry, Fondom na podporu Umenia a SOZA," dodávajú. Pre túto úlohu si zvolili piatich zástupcov - Tibora Zelenaya z Blue Note, Petra Hajšu z Piano Klubu, Miša Malichera z Nájomnej Jednotky 210, Martina Višňovského zo Stromoradia a Juraja Rybana z Randalu a MMC.

Kluby nie sú krčmy ani reštaurácie

Hudobné kluby sú základom každej hudobnej scény. Vyrastajú v nich nové generácie hudobníkov a množstvo pracovníkov z oblasti kultúry v nich získava svoje prvé pracovné skúsenosti na špecifických pozíciách pódiových technikov, zvukárov či osvetľovačov. Cibria si svoje produkčné a organizačné schopnosti, učia sa propagácii (grafika, fotografia, práca s videom, nákup reklamného a mediálneho priestoru), komunikácii s médiami (písanie tlačových správ, reportáží, ich distribúcia médiám, či profesionálny servis akreditovaným novinárom a fotografom). Mnohí skúsení profesionáli, ktorí sú dnes úspešnými manažérmi či organizátormi festivalov, začínali práve v kluboch na spomínaných pozíciách alebo pomáhali pri nosení techniky, brigádovali v šatni či na bráne. Mnohí ľudia pracujúci v kluboch kvôli aktuálnej kríze zostali zo dňa na deň bez príjmu.

"Práca v hudobnom klube začína ráno a končí v neskorých nočných hodinách. Dôležité je uvedomiť si, že kluby nie sú krčmy, kaviarne ani reštaurácie, ako sa mnohí ľudia mylne domnievajú. Ponúkanie gastro služieb v hudobných kluboch je samostatnou, doplnkovou službou, ktorá nemá žiaden vplyv na úspešnosť hudobnej produkcie. Hudobný klub je priestor s kvalitnou akustikou, ktorú docielite finančne náročnou stavebnou a inžinierskou úpravou, má vhodné pódium, nadštandardné elektrické siete a kvalitnú výkonnú zvukovú, osvetľovaciu, prípadne aj premietaciu techniku," vysvetľujú členovia vznikajúcej asociácie.

Garáže kluby nenahradia

Hudobné kluby v rámci poskytovania priestoru a podpory mladých umelcov vo veľkej miere suplujú aj štátom spravované a dotované kultúrne inštitúcie ako sú Osvetové strediská či Kultúrne domy. Majoritná väčšina klubov pritom funguje v prenajatých priestoroch a bez akéhokoľvek finančného krytia. Mnohé už pred korona-krízou prežívali z mesiaca na mesiac a svoje fungovanie dotovali z doplnkových reštauračných alebo kaviarenských služieb, ktoré samozrejme v súčasnom období zostali tiež paralyzované.

"To je holý fakt. Bez pomoci, či už štátu alebo prenajímateľov, nebudeme schopní prežiť a väčšine klubov hrozí zánik, prípadne sa dostanú do existenčných problémov," upozorňujú majitelia klubov. V tom prípade hrozí, že nebudú môcť ani požiadať o akúkoľvek podporu, pretože nebudú spĺňať podmienky vzhľadom na možné dlhy na sociálnych a zdravotných odvodoch, pri daňových nedoplatkoch a podobne.

Motívom vzniku asociácie je zachovať aspoň v prevažnej miere terajší stav kultúrnych priestorov na Slovensku. Odhadujú totiž, že v rozmedzí najbližších tri až päť rokov pri predpokladanej recesii ekonomiky nové kluby vznikať nebudú, nakoľko budú na okraji záujmu podnikateľských aktivít. "Ubudne aj odborných profesií naviazaných na produkcie a takisto nevychováme nových odborných pracovníkov. Rovnako to zasiahne hudobníkov, ktorí nebudú mať kde celoročne koncertovať a nevychováme ani mladých hudobníkov, pretože garáže hudobné kluby nenahradia. Jedno súvisí s druhým."

Na svoju záchranu ponúkajú konkrétne riešenia

Zástupcovia hudobných klubov momentálne nevedia, v ktorej fáze a za akých podmienok budú môcť začať s realizáciou hudobných produkcií. Kým sa opäť budú môcť vrátiť k svojej skutočnej práci, pripravili štyri hlavné body, ktoré chcú odkomunikovať na stretnutiach so zástupcami Ministerstva kultúry, Fondu na podporu umenia (FPU) a SOZA. 

* Vytvoriť priestor v grantovej schéme FPU na priamu adresnú podporu hudobných klubov alebo klubových produkčných projektov (klubové festivaly, tematické klubové koncerty a iné).

[Poznámka Hudba.sk: V doterajšej praxi boli z Fondu na podporu umenia podporované konkrétne koncerty/projekty promotérov, ktorí si prenajímajú priestory klubov, nešlo však o priamu podporu samotných klubov. Priamu finančnú podporu z FPU dostávajú len niektoré nezávislé kultúrne centrá. Podmienkou totiž je, aby okrem hudby vo svojom programe vo významnej miere prezentovali aj iné oblasti kultúry. Niektoré kluby síce ponúkajú aj iný typ programu, ich prioritou sú však koncerty a robiť viac nehudobného programu len kvôli splneniu podmienok na získanie podpory z verejných zdrojov by pre hudobné kluby nebola správna cesta.]


* Zabezpečiť možnosť získania sponzorských prostriedkov úpravou zákona o sponzorstve tak, aby to bolo pre poskytovateľa atraktívne a nie odrádzajúce. Viaceré hudobné kluby totiž fungujú ako neziskovky a nemôžu potenciálnym partnerom ponúkať sponzorstvo, nakoľko si tieto výdavky nie je možné uplatniť do nákladov. Pritom v športovom odvetví je to bežná prax.

* Samostatnou kapitolou je vzťah klubov a SOZA, s ktorej zástupcami sa chcú členovia asociácie zamyslieť nad zmenou spôsobu platenia poplatkov za autorské práva. Majitelia klubov sú presvedčení o tom, že ak by sa zaviedol rozumný a reálne nastavený paušálny poplatok, tak sa ho nikto nebude snažiť obchádzať a v konečnom dôsledku bude jeho výber v absolútnom čísle.

* Najväčším aktuálnym problémom je ustáť obdobie, kedy sú kluby zavreté, no musia platiť nájom. Majitelia klubov veria, že v tejto situácii ponúkne dobré riešenia vláda, nakoľko je to problém, ktorý sa dotýka nájomcov a prenajímateľov vo všetkých dlhodobo "odstavených" segmentoch. Pomoc by však mohla byť aspoň čiastočne zahrnutá aj v prípadnom grantovom rámci FPU ako uznateľný náklad na produkčné projekty hudobných klubov.

Vznikajúcu Asociáciu hudobných klubov Slovenska zakladajú:

Blue Note, Nové Mesto nad Váhom
Piano Klub, Trenčín
Klub 77, Banská Bystrica 
Smer Klub 77, Žilina
Nájomná Jednotka 210, Nitra
Music a Cafe, Nitra
Bombura , Brezno
Stromoradie, Prešov
Klub za Rampami, Nové Mesto nad Váhom
Barmuseum, Martin
Frankie Rock Club, Nitra
Klondajk, Veľký Kolačín
Queen's Pub, Púchov
Randal a Majestic Music Club, Bratislava
RC Mlyn, Vrútky
Collosseum, Košice

Redakciu Hudba.sk informoval PR manažér prešovského klubu Stromoradie Edo Kopček. Správu sme upravili a doplnili.

Foto: archív Blue Note