Slovenská skupina Prie100r v novembri minulého roka vydala svoj druhý štúdiový album Srdce z cínu, z ktorého predtým ponúkla singel Vdýchneme čiernych motýľov. Teraz prichádza s druhým singlom, ktorým je jedna z najzaujímavejších skladieb na albume, Rozplývanie.


Jej text opisuje situáciu medzi dvoma ľuďmi, ktorí sa snažia byť spolu v kontakte, ale nedokážu to. I keď spolu nestrávili dlhý čas, vedia si navzájom vyvolať zlé spomienky zo svojej minulosti, ktoré ich rozdeľujú a vytvárajú bariéru znemožnujúcu správať sa prirodzene. Názov skladby vystihuje snahu udržať niečo, čo sa nakoniec vždy pomaly rozplynie a pretečie cez ruky ako voda.

"Text skladby patrí medzi najobraznejšie na albume. Pri jeho tvorbe som chcel vytvoriť dojem postupného zaostrenia z ťažšie uchopiteľných slovných spojení až na konkrétny význam textu. Z tohto dôvodu je prvá sloha výrazne abstraktná, pričom každý ďalší verš je jasnejší a konkretizuje tému ako aj jej význam. Obraz fontány v úvode textu som zvolil ako ideálny objekt do kombinácie so slovom krehkosť, keďže sama je zosobnením krehkosti tvaru vody ako aj jej manipuláciou do formy, ktorá je síce estetická ale zároveň umelá. Fontány sú funkčné len krátku časť roka. Preto je to taktiež vhodný obraz pre krátkodobosť a pominuteľnosť. Voda je element, ktorý sa na našom druhom albume objavuje v rôznych slovných spojeniach, na tomto mieste symbolizuje predovšetkým neuchopiteľnosť a efemérnosť," hovorí multiinštrumentalista, skladateľ a autor textu Radovan Činčura.


Hudobná zložka skladby je postavená na súhre jedného nástroja so spevom. Komornejšie obsadenie dáva možnosť vyniknúť vokálu speváčky Dominiky Zdražilovej, ako aj detailom, ktoré sa inak v mixe ľahko strácajú. Oproti zvyšku albumu sa skladba vyznačuje pokojnejšou a vyrovnanejšou náladou ako aj minimalistickejšou produkciou.

"Už zmienenú krehkosť v texte som chcel v inštrumentálnej zložke docieliť zastúpením malého počtu nástrojov ako aj absenciou bicích. Kľúčové party som nahral na elektrickej gitare s neskresleným zvukom a doplnil ich o plochy vytvorené na syntetizátoroch a radikálne efektovanej ambientnej gitare. Keďže som chcel v skladbe zachovať naliehavosť, pri spôsobe zahratia hlavného gitarového partu som v slohách zvolil rýchle rozklady akordov," dopĺňa hudobník.

Videoklip, ktorý podčiarkuje intímnu a krehkú atmosféru skladby, sa nakrúcal v historickej budove v centre Bratislavy. Ústrednou scénou je izba s dobovým krbom utopená v červenkastom svetle zapadajúceho slnka. Na scéne sa nachádzajú aj tri veľkorozmerné olejomaľby otočené k stene spôsobom, aby nebolo zjavné, čo je na nich vyobrazené, čím dotvárajú pocit prázdnoty.

Za kamerou stál Juraj Pivovárči, ktorý sa zároveň postaral i o nasvietenie scény. Strih a color grading vytvorili Roman Kukumberg a Radovan Činčura. "Snažili sme sa o umocnenie atmosféry prichádzajúceho večera. Pokúsili sme sa o maximálne využitie svetelných podmienok pri zimnom západe slnka. Cieľom bol analógový vizuál s dôrazom na mäkkosť obrazu a jemne rozostrené farebné spektrum s teplými a zlatými tónmi v najsvetlejších miestach záberov," vysvetľuje Radovan.

Redakciu Hudba.sk informovala za kapelu Prie100r informovala Dominika Zdražilová. Správu sme upravili a doplnili.