Viac ako 26 miliónov českých korún, teda približne 940-tisíc eur - to je suma, ktorú sa v Českej republike podarilo za ostatné tri roky vyzbierať na rôzne projekty prostredníctvom tamojších crowdfundingových portálov. Na rozdiel od našich susedov je na Slovensku crowdfunding stále ešte v plienkach.
V oblasti hudby môžete ako prvý podporiť projekt indie-rockovej skupiny Talkshow. Ako sme už informovali, slovenskú kapelu vybrali do programu prestížneho showcaseového festivalu SXSW v americkom Texase, kde bude jediným zástupcom strednej Európy. Pozvánka na festival, ktorý navštevujú aj vplyvní agenti a svetoznámi hudobníci, však nezahŕňa preplatenie nákladov na cestu, prenájom auta a ubytovanie, a tak sa členovia kapely rozhodli osloviť svojich fanúšikov.
Ich cieľom je za 30 dní vyzbierať 1500 eur. Samozrejme, zmyslom crowdfundingu nie sú darované peniaze. Tí, ktorí skupinu v tejto kampani podporia, sa budú môcť na jar exkluzívne dostať k jej pripravovanému EP a neskôr ako prví aj k tretiemu štúdiovému albumu. Talkshow ponúkajú aj ďalšie odmeny, napríklad pobyt s kapelou na jednom z festivalov so všetkým, čo k tomu patrí, alebo možnosť byť v štúdiu, sledovať tam finalizovanie nových skladieb, prípadne ovplyvniť ich výslednú podobu. Všetky podrobnosti nájdete na stránke kampane.
Ako to funguje?
Ľudia, ktorí chcú ktorýkoľvek z projektov na Marmelade podporiť a umožniť tak jeho realizáciu, tak môžu urobiť zaslaním vybranej čiastky cez internet - prostredníctvom bankového prevodu alebo platbou kartou. Môžu tak urobiť anonymne, ale i verejne, pričom pri druhom spôsobe bude ich meno i suma uvedená na stránke projektu. Donori za svoje peniaze dostanú v prípade úspešného projektu vždy odmenu, ktorú si na stránke zvolili. V prípade podpory hudobníkov najčastejšie album, v prípade literatúry knihu a pri filme vstup na projekciu alebo predmety súvisiace so snímkou.
Výhodou pre potenciálnych prispievateľov je fakt, že v podstate nič neriskujú, keďže pri neúspešnom projekte dostanú zaslanú čiastku v plnej výške späť na nimi uvedený účet. "Marmelada nie je charita, ale platforma pre šikovných a kreatívnych ľudí a ich nápady. Človek týmto kreatívcom peniaze nedaruje, ale predpláca si istý produkt alebo službu, čím sa v podstate stáva akýmsi spolutvorcom diela," vysvetľuje Ján Papač, autor a manažér projektu Marmelada.sk.
Okrem skupiny Talkshow majú svoje projekty na marmeláde pri štarte tohto portálu aj filmár Miro Remo (dokumentárna snímka Cooltúra) a spisovateľka Diana Mašlejová (detská knižka V Modrej izbičke). Viac informácií nájdete na www.marmelada.sk a www.facebook.com/Marmeladask.
Foto: Talkshow
Súvisiaci interpreti: Talkshow