Takmer desať minút z ceremoniálu odovzdávania hudobných ocenení MTV Video Music Awards, ktorý sa konal v noci z pondelka na utorok v New Yorku, si pre seba "uchmatla" Madonna. Pocta Arethe Franklin v jej podaní znamenala vyrozprávanie vlastného príbehu na ceste za úspechom, za čo speváčka čelí kritike.

Vo svojom prejave si Madonna zaspomínala na začiatky svojej kariéry, pričom tvrdí, že práve Aretha Franklin zmenila smer jej života. "Odišla som z Detroitu, keď som mala 18 rokov a 35 dolárov v peňaženke. Mojím snom bolo stať sa profesionálnou tanečnicou. Po rokoch zápasov a zlomenín som sa rozhodla ísť na konkurz do muzikálového divadla," týmito slovami začala Madonna svoju reč a pokračovala rozprávaním dlhšieho príbehu o tom, ako musela ďalej bojovať, aby sa uplatnila v hudobnom svete, pričom v jednom okamihu jej pomohla aj skladba Arethy Franklin (You Make Me Feel Like) A Natural Woman.

"Možno ste prekvapení, prečo vám hovorím tento príbeh. Existuje prepojenie, pretože nič z toho, čo potom nasledovalo, by sa nestalo bez našej 'Lady Soul'. Viedla ma tam, kde som dnes a viem, že ovplyvnila veľa ľudí v tejto budove, v tejto sále a chcem ti poďakovať, Aretha, za posilnenie nás všetkých. R-E-S-P-E-C-T. Nech žije kráľovná," dodala napokon Madonna.

Vie Madonna, že ešte nezomrela?

Už počas jej príhovoru a bezprostredne po ňom sa objavilo na sociálnych sieťach množstvo kritických a ironických komentárov ako "Vie Madonna, že ešte nezomrela?" alebo "Je to o Arethe alebo o Madonne?". Celý jej prejav trval asi päť minút, pričom v niektorých momentoch skutočne iba fotografia v pozadí pripomínala, že ide o poctu kráľovnej soulu. Ďalšie minúty Madonna strávila na pódiu aj vďaka vyhlasovaniu víťaza, resp. víťazky hlavnej ceny večera.

Prečítajte si: MTV VMA 2018 ovládli ženy: Veľká pocta pre Jennifer Lopez a prekvapivá víťazka

Faktom je, že v hudobnom biznise je množstvo ľudí, ktorí mali k zosnulej speváčke hudobne aj ľudsky omnoho bližšie ako Madonna. Speváčka sa však rozhodne nemýlila v tom, že Aretha Franklin bola hudobnou ikonou, ktorá ovplyvnila milióny ľudí po celom svete. Dokázala svojou hudbou posielať povzbudzujúce odkazy ženám a rešpekt jej minulý týždeň po správe o jej smrti vyjadrili traja americkí prezidenti a mnohé osobnosti umeleckého sveta.

Na hudobných cenách MTV by si Aretha Franklin zaslúžila aspoň takú poctu, akú jej venovala Ariana Grande dôstojným prespievaním spomínanej skladby (You Make Me Feel Like) A Natural Woman v šou Jimmyho Fallona. Ani v tom prípade by však asi nebol dobrý nápad, aby protagonistkou bola kráľovná popu. Tá na svoju obhajobu na Instagrame napísala, že jej príhovor ani nemal byť poctou Arethe Franklin, hoci tvorcovia šou už minulý týždeň avizovali, že hľadajú "tú pravú atmosféru a toho pravého umelca", aby kráľovnej soulu vzdali poctu správnym spôsobom.

Madonna však na sociálnej sieti tvrdí, že organizátori ju len požiadali, aby odovzdala cenu Videoklip roka a aby v úvodnej reči spomenula nejaké "anekdoty" o spojení svojej kariéry s Arethou Franklin. "Podelila som sa o časť môjho príbehu a poďakovala som Arethe za to, že ma na tejto ceste inšpirovala. Cieľom príhovoru nebolo vzdať jej poctu. To by bolo v tých pár minútach nemožné so všetkým tým hlukom a pozlátkami, ktoré sú na odovzdávaní hudobných cien. Nikdy by to nebolo dosť dobré v takomto kontexte a prostredí." Zrejme preto sa MTV rozhodla video z kritizovaného príhovoru radšej nezverejniť.

Madonna s prejavom na počesť Arethe Franklin Zdroj: Chris Pizzello/Invision/AP

Autorka: Marína Valentovičová

Súvisiaci interpreti: Madonna