Jeden z hudobne najzaujímavejších českých festivalov, ktorý sa koná už takmer tri dekády len pár kilometrov od česko-slovenských hraníc, ohlasuje prvú časť tohtoročného lineupu. Ako headlinerov v ňom organizátori prezentujú tri mená vrátane slovenskej hudobníčky Kataríny Málikovej.

Londýnsky post-punkový objav Snapped Ankles, česká 15-členná kapela Zvíře jménem Podzim aj jedno z aktuálne najskloňovanejších slovenskej scény mien Katarína Máliková sú prví potvrdení headlineri festivalu Beseda u Bigbítu 2020, ktorý sa tradične zameriava najmä na reprezentatívny výber českej a slovenskej nezávislej hudby. Súčasťou prvej štvrtiny tohtoročného programu sú tiež Viah, Mutanti hledaj východisko, Post-hudba, Black Tar Jesus, Sinks, B4, Rouilleux a maďarskí Freakin 'Disco. 28. ročník podujatia sa bude konať v dňoch 31. júla a 1. augusta na tradičnom mieste na kraji obce Tasov neďaleko Veselí nad Moravou.


Britská formácia Snapped Ankles patrí medzi veľké súčasné objavy nezávislej ostrovnej scény. Portál The Quietus ich debut z roku 2017 Come Play The Trees zaradil medzi 20 najlepších nahrávok roka. Motorické rytmy, noise, post-punková inšpirácia i šamanské kostýmy - eklektickú zmes mnohých žánrov táto partia vytvára okrem iných nástrojov aj na vlastnoručne vyrobených syntetizátoroch. Samostatnou kapitolou sú divoké koncertné vystúpenia, nezriedka sprevádzané tiež hraním priamo medzi divákmi.

Za všetko hovorí fakt, že hoci majú niekoľko videoklipov, ich najsledovanejším videom na Youtube je celý vyše 40-minútový záznam z vystúpenia v rádiu KEXP v Seattli (pozri vyššie). Vlani vydali druhú štúdiovku Stunning Luxury a predstavili sa na festivale Pohoda, kde ich koncert patril k vrcholom (pre všetkých, kto ho na jednej z menších scén zažili. Tento rok ich čaká česká premiéra na Besede.

"Naším hlavným cieľom je mapovať aktuálne dianie na českej a slovenskej nezávislej hudobnej scéne a zo zahraničia doviezť to najzaujímavejšie od zavedených umelcov a včas rozpoznať nové talenty, ktorí práve utvárajú nové hudobné trendy. Radi by sme návštevníkom sprostredkovali ucelený pohľad na súčasnú nezávislú scénu," hovorí Pavel Uretšlégr, riaditeľ a súčasne jeden z dramaturgov festivalu, ktorý sa v ostatných ročníkoch trikrát po sebe vypredal v predstihu. "Kľúčový je pre nás komfort návštevníkov a atmosféra v areáli. Obmedzenú kapacitu 2000 ľudí teda ani tento rok nebudeme navyšovať," dodáva.


České zvíře aj slovenská šelma

Unikátny projekt Jakuba Königa Zvíře jménem Podzim sa v roku 2019 prekvapivo vrátil s druhým albumom Září. Originálna nahrávka vonia čímsi magickým, a súčasne hlboko ľudským. Pohlcuje, láska a prekvapuje svojím elektronickým vyznením, o ktoré sa popri kapelníkovi veľkou mierou zaslúžili tiež Aid Kid a slovenský producent Jonatán "Pjoni" Pastirčák. Album má nomináciu na hudobnú cenu Apollo a v Tasove zrejme pôjde o jedno z posledných vystúpení kapely v kompletnej pätnásťčlennej zostave.

Ako silné, oslobodené zviera sa na novom albume Postalgia prejavuje aj slovenská hudobníčka Katarína Máliková, čo skvele ilustruje napríklad skladbou Čierna šelma. Vo svojej aktuálnej tvorbe opustila folklórne motívy pretkané elektronikou, ktoré jej priniesli uznanie na debute Pustvopol, a stavila na ráznu kombináciu surového zvuku syntetizátorov, epických harmonických súzvukov, expresívneho vokálu a na dreň idúcej poézie v textoch. Máliková je aktuálne nominovaná v longlistoch na album aj skladby roka v Radio_Head Awards, jej album sa umiestnil vysoko v koncoročných rebríčkoch slovenských aj českých médií a v tejto chvíli je asi najperspektívnejším vývozným artiklom slovenskej nezávislej scény do zahraničia. Svedčí o tom aj predstavenie jej skladieb vo vysielaní spomínaného rádia KEXP či britského BBC.


Zavedenú značku B4 v Tasove odprezentujú Tomáš Procházka a David Freudl. Ich šiesty album Plastová okna, nominovaný na hudobnú cenu Vinyla, je najpesničkovejšou nahrávkou ich viac než pätnásťročnej kariéry. Rovnakú nomináciu má aj projekt Rouilleux Luboša Rezka. V jeho tvorbe sú stále citeľné prvky psychedélie a dronovej hudby, na štvrtom albume Lycanthropic Sounds však popri gitare viac využíva klavír. Produkciu "outsiderského popu" a album Není se na co těšit predstaví duo Post-hudba, ktoré tvoria Dominik Zezula a Tomáš Havlen.

Česko-vietnamská speváčka Viah debutovala pred dvoma rokmi sviežou elektropopovou nahrávkou Tears of a Giant a ako víťazka súťaže Czeching 2019 dostala príležitosť zastupovať Českú republiku na najväčšom európskom showcaseovom festivale Eurosonic Noorderslag v Groningene, ktorý prebieha práve v týchto dňoch. Inšpiratívne podnety v rámci domácej scény prináša i osobitý lo-fi gitarový projekt Tomáša Kopáčka Black Tar Jesus, hardcoroví Decultivate, živelní post-punkoví Sinks alebo "divnorapoví" Mutanti hledají východisko. O zábavu sa zaručene postará maďarské tanečné kvarteto Freakin 'Disco. Ich posledná nahrávka Monster zabodovala aj medzi hudobnými kritikmi - zaradili ju medzi najlepšie albumy roka na serveri Beehype, ktorý mapuje nezávislé hudobné scény v krajinách všetkých kontinentov.


V programe 28. ročníka festivalu Beseda u Bigbítu sa 31. júla a 1. augusta v skvelom areáli Topolový hájek v Tasove na troch scénach predstaví viac ako 40 vystupujúcich. Ďalší umelci vystúpia v rámci ostatných programových blokov - tradičnej Súťaže pesničkárov a tzv. Apollónovej návštevy. Ďalšiu várku potvrdených kapiel usporiadatelia Besedy u Bigbítu oznámia na jar.

Všetky podrobnosti o festivale nájdete na oficiálnych stránkach besedaubigbitu.cz a www.facebook.com/besedaubigbitu a na Facebook evente.

Pozrite si aftermovie z ročníka 2019:


Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk za organizátorov festivalu poskytol Zdeněk Neusar. Tlačovú správu sme upravili.

Foto: Ondrej Koščík