Juraj Haško vytvoril hudbu a Peter Šrank stojí za textami na ich spoločnom albume s názvom Simultánky. Ten ponúka viac vrstiev a autori prinášajú hlbší pohľad do genézy vzniku jednotlivých piesní. "Bežné" piesne nájde poslcuháč na CD1, hlbšie ho vtiahne do vnútorného sveta autorov CD 2 plné poézie.

Piesne sú na albumy rozdelené podľa literárneho žánra, teda na jednom poézia a na druhom texty. "Predsavzatia s humorom a zároveň veľkou dávkou reality opisujú našu mániu začínať nový život zoznamom, na ktorom sú najčastejšie slová Schudnem, zmúdriem, omladnem, prestanem fajčiť… Chlapčenské slzy sú nakúkaním do duše chlapcov a mužov, ktorí často nevedia, čo s tou slanou vodou robiť. Storočná láska je o láske, ktorá na nás udrie raz za život ako storočná voda na hrádze a priehrady. Sme na ňu konštrukčne pripravení," prezrádzajú autori o jednotlivých piesňach, ktoré sa nachádzajú na CD 1. To obsahuje spolu 13 skladieb. 

Hlbší ponor do vnútorného sveta Juraja Haška a Petra Šranka ponúka CD2 ktoré sa zameriava na poéziu. Zhudobnili ju štyria muzikanti - Štefan Szabó, Martin Huba, Matúš Uhliarik a Patrik Gebe. "Dokázali, že voľnoveršová poézia a hudba nemusia vždy pôsobiť ako recitačné pásmo na školskej besiedke. Keď sa do toho oprú správni muzikanti, čakajte rockový nárez aj vokálne orgie." 


Skladby bytostne prepojené


Každá pieseň z toho prvého CD má párovú pieseň na tom druhom. Sú previazané spoločnou témou, niektorými slovami, sloganmi. Jedna je zhudobnenou básňou, druhá zhudobneným textom, ktorý z tejto básne vznikol.

"K vychutnaniu si projektu v takejto forme výrazne pomáha aj nezvyklo veľkorysý booklet – vo forme knihy v tvrdej väzbe. V ňom sú na dvojstranách vo forme simultánneho čítania texty párových piesní so zvýraznenými spoločnými prvkami. Možnosť ich porovnávania pomáha uvedomiť si hudobné aj textárske fígle, ktoré inak zostávajú skryté," uvádzajú autori. Tento formát bookletu sa volá digibook a poznajú ho najmä zberatelia exkluzívnych vydaní filmov na diskoch. Digibook ilustroval renomovaný výtvarník Fero Lipták.

Peter Šrank zobral ako základ svoje staré voľnoveršové básne zo zbierky Definitíva a tie začal pretextovávať. "Niekedy som použil iba tému, niekedy celé frázy alebo celé verše. Formálne sa zmenila hlavne štruktúra. Vznikli slohy a spravidla aj refrény. Potom som ich, básne aj texty, ponúkol na zhudobnenie, aby prezradili, aká pieseň je v nich skrytá," uzatvára Peter Šrank. 


Redakciu Hudba.sk informoval Peter Haško. Tlačovú správu sme upravili. 

Foto: facebook.com/juro.hasko