Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie oslávi svoje 20. narodeniny sériou koncertov spájajúcich renomovaných domácich aj zahraničných umelcov a (nielen) komornú hudbu rozličných žánrov.

20. ročník Konvergencií je podľa zakladateľa a umeleckého riaditeľa festivalu, violončelistu Jozefa Luptáka, retrospektívou vzťahov posledných rokov, ale i celého festivalu: "Prinášame retrospektívu, niečo nové v programe, ale zároveň sa pozeráme trocha do budúcnosti."

Po stredajšom (11.9.) špeciálnom koncerte legendy českého undergroundu, kapely The Plastic People of the Universe, ktorú v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava v Bratislave sprevádzala Filharmonie Brno, bude festival pokračovať od 16. do 24. septembra. V programe figuruje aj ďalší večer venovaný 30. výročiu Nežnej revolúcie.

Otvárací koncert festivalu odohrá už v pondelok 16. septembra vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu svetoznámy britský súbor Brodsky Quartet koncertom z diel Šostakoviča, Brittena, Barbera, Coplanda a Elgara. "V programe je viacero britských diel, je to naša túžba pootvoriť okno do britskej kultúry a vyjadriť to, že nie sme na nadšení Brexitom," doplnil Lupták.

Brodsky Quartet Zdroj: Facebook.com/konvergencieBrodsky Quartet

Nadčasová opera v súčasnom prevedení

V stredu 18. septembra bude mať na Konvergenciách premiéru nová adaptácia Bartókovej opery Hrad kniežaťa Modrofúza. O unikátne a originálne súčasné prevedenie diela z roku 1911 sa v Primacionálnom paláci postarajú Eva Šušková (spev - Judita), Peter Mazalán (spev - Modrofúz), Jana Oľhová (performancia), Jonatán "Pjoni" Pastirčák (elektronika), Ján Šicko (vizuálne projekcie) a Peter Pažický (klavír).

Bartókova jediná opera je dramatickým prerozprávaním známej legendy, ktorá bez vymedzenia časopriestoru predkladá výpoveď o ľudskom strachu, tajomstvách a potláčaní vlastných túžob. Príbeh tak môže byť snom či kolektívnym nevedomím premietnutým do archetypálnych vzorcov. V čase vzniku diela sa Freudova (a neskôr Jungova) psychoanalýza stali nástrojmi na skúmanie a objavovanie ľudského života "zvnútra". Príbeh Judity a Modrofúza označil samotný Béla Bartók ako "divadlo duše" a svojím temným a nadčasovým tajomnom sa prirodzene prelína aj so súčasnou podobou psychoanalýzy, dynamickou psychoterapiou.

Noc komornej hudby v znamení veľkých výročí

K stabilným súčastiam festivalovej dramaturgie patrí Bratislavská noc komornej hudby. Tento rok sa uskutoční vo štvrtok 19. septembra v Design Factory, o ktorej sa v súčasnosti veľa hovorí v súvislosti s jej plánovaným zbúraním. Organizátori koncert venovali 100. výročiu narodenia violistu, pedagóga a muzikológa Jána Albrechta, ktorý je symbolom tradícií pestovania komornej hudby v Bratislave a ktorý k tomuto ušľachtilému umeniu priviedol niekoľko generácií slovenských interpretov.

Počas večera zaznejú veľké romantické diela od jeho obľúbencov a priateľov Johannesa Brahmsa (Klavírne trio č. 3 c mol, op. 101) a Roberta Schumanna (Klavírne kvinteto Es dur, op. 44) a tiež piesne jeho manželky Clary Schumann. Hudobný svet si totiž práve týchto dňoch pripomína dvesté výročie narodenia (13.9.1819) obdivovanej klaviristky a skladateľky, ktorá svojho času koncertovala aj vo vtedajšom Prešporku. Tešiť sa môžete aj na účinkovanie vynikajúceho britského violončelistu Roberta Cohena, recitálový debut violistu Martina Rumana a premiéru nového diela Ľubice Čekovskej.

Kvarteto na koniec časov zaznie po 11 rokoch

20. septembra ponúknu Konvergencie dva koncerty po sebe v koncertnej sieni Klarisky. "Teším sa, že sa na festival vracia aj talianska diva Romina Basso, spolu s gitaristom Albertom Mesircom prinesú zaujímavý piesňový recitál," poznamenal Lupták k prvému štvrtkovému koncertu, ktorý sa uskutoční o 19:00.

O dve hodiny neskôr zaznie dielo Kvarteto na koniec časov francúzskeho skladateľa Oliviera Messiaena, ktoré vzniklo a bolo premiérované počas skladateľovho pobytu v nemeckom zajateckom tábore v pohnutých časoch 2. svetovej vojny. Silné dielo, inšpirované výjavom z biblickej knihy Zjavenie, zaznelo v interpretácii internovaných hudobníkov, vrátane skladateľa, pred stovkami spoluväzňov. Na Konvergenciách bolo Kvarteto na koniec časov uvedené po prvýkrát pred jedenástimi rokmi práve v Klariskách. Na koncerte pri príležitosti 20. narodenín festivalu zaznie v takmer identickej zostave zloženej z popredných slovenských hudobníkov, ktorí stáli spolu s umeleckým riaditeľom a violončelistom Jozefom Luptákom pri zrode Konvergencií.

Koncert pre deti a 30 rokov slobody

Pravidelnou súčasťou Konvergencií sú aj originálne koncerty pre rodiny s deťmi. Tentokrát môžete v sobotu 21. septembra o 16:00 v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca zažiť koncert s názvom SituácieKlaviristi Ivan Šiller a Tomáš Boroš v ňom uvedú prekvapivé, dobrodružné, zábavné, strašidelné, čudné, vtipné, smutné i veselé skladby Györga Kurtága a Tomáša Boroša. Budú hrať štvorručne, trojručne, jedným prstom, súčasne na klavíri i zvonkhre, s prachovkou i v rukaviciach. A v jednej skladbe sa k nim pridajú aj tarantulky... Koncert je odporúčaný pre deti od 6 rokov.

Na rovnakom mieste sa v sobotu o 19:00 uskutoční ďalšie špeciálne podujatie Konvergencií k 30. výročiu Nežnej revolúcie. "Bez zmeny režimu by nebol ani festival Konvergencie. V komunizme bolo nepredstaviteľné, aby človek zrealizoval nezávislý festival čohokoľvek," hovorí riaditeľ festivalu Jozef Lupták. "Nežná revolúcia a ukončenie komunistickej diktatúry bola pre mňa takmer duchovná skúsenosť naplnenia túžby po slobode a pravde. Je dôležité si toto výročie pripomínať, pretože mnoho ľudí na to zabúda, alebo tomu už neverí. Iní si ani nevšimli, že sa také niečo udialo. Sme stále na ceste naprávania obrovských pokrivení dobou totality. A hudba je silným povzbudením na ceste za slobodou, preto sme tomuto výročiu venovali dva večery."

Počas večera s názom Soft November Music - 30 rokov slobody zaznie emblematické klavírne dielo Romana Bergera Soft November Music v interpretácii popredného slovenského klaviristu Mikiho SkutuKlavírna sonáta č. 4 od ďalšej z významných skladateľských osobností generácie avantgardy 60. rokov Ilju Zeljenku. Kompozíciu, ktorá rovnako vznikala v pohnutých novembrových dňoch, uvedie klavirista Ivan Šiller. "Pamätám sa, že počas generálneho štrajku som prerušil symbolicky prácu, otvoril som okno a zahral na klavíri štátnu hymnu," spomínal neskôr na prácu na diele Ilja Zeljenka.

Pred či ponovembrovú dobu reflektujú aj ďalšie diela, ktoré počas tohto večera zaznejú - Antifóna Mariána Vargu, Ricercar Vladimíra Godára, MORSeARIA pre ženský hlas a elektroniku Daniela MatejaZáznam siedmeho dňa Martina Burlasa. "Záznam siedmeho dňa vznikol v dusnej atmosfére mečiarizmu, keď začali byť spochybňované základné civilizačné a morálne hodnoty a začali sa prvé pokusy o glorifikáciu Tisa s pomocou Sokola a Korca, a ja som zrazu nevedel, ako tú agresiu, ktorá visela vo vzduchu, vyjadriť. Ani predtým, ani dlho potom som nepísal rytmicky intenzívnu a agresívnu hudbu - až o približne 20 rokov neskôr, keď v rozkladajúcom sa Ficovom absurdistane začali tieto nemilé veci ožívať v ešte hroznejšej forme, pretože sa ukázalo, že spoločnosť ich dlhodobo toleruje," povedal skladateľ o vzniku kompozície.

V úlohe interpretov sa na koncerte Soft November Music predstaví niekoľko generácií slovenských hudobníkov. Okrem už zmienených aj umelecký riaditeľ festivalu, violončelista Jozef Lupták, klarinetista Ronald Šebesta, speváčka Eva Šušková, skladateľ a predstaviteľ scény elektronickej hudby Jonatán "Pjoni" Pastirčák a ďalší.

Veľkým klasickým dielam bude v nedeľu 22. novembra patriť slávnostný koncert vo Veľkom evanjelickom kostole na Panenskej ulici, oslavujúci 20. výročie Konvergencií. Zaznejú diela Brittena, Šostakoviča či Mendelssohna-Bartholdyho. Slávnostný večer otvorí Brittenova Suita pre sólové violončelo v podaní Roberta Cohena. O dva dni neskôr uzavrie nabitý program jubilejných Konvergencií záverečný koncert vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu izraelský mandolinista Avi Avital, ktorý sa na festival vráti po dvoch rokoch od úspešnej slovenskej premiéry. Tentoraz spolu s ním vystúpi americká vokalistka Loire Cotler a perkusionista Glen Velez, ktorý je štvornásobným držiteľom Grammy.

Všetky informácie o festivale nájdete na oficiálnej stránke www.konvergencie.sk

Zdroj: TASR + Ivana Schwarz/PR Konvergencie 2019
Foto: Facebook.com/konvergencie