Trvalo takmer tri desaťročia, kým sa skladby speváka, gitaristu a skladateľa Zoltána Bognára dočkali svojho znovuzrodenia a vydania. Slovenský hudobník tvoriaci pod pseudonymom The EyeLand vstupuje na domácu i zahraničnú scénu s debutovým singlom The Port without Stones.

Prvú z pôvodných kompozícií zložil Zoltán Bognár v spolupráci so Stanislavom Lőrinczom už v roku 1992. Skladba oddychovala v šuflíku neuveriteľných 27 rokov. Finálnu podobu jej dodali nové aranžmány, vokály a text, inšpirované americkým mysterióznym seriálom Lucifer (2016). V ňom si rovnomenný protagonista otvorí z nudy svoj vlastný nočný klub v Los Angeles a pomáha popritom detektívke z policajného oddelenia riešiť kriminálne prípady. Paradoxne po takmer troch dekádach čakania stačilo hudobníkovi na napísanie textu a vokálnej linky 30 minút. Stalo sa tak po zhliadnutí šestnásteho dielu druhej série spomínaného seriálu, kde sa Luciferovi zjaví jeho otec - Boh.

Po vyše dvoch dekádach sa tak dvojica Stanislav Lőrincz (aranžmány) a Zoltán Bognár (hudba, text, vokály) opäť vrátila k spolupráci na starom materiáli, ktorému finálnu podobu dodal mastering Zoliho Tótha z produkčnej skupiny Randal Group. Singel s netypickým staronovým zvukom, uzrel svetlo sveta v marci 2020 aj vo forme vinylu. "Keď som skladbu na vinyle počul po prvýkrát, bolo to ako zázrak. Najmä po takom dlhom čakaní," uviedol o tomto magickom momente Zoltán Bognár, dnes už vystupujúci pod pseudonymom The EyeLand. V súčasnosti pracuje dvojica autorov aj na zvyšku zabudnutých kompozícií z rokov 1992-1996, ktoré plánuje vydať v blízkej budúcnosti.   


Zoltán Bognár je slovenský skladateľ, spevák a gitarista žijúci v Bratislave. V roku 1992 spolu s Lőrinczom založili elektronickú skupinu Island of Ideas. Hudobníkov so skromným aparátom inšpirovali k tvorbe elektronické a synthpopové legendy ako Depeche Mode, Erasure, ale aj maďarská formácia Bonanza Banzai, či česká kapela Oceán na čele s Petrom Mukom. Spoločne vytvorili viac než 50 nikdy nezverejnených kompozícií a mnoho ďalších nedokončených skladieb. Po štyroch rokoch práce bez hmatateľného výsledku sa zoskupenie rozpadlo, pričom tieto frustrujúce udalosti niesli za následok, že sa Zoltán rozhodol dočasne zavesiť gitaru a spev na klinec.

V približne rovnakom čase sa však začal viac zaujímať o klasickú hudbu, čo ho v rokoch 1996 až 2000 viedlo k súkromnému štúdiu kompozície pod vedením slovenského skladateľa a profesora Dušana Martinčeka. Výučba a záujem o tento odbor vyústil až do podania prihlášky na Vysokú školu múzických umení, kde v rokoch 2000-2005 vyštudoval kompozíciu klasickej a súčasnej hudby. V roku 2007 začal už s nadobudnutými vedomosťami študovať nahrávky Jimiho Hendrixa a znovuobjavovať svoju lásku k elektrickej gitare, pričom v roku 2016 sa vrátil aj k spevu. Inšpirácia na dokončenie "zabudnutej" kompozície The Port without Stones prišla v roku 2018 a po krátkom telefonáte bola spolupráca s Lőrinczom po vyše dvoch dekádach obnovená.

Singel The Port without Stones nájdete okrem Youtube aj na všetkých streamingových službách. Novinky projektu The EyeLand môžete sledovať na oficiálnom webe www.theeyeland.net a www.facebook.com/TheEyeLand.

Redakciu Hudba.sk informovala Júlia Šimková. Tlačovú správu sme upravili.

Foto: Facebook.com/TheEyeLand