Johann Sebastian Bach. Hudobný génius, ktorého nesmrteľných 6 suít pre sólové violončelo vychádza ako ojedinelá nahrávka popredného slovenského violončelistu Jána Slávika. Kompletné prevedenie komorného diela velikána všetkých čias vstupuje do života pod hlavičkou vydavateľstva Real Music House.
Jedným z nich je aj popredný slovenský violončelista Ján Slávik, ktorý sa s chuťou ujíma náročnej úlohy. Koncertný majster skupiny violončiel Slovenskej filharmónie, zakladajúci člen Moyzesovho kvarteta a profesor violončelovej hry na VŠMU má za sebou okrem medzinárodného pôsobenia aj bohatú diskografiu v podobe 55-tich nosičov, medzi ktorými sa v minulosti už Bachove dielo objavilo. "Kompletné suity som nahral pred 20-timi rokmi. Napriek tomu, že sa roky zaoberám touto hudbou, vždy v nej nájdem čosi nové, aj nové úskalia. Bach je pre nás violončelistov základnou potravou, preto som sa rozhodol nahrávku opäť zrealizovať. Paradoxne, situácia okolo pandémie v mojom prípade prispela k tomu, že som mal čas sa tomuto dielu sústredene venovať," prezrádza Ján Slávik.
Nový album ponúka kompletných šesť suít, typicky zložených z barokových tancov, ktoré skladateľ obohacuje o prelúdiá. Okrem nich majú všetky časti tanečný charakter. Ten podľa slov samotného interpreta vyhovuje jeho veselému naturelu. Komorné dielo, písané pre sólový nástroj bez sprievodu, dáva vyniknúť kráse a čistote barokovej hudby. Zdanlivá jednoduchosť však kladie na hráča nemalé nároky.
Publikum musí presvedčiť hudobný monológ
"Hrať sám je čo sa spolupráce týka asi najjednoduchšie, no z technickej alebo obsahovej stránky je to najťažšie. V podstate vediete hudobný monológ a musíte sám publikum presvedčiť," vysvetľuje Slávik. Interpret vtiahne poslucháčov do nálady jednotlivých tancov zmyslom pre štýl a virtuozitou, s akou suity podáva. "Špeciálne Bachove dielo veľmi zušľachťuje hranie, človek ale nesmie ani jeden tón "nechať pod palubou". Snažím sa zbytočne neromantizovať a nepreháňať tempo a dynamiku. Bachova hudba je mimoriadne čistá, preto treba nájsť zlatú strednú cestu k jej interpretácií. Pristupovať k nej s pokorou, no zároveň odovzdať aj kus samého seba," dodáva.
Výnimočná hudba Bacha znie na špičkovom hudobnom nástroji - violončele parížskeho majstra Ganda z roku 1859, ktorý je vo vlastníctve Slovenskej filharmónie. Vďaka nahrávke je zvuk tohto vzácneho nástroja zachovaný aj pre budúce generácie hudobníkov a poslucháčov. "Sme úprimne poctení, že sme mohli s Janom prejsť túto úžasnú hudobnú cestu. Skladby sme nahrávali vo Veľkom evanjelickom kostole na Panenskej ulici. Iba traja. Jano, ja a Martin. Bolo to výnimočné nahrávanie, ktoré si zapamätáme. V neposlednom rade nás teší, že album vychádza v našom vydavateľstve. Je to nádherná a hlboká nahrávka," dodáva k novinke Robert Pospiš. Spoločne s Martinom Sillayom mal na starosti hudobnú réžiu, produkciu, mix aj mastering očakávanej nahrávky.
"Máme radi, ak môžeme mať pod kontrolou celý proces nahrávania. Spoločne sme hľadali zvuk a celkovú atmosféru, ktorá by bola pre Jana prirodzená. Myslím si, že sa nám to podarilo. Verím, že sa album dotkne aj poslucháčov. Zaslúži si to," uzatvára Martin Sillay. Nové dvoj-CD tak môže predostrieť geniálnu hudbu majstra baroka v podaní slovenského interpreta, ktorého srdcovou záležitosťou je "nadpozemská" Sarabanda z 5. suity. Ako napísal anglický hudobný kritik Wilfrid Mellers - "Je to jednohlasná hudba, v ktorej človek vytvoril Boží tanec". Nahrávku z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Vydanie podporil aj Hudobný fond. Jána Slávika a jeho víziu šiestich Bachových suít pre violončelo vydalo v roku 2020 vydavateľstvo Real Music House.
Informácie a foto redakcii Hudba.sk poskytol Robert Pospiš.
Foto: Dorota Holubová