Slovenský producent Subtension sa napriek mladému veku stihol zapísať do diskografie známych svetových drum&bassových labelov. Aktuálne prichádza s novým EP Stranger, ktoré zachytáva prerod jeho pohľadu na tvorbu hudby. Novinka vychádza digitálne a ako LP v slovenskom vydavateľstve Gergaz.

Subtension, vlastným menom Mário Dočekal, patrí k najúspešnejším drum&bassovým producentom v našich končinách. Okrem vydávania na prestížnych labeloch ako Ram Records, Critical Music, Neosignal, Renegade Hardware, Cause4Concern alebo Invisible (VISION) so svojím projektom vystupoval takmer vo všetkých európskych krajinách a metropolách, vrátane mekky drum&bassu Londýne, kde vystúpil v legendárnom klube Fabric. Zahral si tiež za veľkou mlákou a jeho skladby sa pravidelne objavujú v mixoch veľkých mien nielen drum&bassovej scény, ako sú Pendulum, Noisia, Amon Tobin (Two Fingers), Mefjus alebo Roni Size.

Experimentálnejší prístup vďaka pandémii

Na novom EP Stranger prichádza Subtension s hudbou, ktorá je odklonom od jeho doterajšej tvorby. Namiesto rýdzo tanečných skladieb sa v nej viac zameriava experimentálnu elektroniku či downtempo. Aj v prípade mladého producenta karty zamiešala pandémia. "Kým do marca 2020 ma držali pravidelné hrania na drum&bassových akciách, aj moja tvorba bola vedená týmto smerom a bol v nej istý, už podvedomý 'kalkul' – skladba by mala fungovať na tanečnom parkete a mala by mať tempo okolo 170 bpm, aby sa dala mixovať s ďalšími. Asi nemusím vysvetľovať, že takýto mindset je pri tvorbe obmedzujúci," priznáva Subtension.

Zameranie sa na jeden štýl tanečnej hudby je teda dvojsečnou zbraňou a len máloktorý producent sa rozhodne vykročiť z komfortnej zóny žánra, v ktorom si urobil meno a ktorý ho živí. Keď však živenie sa hudbou nútene vystriedala iná práca, otvorila sa Máriovi možnosť tvoriť pre radosť a viac experimentovať s rôznymi tempami a náladami. Skladby tak vznikali prirodzene, bez tlačenia sa do konkrétnych škatuliek.

Titulnú skladbu síce možno zaradiť do kategórie deep drum&bass a druhej Moonburn dominuje výrazná junglová rytmika, no nie sú to vyslovene tanečné skladby a zvyšok nahrávky je už aj svojím tempom a beatmi úplne mimo drum&bassových subžánrov. Treba však dodať, že Subtension experimentoval s pomalším BPM aj pred týmto EP. Výrazným počinom bola najmä pomalšia verzia skladby Tween Wave, ktorú vydal v marci tohto roka pod názvom Tween Wave 130 spolu s pôsobivým videoklipom.



Nové spolupráce na hudbe aj vizuáloch

Novinka priniesla okrem nového prístupu k hudbe aj zaujímavé spolupráce so slovenskými umelcami. O vokál sa postarali speváčky Freezie (Timea Jazudeková) a LIIA (Laura Rybová) – objav z hudobnej školy LFO, ktorú Subtension založil spoločne s dvojicou ostrieľaných dídžejov a producentov Yanko Kral a Gabanna. Fanúšikovia sa môžu tešiť aj na videoklipy, na ktorých pracujú Richard Riegel (Stranger) a Tomáš Mavrov (Moonburn). Obalom EP nahrávky je fotografia maľby na plátno, ktorú vytvoril maliar Gábor Szűcs.

Nová je pre Mária Dočekala aj spolupráca s domácim vydavateľstvom, nahrávku totiž vydáva značka Gergaz. "Dlho som si vravel, že je super, že tu máme platformu ako je Gergaz, no drum&bass by tam nemalo zmysel vydávať. Zahraničné labely mi zabezpečovali cestovanie von, hrania a poznateľnosť na svetovej drum&bassovej scéne. Avšak má to aj svoje nevýhody, vzniknuté publikum je roztrúsené po celom svete a komunikácia s labelom aj publikom je často náročnejšia," hovorí Subtension.

EP Stranger, ktorého vznik z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, vyšlo 13. decembra v digitálnej podobe, okrem Bandcampu ho nájdete aj vo všetkých streamovacích službách. V limitovanom množstve 300 kusov bude nahrávka dostupná aj na vinyle, ktorý je možné predobjednať už teraz. "Tento rok ma ešte čaká drum&bassový release a chcel by som vymyslieť live show, eventuálne do nej zapojiť ďalších ľudí a viac spolupracovať. Nechcem ale zatiaľ nič sľubovať, momentálne je ťažké predpovedať situáciu," dodáva k ďalšiemu smerovaniu svojej kariéry Subtension.

Okrem vyššie spomenutých úspechov sa v roku 2019 stal laureátom ceny Radio_Head Award za najlepšiu elektronickú nahrávku roka 2018. Stalo sa ňou EP Nestbox vydané na značke Cause4Concern. V roku 2020 vydal EP Tom Yum na britskej značke Flexout a okrem toho mu vyšiel dvojtrackový singel s nemeckou drum&bassovou hviezdou Phace. V marci 2021 vydal na značke NEU spomínaný singel Tween Wave 130 spolu s videoklipom, v ktorom si zahral hudobník Jerguš Oravec. V súčasnosti sa Mário Dočekal okrem produkcie a dídžejingu venuje vedeniu modernej hudobnej školy LFO.sk.


Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk za vydavateľstvo Gergaz poskytla PR manažérka Zuzana Mráziková. Tlačovú správu sme upravili a doplnili.