O svojich skúsenostiach s mentoringom konkrétnych slovenských hudobníkov (Alapastel, Júlia Kozáková a Varkocs), ale aj so všeobecnými radami týkajúcimi sa hudobného PR sa na dvoch nadväzujúcich webinároch 27. júna a 11. júla podelí Duncan Ballantyne z britskej spoločnosti Ballantyne Communications. Ďalší zo série špecializovaných webinárov organizuje World Music Festival Bratislava (WMFBA).
Keďže je ťažké stihnúť prebrať všetky dôležité témy počas krátkych stretnutí hudobníkov a delegátov v rámci festivalu, organizátori WMFB sa rozhodli usporiadať v priebehu roka 2023 viacero online webinárov, na ktorých sa môžu zadarmo zúčastniť slovenskí hudobníci a hudobníčky, ale aj široká verejnosť.
Po webinároch o autorských zmluvách a iných právnych zákutiach hudobného priemyslu s Adrianou Tomanovou, o organizácii SOZA a jej význame pre hudobníkov (s Ľubomírom Burgrom a Tomášom Mikšom) či o posielaní albumov do hudobných rebríčkov a rádií (s Vladimírom Potančokom, Milanom Tesařom a Araceli Tzigane) prišla na rad aj problematika PR, o ktorej poskytne slovenským hudobníkom cenné rady Duncan Ballantyne a Yoss Yderbury z Ballantyne Communications.
Užšia spolupráca s týmto guru britského hudobného priemyslu sa začala po vlaňajšom vydaní WMFB v Bratislave, na ktorom sa Duncan Ballantyne zúčastnil osobne ako delegát a viedol aj workshop s hudobníkmi. Vystúpenia niektorých domácich interpretov ho natoľko nadchli, že nebol problém dohodnúť sa s ním, aby sa im dlhodobejšie venoval v rámci individuálneho mentoringu. Nakoniec si vybral projekt Alapastel, speváčku Júliu Kozákovú a skupinu Varkocs. Tieto tri hudobné projekty podľa neho spája nielen zakorenenie v slovenskom folklóre, ale aj "intenzívny záujem pracovať na sebe, rozvíjať sa, učiť sa a zdieľať svoju hudbu so širokým publikom."
Duncan tiež tvrdí, že ho prekvapila štylisticky veľmi široká paleta slovenskej hudby, ktorá nie je iba o folklóre či rómskej hudbe, aj keď nás zahraničie tak vníma. Zároveň však považuje za dobré, že súčasná scéna sa môže oprieť o historické hudobné korene a mať vďaka tomu silnú identitu. "Skutočne veľkou výzvou pre mnohých hudobníkov je však orientácia v hudobnom priemysle," pokračuje Duncan a dodáva, že práve takéto mentoringy môžu hudobníkom poskytnúť "primerané nástroje a informácie o tom, ako veci v hudobnom priemysle skutočne fungujú."
Pozitívne skúsenosti z doterajších mentoringov s Duncanom Ballantynom majú Júlia Kozáková i Lukáš Bulko z projektu Alapastel. "S Duncanom sa nám komunikovalo dobre, má prehľad v dianí v hudobnom svete a cítiť jeho skúsenosti. Dal nám tipy a odpovede, ktoré by nám samým nenapadli. Je veľmi pozorný a vníma problematiku širokospektrálne – aj v krátkom čase sme pokryli dosť veľa," hovorí Lukáš. Aj Júlia Kozáková sa za krátky čas veľa naučila: "Opäť som sa utvrdila o dôležitosti vizuálu a komunikácie s publikom prostredníctvom sociálnych sietí. Rozprávali sme sa veľa o vizuálnej identite nášho nového projektu a zostavili sme spoločne prezentáciu pre zahraničné vydavateľstvá."
Ak teda chcete vedieť viac o tom, ako fungujú moderné PR mechanizmy v hudobnom priemysle, ktoré umožnia lepšie vnímanie tvorby slovenských hudobníkov a hudobníčok nielen v rámci domácej scény, ale aj smerom do zahraničia, oplatí sa vám sledovať webinár s Duncanom Ballantynom. Webinár bude prebiehať formou skupinového videohovoru, kedy budú účastníci môcť priamo interagovať s odborníkmi.
Sériu webinárov, ktoré organizuje WOMUSK, World Music Festival Bratislava, z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytla Belinda Rašnerová, PR manažérka WMFBA.