Po predošlých dvojalbumoch Beatline 1967- 1969 (2016) a Big Beat Line 1965 - 1968 (2017), ktoré sa venovali ére SP a EP platní česko-slovenskej beatovej scény šesťdesiatych rokov vychádza zostava miniprofilov prvých sedemnástich dlhohrajúcich platní z rokov 1968 až 1970. Vydavateľstvo Supraphon ponúka fanúšikom remastrované nahrávky na 2CD.
Okrem titulov Želva (Olympic), Zvonky, zvoňte (Prúdy), Šípková Růženka (Rebels), Meditace (Blue Effect) alebo Pták Rosomák (Olympic) sa tu objavujú ukážky z debutových albumov skupín Matadors, Framus Five, Atlantis, Flamingo a George & Beatovens. Nechýbajú ani pripomienky formácií Fortuna, Martha a Tena Elefteriadu, Vox & Pavel Novák či Their Majesties & Josef Laufer a Josef Plíva.
Ak by sme porovnali vydávaný zoznam s obsahom predchádzajúcich dvoch dielov je na prvý pohľad jasné, že tentokrát ide o hudbu omnoho rôznorodejšiu. Beat (Al)Boom zároveň poukazuje na skutočnosť, aká neuveriteľne silná a inšpiratívna hudobná vlna sa zrodila na našej hudobnej scéne na sklonku šesťdesiatych rokov
Prečítajte si: Prvé nahrávky legiend česko-slovenského rocku zo 60. rokov vyšli na dvoj-CD
Veď vydanie sedemnástich LP v podstate stále ešte začínajúcich umelcov, navyše vo vtedy už pod tlakom okupačných vojsk normalizovanej krajine, pôsobí ako zjav z kategórie ťažko predstaviteľných počinov.
Nenormálne nahrávky v nenormálnej krajine
Svoj podiel na tom mal i fakt, že vtedajšie domáce vydavateľstvá Supraphon a Panton už nemohli ďalej prehliadať masovú popularitu rocku, ktorá šla ruku v ruke so skvelými predajmi SP a EP nosičov. Paradoxom doby a režimu bolo, že vďaka rigidným socialistickým edičným a výrobným plánom mohlo byť čokoľvek z toho, čo bolo v krátkej dobe bez cenzúry presadené, skutočne nahrané či vydané.
Obdobie normalizácie a návrat od uvoľnenosti Pražskej jari k tvrdému socializmu ruského typu spôsobovali na druhej strane aj to, že niektoré albumy vychádzali až v okamihu, kedy už kapely neexistovali, prípadne v čase, kedy už dané piesne tá-ktorá kapela z repertoáru kvôli tlakom cenzorov vyradila. Alebo už formácie hrali v zostavách odlišných od zostáv, ktoré sa stretli v nahrávacom štúdiu.
Zdroj: Supraphon
Foto: Supraphon