Live at Tou, podľa odbornej poroty hudobných cien Radio_Head Awards najlepšia nahrávka roka 2021 v kategórii World Music / Folk, zaznie prvýkrát od jej vydania naživo už dnes, 19. mája, o 20:00 v Moyzesovej sieni Filozofickej fakulty UK.


Hudobníci z medzinárodného projektu Angrusori po prvom koncerte v Bratislave vystúpia aj v Novej synagóge v Žiline (20.5.) a záverečný koncert miniturné sa odohrá v Košiciach v kine Úsmev v sobotu 21. mája.

Projekt má etnicky a kultúrne veľmi pestré zloženie. Účinkujú v ňom hudobníci z nórskeho zoskupenia Kitchen Orchestra, zastúpená je aj naša domáca slovensko-rómska zostava s violončelistom Romanom Harvanom, huslistom Patrikom Žigom a manželmi Marcelou a Jozefom Dreveňákovcami z Bardejova, a Českú republiku zastupuje Iva Bittová.

Prvému koncertu predchádzalo niekoľkodňové tvorivé stretnutie v Bratislave, počas ktorého si hudobníci oprášili repertoár, ktorý pôvodne vznikol ešte v rokoch 2016-2017, no očakávať môžeme aj prekvapenia v podobe nových skladieb, ktoré sa na albume Live at Tou nenachádzajú.


Nórski umelci: To, čo sme v rómskych piesňach počuli, nás fascinovalo

Hudobný redaktor Rádia_FM a publicista Vladimír Potančok pred začiatkom turné pripravil krátky rozhovor s hudobníkom Nilsom Henrikom Asheimom, ktorý je spolu s Ivou Bittovou tvorivým vedúcim projektu Angrusori, a bol to práve on, koho napadlo spojiť Stavanger Kitchen Orchestra so slovenskými hudobníkmi a spevákmi a s Ivou.

Ako ste prišli na myšlienku dať dokopy projekt nórskeho Kitchen Orchestra so slovenskými rómskymi hudobníkmi a spevákmi a s Ivou Bittovou?

Táto myšlienka vznikla na stretnutí siete európskych kultúrnych fabrík. Ja sám som bol po roku 2000 veľmi aktívny v takejto kultúrnej fabrike, ktorá sa volá Tou Scene a nachádza v Stavangeri. Kitchen Orchestra je vlastne jej domovskou kapelou. Tou je súčasťou celoeurópskej siete Trans Europe Halles a v roku 2008 sa konala jej výročná konferencia v Stavangeri. Práve tam sa stretol náš saxofonista Petter Frost Fadnes s Lukášom Berberichom z kultúrneho centra Tabačka v Košiciach. Začali sa rozprávať o rómskej hudbe a čoskoro na to prišla reč aj na Janu Belišovú. Vďaka nej sme získali prístup k prameňom, k terénnym nahrávkam rómskych piesní zo Slovenska, a to, čo sme, počuli, nás fascinovalo.

Kto a ako vyberal piesne, ktoré sa nakoniec dostali do repertoáru kapely a ocitli sa na cédečku?

V tej úvodnej fáze projektu sme boli naozaj otvorení a prístupní poznávaniu. Nemali sme ešte jasnú predstavu o tom, čo urobíme s touto hudbou, ale cítili sme, že má veľmi silný potenciál. Ďalším krokom bolo, že sme Janu poprosili, aby nám pomohla nájsť rómskych hudobníkov vhodných pre prípadný koncertný projekt. Petter a Lukáš urobili skvelú prácu v tom, že našli vhodné granty EHP a Nórska, čo nám umožnilo vycestovať na východné Slovensko.

Najprv sme šli na výskumnú cestu, počas ktorej sme navštívili spevákov a hudobníkov priamo v ich domovoch. To na nás zanechalo veľký dojem a pomohlo nám to pochopiť ducha tejto hudby a to, akú úlohu hrá v každodennom živote rómskych rodín a v sociálnom kontexte. Neskôr sme pribrali z nórskej strany ďalších troch hudobníkov a urobili sme dva workshopy v Košiciach v rokoch 2016 a 2017, ktoré sa skončili koncertom v Tabačke.

Etnomuzikologička Jana Belišová vám pomohla nájsť vhodných spoluhráčov pre ich projekt na Slovensku. Nebolo ťažké nájsť spoločný jazyk s "neškolenými" hudobníkmi, ako sú napríklad Marcela a Jozef Dreveňákovci?

Nazdávam sa, že sme si to uvedomovali od úplného začiatku našej spolupráce. Museli sme nájsť nejaký spoločný jazyk, inak by celý projekt nemal nijaký zmysel. Dôležité bolo, aby to bola zmysluplná spolupráca pre obidve strany. Niektorí z našich rómskych priateľov hovorili trochu po anglicky, iní vôbec, ale pri hraní hudby je dôležité mať priamy kontakt. Niekedy stačí aj zjednodušený jazyk, gestá, úsmevy či smiech, ale najlepšie je začať čím skôr spolu hrať.

Najprv sme poprosili našich rómskych spevákov, aby začali spievať a my sme sa k nim postupne pridali s nástrojmi. Tak sme sa naučili fungovať ako kapela, osvojili sme si nejaký repertoár a vybrali si pesničky, ktoré sa nám ako kapele najlepšie hrali.

Čo pre vás znamená zisk ocenenia na Radio_Head Awards? (odpovedá Nilsov hudobný kolega Petter Frost Fadnes)

Je to skvelý pocit – je to pocta pre náš projekt, je to ocenenie každého, kto sa na ňom zúčastnil, a zároveň to pre nás znamená, že aj publikum má o našu prácu záujem. To zároveň sľubuje fantastické zážitky, keď sa konečne dostaneme k tomu, aby sme tento materiál znovu zahrali naživo. Chceli sme s naším programom prísť na Slovensko už pred dvomi rokmi, no zmenila to pandémia, takže odvtedy sme všetko iba posúvali a prekladali na iné termíny.

Teraz sa nám to však konečne podarilo, prvý koncert na Slovensku bude 19. mája v Bratislave, a potom máme aj niekoľko ďalších zastávok. Na to sa naozaj veľmi teším. A počas leta by sme mali mať aj zopár koncertov v Nórsku. Takže konečne to budeme môcť zahrať aj pred publikom. Mám nádej, že táto cena pomôže lepšie spropagovať náš projekt a pomôcť tomu, aby sa ľudia dozvedeli, o čo vlastne ide. Myslím si, že to je rovnako dôležité ako samotná hudba.

Vypočujte si ocenený album Angrusori - Live at Tou na Bandcampe:



Autori: Vladimír Potančok, Saša Pastorková (Hudba.sk edit)