Po predošlých dvojalbumoch Beatline 1967- 1969 (2016) a Big Beat Line 1965 - 1968 (2017), ktoré sa venovali ére SP a EP platní česko-slovenskej beatovej scény šesťdesiatych rokov vychádza zostava miniprofilov prvých sedemnástich dlhohrajúcich platní z rokov 1968 až 1970. Vydavateľstvo Supraphon ponúka fanúšikom remastrované nahrávky na 2CD.

Digitálny dvojnosič Beat (Al)Boom 1968 - 1970 ponúka fanúšikom 47 skladieb zo sedemnástich albumov, medzi ktorými nechýbajú absolútne klasiky, ako aj ukážky z nie tak exponovaných, no aj tak nemenej zásadných albumov.

Okrem titulov Želva (Olympic), Zvonky, zvoňte (Prúdy), Šípková Růženka (Rebels), Meditace (Blue Effect) alebo Pták Rosomák (Olympic) sa tu objavujú ukážky z debutových albumov skupín Matadors, Framus Five, Atlantis, Flamingo a George & Beatovens. Nechýbajú ani pripomienky formácií Fortuna, Martha a Tena Elefteriadu, Vox & Pavel Novák či Their Majesties & Josef Laufer a Josef Plíva.

Ak by sme porovnali vydávaný zoznam s obsahom predchádzajúcich dvoch dielov je na prvý pohľad jasné, že tentokrát ide o hudbu omnoho rôznorodejšiu. Beat (Al)Boom zároveň poukazuje na skutočnosť, aká  neuveriteľne silná a inšpiratívna hudobná vlna sa zrodila na našej hudobnej scéne na sklonku šesťdesiatych rokov

Prečítajte si: Prvé nahrávky legiend česko-slovenského rocku zo 60. rokov vyšli na dvoj-CD

Veď vydanie sedemnástich LP v podstate stále ešte začínajúcich umelcov, navyše vo vtedy už pod tlakom okupačných vojsk normalizovanej krajine, pôsobí ako zjav z kategórie ťažko predstaviteľných počinov.

Nenormálne nahrávky v nenormálnej krajine

Svoj podiel na tom mal i fakt, že vtedajšie domáce vydavateľstvá Supraphon a Panton už nemohli ďalej prehliadať masovú popularitu rocku, ktorá šla ruku v ruke so skvelými predajmi SP a EP nosičov. Paradoxom doby a režimu bolo, že vďaka rigidným socialistickým edičným a výrobným plánom mohlo byť čokoľvek z toho, čo bolo v krátkej dobe bez cenzúry presadené, skutočne nahrané či vydané.

Obdobie normalizácie a návrat od uvoľnenosti Pražskej jari k tvrdému socializmu ruského typu spôsobovali na druhej strane aj to, že niektoré albumy vychádzali až v okamihu, kedy už kapely neexistovali, prípadne v čase, kedy už dané piesne tá-ktorá kapela z repertoáru kvôli tlakom cenzorov vyradila. Alebo už formácie hrali v zostavách odlišných od zostáv, ktoré sa stretli v nahrávacom štúdiu.



Zdroj: Supraphon
Foto: Supraphon