Jubilejný 20. ročník medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie aj tento rok spojil renomovaných domácich i zahraničných interpretov pod mottom "20 rokov slobody, priateľstiev a hudby". Počas 15 dní festival ponúkol 10 koncertov, okrem iných netradičný pohľad na Bartókovu operu Hrad kniežaťa Modrofúza, Bratislavskú noc komornej hudby a koncert pre deti a rodičov.

Súčasťou festivalu boli aj 2 workshopy pre študentov hudby (Romina Basso, Glen Velez a Loire Cotler). Festivalové podujatia navštívilo celkovo vyše 3000 návštevníkov, zaznelo viac než 60 skladieb klasických autorov a slovenských skladateľov, vrátane niekoľkých svetových premiér (Ľubica Čekovská: Esej pre violu a klavír, David Bruce: Cymbeline a špeciálna premiéra komornej verzie opery Bélu Bartóka: Hrad Kniežaťa Modrofúza). Na hlavnej časti podujatia vystúpilo viac než 60 domácich azahraničných interpretov. Záštitu nad Konvergenciami po prvýkrát prevzal primátor hlavného mesta SR Bratislavy Matúš Vallo. Zároveň boli Konvergencie súčasťou 44. ročníka festivalu Kultúrne leto a Hradné slávnosti Bratislava 2019, ktorých organizátorom je BKIS.

Festivalové reminiscencie

Festival Konvergencie otvoril špeciálny predkoncert venovaný 30. výročiu Nežnej revolúcie. Kultová česká undergroundová kapela The Plastic People of the Universe v sprievode Brnianskej filharmónie vystúpila v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava s programom Co znamená vésti koně z roku 1981, ktorého autormi sú basgitarista Milan "Mejla" Hlavsa (hudba) a Vratislav Brabenec (poézia, spev). Vďaka orchestrálnym aranžmánom Michala Nejtka dostal projekt v roku 2014 novú podobu.

Súčasťou večera bol aj projekt Praprapravda výtvarníka Stanislava Masára, ktorý pre Konvergencie pripravil špeciálny reprint starého vydania denníka Pravda z roku 1989 a tiež čítanie z textov, ktoré zhudobnili The Plastic People of the Universe v podaní Roberta Rotha. Symbolickou pripomienkou udalostí zo 17. novembra bol aj koncert Soft November Music z tvorby slovenských skladateľov (M. Varga, R. Berger, V. Godár, I. Zeljenka, M. Burlas) v Primaciálnom paláci.

Festivalovým projektom, ktorý pútal mimoriadnu pozornosť, aj vďaka väzbám Bélu Bartóka k dnešnej Bratislave, bolo uvedenie opery Hrad kniežaťa Modrofúza v režijnej a scénickej koncepcii dvojice hlavných protagonistov diela, spevákov Evy Šuškovej a Petra Mazalána. Bartókova podobu získala netradičnú podobu vďaka využitiu elektroniky (Pjoni) a svetelnému dizajnu (Ján Šicko).

K festivalovým tradíciám patrí Bratislavská noc komornej hudby, ktorá, v atraktívnych priestoroch design factory, bola tento rok venovaná osobnosti muzikológa, estetika a violistu Jána Albrechta. Okrem popredných slovenských umelcov a festivalového hosťa, vynikajúceho britského violončelistu Roberta Cohena, na koncertoch z diel Alexandra Albrechta, Ľubice Čekovskej, Rebeky Clarke, Johannesa Brahmsa a Roberta Schumanna, dostala priestor aj mladšia generácia domácich interpretov, violista Martin Ruman, klaviristka Alena Hučková a sopranistka Ingrida Gápová.

Koncentrovaný zážitok z komornej hudby poskytol aj slávnostný koncert vo Veľkom evanjelickom kostole, kde pod vedením vo Švajčiarsku žijúceho slovenského huslistu Igora Karška zazneli oktetá Dmitrija Šostajkoviča a Felixa Mendelssohna Bartholdyho. K silným festivalovým zážitkom patrilo uvedenie Messiaenovho Kvarteta na koniec vekov v interpretácii Ronalda Šebestu, Petra Bieleho, Jozefa Luptáka a Nory Skuta – umelcov, ktorí su s Konvergenciami spätí od začiatkov festivalu.

Zahraniční hostia a edukačné projekty

Okrem Roberta Cohena sa na festival vrátili vynikajúci Brodsky Quartet, ktorý sa do histórie Konvergencií v minulosti zapísal uvedením kompletu Šostakovičových sláčikových kvartet a neskorými kvartetami Ludwiga van Beethovena. K hosťom 20. ročníka patrila i talianska baroková diva Romina Basso a gitarista Alberto Mesirca, ktorých spoločný recitál z tvorby barokových skladateľov patril k jedným z vrcholov festivalu. Presne po dvoch rokoch v rámci záverečného festivalu Konvergencií vystúpil vynikajúci izraelský mandolinista Avi Avital spoločne s americkou vokalistkou Loire Cotler a 4-násobným víťazom Grammy, jedinečným interpretom na rámovom bubne Glenom Velezom, ktorých na koncerte sprevádzali aj slovenskí interpreti Jozef Lupták (violončelo), Marián Svetlík a Peter Biely (husle), Daniel Rumler (viola).

Konvergencie po vydarenom 20. ročníku pokračujú úspešnými a obľúbenými edukačnými projektmi. V dňoch 12. – 13. 12. sa v Liptovskom Hrádku uskutočnia majstrovské violončelové kurzy Roberta Cohena a Jozefa Luptáka. Svetoznámy britský violončelista bude mať v rámci podujatia pre študentov aj prednášku. Súčasťou kurzov v atraktívnom zámockom prostredí Grand Castle bude aj koncert Suít pre sólové violončelo Johanna Sebastiana Bacha (13. 12. 2019), ktorého hudbe bude venovaná zimná edícia festivalu Konvergencie.

Začiatkom februára 2020 festival Konvergencie pripravuje už po piatykrát zimnú sériu koncertov, tentokrát venovanú tvorbe Johanna Sebastiana Bacha. Z jeho tvorby zaznejú Brandenburské koncerty, ktoré naštuduje Igor Karško. Súčasťou budú tiež recitály zo Sonát a partít pre sólové husle (Ilya Gringolts, Milan Paľa), Suít pre sólové violončelo (Robert Cohen, Jozef Lupták) a tvorby pre klávesové nástroje (Miki Skuta, Mahan Esfahani).

Informácie a foto redakcii Hudba.sk poskytol tím Konvergencií. Text správy sme upravili.

Titulná foto: Viki Kollerová