Na sklonku roka 2018 vydala kapela Veneer singel Spheres, ktorý bol jej prvou zverejnenou nahrávkou po 15 rokoch od oceňovaného debutového albumu Light (EMI Escape). Kapela s ním avizovala skoré vydanie kolekcie nových skladieb, pričom nikto vtedy nepredpokladal, že sa tento čas ešte natiahne o viac ako rok.

Po tak dlhej pauze od debutu už ďalší rok či dva veľký rozdiel nerobia, Veneer však pri zverejnení skladby Spheres skutočne nemali v pláne vydanie ďalších piesní posúvať až na rok 2020. Plány im skrížili zdravotné komplikácie spoluzakladateľa a lídra skupiny Pavla Hubináka. Dlho plánované EP tak napokon uzrelo svetlo sveta až tento týždeň (15.4.) na špeciálnom 12-palcovom bielom vinyle s mramorovým efektom a digitálne pod hlavičkou Deadred / Starcastic. 

Je pozoruhodné, ako do seba všetky okolnosti zapadli v súvislosti s názvom albumu (Recovery = uzdravenie). Nielen z pohľadu samotného kapelníka, ale aj vzhľadom na aktuálnu situáciu, kedy sa uzdraviť potrebuje celý svet. Názov EP pritom Hubinákovi skrsol v hlave dávno pred koronavírusom či jeho úrazom - stalo sa tak prakticky ihneď po angažovaní novej speváčky Habbiel, ktorej príchod "ozdravil" samotnú kapelu a po dlhoročnej pauze sa Veneer znova nadýchol.


"Teraz to vyzerá, akoby sme boli partia ľudí, ktorí sa aktuálne tešia na žiarivú budúcnosť. Pravda je však taká, že s príchodom Habbiel mi ihneď napadlo, že už nemáme dôvod otálať s nahrávaním. Následne som mal pred očami zvláštnu víziu, ako ležíme v rozpadnutej nemocnici a čakáme na záchranu, vyliečenie..." hovorí Pavol Hubinák.

Veneer si však na to ozajstné "vyliečenie" museli počkať tri roky, počas ktorých odohrali niekoľko koncertov, dokončili pilotný singel Spheres, ale hlavne si vyskúšali autorskú spoluprácu. "S Paľom sme nikdy nemali problém vymyslieť a nahrať skladbu, lenže ani jeden z nás nemá adekvátny spevácky prejav. Mal som obavy, ale s odstupom času môžem povedať, že Habbiel k nám zapasovala ihneď," spomína tretí člen kapely Daniel Bihány.



Hudba aj texty s priestorom pre fantáziu

Na EP Recovery sa nachádza päť skladieb, vrátane už zverejnených Shoot the Pride a Spheres, ktorá je na EP v novom, zvukovo zaujímavejšom mixe. Úvodná melancholická Delete Me je výsledkom spolupráce ešte s niekdajšou speváčkou Simonou Hubinákovou. Kombinácia gitarového zvuku s elektronikou kapele pristane už od jej vzniku, ale Veneer sa neboja vyjsť ani mimo svojej komfortnej zóny pomalých snových nálad a nie je pre nich problém vysporiadať sa aj s rýchlejším tempom. V aranžmánoch skladieb je badať snahu o väčšiu rozmanitosť a farebnosť zvukového obalu, celá kolekcia je však kompaktná a od prvej až po poslednú skladbu organicky plynie.

Produkcia aj angličtina sú na vysokej úrovni, ak by ste nevedeli, že ide o slovenskú kapelu, zrejme by ste Veneer na základe ich tvorby zaradili niekam západnejšie. Hlas speváčky Habbiel prekvapí rozsahom a farebnosťou, texty piesní, ktorých je výhradnou autorkou, zase osobitou poetikou. "Mám rada, ked si v textoch každý nájde niečo svoje, a preto sa často snažím nechať priestor na predstavivosť a fantáziu poslucháča. Rôzne odkazy, obrazy alebo slovné spojenia, ktoré sa na prvý pohľad zdajú byť akoby s otvoreným koncom, si každý doplní svojím vlastným obrazom či myšlienkou. Preto majú skladby v rôznych situáciách vždy trochu iný význam, záleží na tom, čo práve prežívame, v akej sme nálade," hovorí Habbiel o textoch skladieb.

Hudba vznikla prevažne v domácom štúdiu Pavla Hubináka v Trnave, ktorý sa postaral o produkciu a mix, iba vokály boli nahraté počas jedného víkendu v Art Café v Banskej Štiavnici. Finálny zvuk dal nahrávke vo svojom masteringovom štúdiu Dan Václavek. Pútavý artwork na obale je dielom výtvarníčky Lucie Tallovej a autorom výsledného dizajnu obalu je všestranný Vlado Ďurajka (Autumnist).

Okrem Bandcampu a stránok vydavateľstiev Deadred a Starcastic nájdete album v digitálnom formáte aj na všetkých známych streamovacích platformách. Vydanie titulu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.



Kapelu Veneer pôvodne založili dvaja kamaráti Pavol HubinákDaniel Bihány, neskôr ich doplnila speváčka Simona Danielová, ktorá kapele vymyslela aj názov. Svoj debutový album Light vydali v roku 2003 na značke Escape, patriacej pod českú pobočku koncernu EMI. Nahrávkou, ktorú produkovali Milan Cais a Dušan Neuwerth (obaja Tata Bojs), sa podarilo zaujať kritikov natoľko, že si vyslúžili dve nominácie na cenu Aurel 2003 a označenie "album týždňa" vo viedenskom denníku Der Standard. Z albumu sa do rádii dostali single Snobbish Heart, I Learned to Fly, či slovensky spievaná Celý svet si ty.

Okrem svojej tvorby sa kapela venovala aj remixom pre známe mená ako Jana Kirschner, Dan Bárta, Hex, Tata Bojs, Ecstasy of St. Theresa či Lenny Kravitz. Úspešne rozbehnutý štart pribrzdili rodičovské povinnosti členov kapely, ktoré skončili nakoniec zmenou na poste speváčky. Útlm činnosti Veneer vyplnil Pavol Hubinák spoluprácou s kapelou Ospalý Pohyb, s ktorou vydal jedno EP (Ü, 2015) a dva albumy Ø (2016) a Úzkosť a rozklad (2017). V roku 2017 prišla do kapely speváčka Habbiel (Modré hory, Fat Kit) a po niekoľkých koncertoch vydali na značkách Deadred / Starcastic singel Spheres, ktorý predznamenal nové EP Recovery.

Redakciu Hudba.sk informoval Martin Turzík z vydavateľstva Deadred Records. Tlačovú správu sme upravili a doplnili.

Foto: Michal Michalík