A4 - priestor súčasnej kultúry uvádza nový formát hudobných prednášok Futurit. Prvá sa uskutoční už zajtra a Peter "Faun" Dolník (Rádio_FM, predtým TLIS) na nej priblíži Londýn, resp. jeho elektronickú scénu, ktorý ovplyvnila vývoj klubovej tanečnej hudby po celom svete.
Naše rozprávanie začneme v druhej polovici osemdesiatych rokov. Tak ako pred desiatimi rokmi punk "prefackal" zatuchnutý rock, tak aj teraz sa čaká na niečo nové. Prichádza to s spolu dovolenkármi, ktorí trávili leto na baleárskych ostrovoch a vyskúšali, aké je to tancovať celú noc na mixovanú elektronickú hudbu pod vplyvom drogy extázy. Novému hnutiu sa začína hovoriť acid house. Šíri sa v Londýne, následne po celej krajine a čoskoro sa udomácni v celej Európe ako kultúra tanečnej hudby.
Pre britských raverov je to vytúžený únik zo života pevne zviazanej triednej spoločnosti. Celonočné tancovanie oslobodzuje a spája. Preč z preplnených, lepkavých diskoték s predraženými nápojmi, preč s futbalovým násilím, krčmovými bitkami, preč s rasovou a triednou segregáciou! Druhé leto lásky, ako sa hovorí tomuto dvojročnému ošiaľu, definitívne zmenilo britskú spoločnosť. Ak je niečo z histórie 20. storočia, o čom si v Londýne radi rozprávajú legendy, tak je to Blitz a acid house revolúcia na prelome ôsmej a deviatej dekády.
Novému hnutiu boli čoskoro kluby tesné, a tak raveri inšpirovaní travellerským hnutím vyrážajú von, do opustených hál, skladov, alebo len tak pod holé nebo. Okružná diaľnica okolo Londýna sa každý víkend plní autami hľadajúcimi TO miesto, ktoré dostali na letáku alebo sa ho dozvedeli na anonymnej telefonickej linke.
Ďalšia kapitola začína zákonom, ktorý zakázal nelegálne združovanie sa mimo povolených miest za účelom počúvania reprodukovanej hudby. Úrady zatláčajú raverov do klubov, kde ich môžu lepšie kontrolovať a zdaňovať. Niečo zaniká, aby niečo iné posilnilo. Klubová kultúra je tak stále dôležitou súčasťou hudobného mikrokozmu v Londýne.
Nová doba priniesla aj nové žánre. Z ravu a hardcoru vznikol jungle, a čoskoro aj drum&bass. Zo Spojených štátov zase dorazil speed garage. Nová hudba mala v sebe soul, dôraz na druhú dobu, ale hlavne pokrivenú basovú linku, niečo na čom stavia bass music dodnes. V londýnskych kluboch si garage prispôsobili a vzniká britská odpoveď: žáner 2-step. Ten si z hudobného podzemia rýchlo našiel cestu do luxusných klubov s drahým oblečením a šampanským, aby na prelome tisícročí dominoval rebríčkom, nielen tým britským.
Stagnáciu opäť prerušil underground. Zo zadných dvorov londýnskych sociálnych bytoviek, z basketbalových ihrísk a úzkych tmavých uličiek prichádza grime - doslova pouličná špina: drsný rap do rýchlej a strojovej hudby. Aj keď sa v roku 2018 hovorí o jeho tretej inkarnácii, grime má stále silu. Napriek tomu, že nikdy výraznejšie neprenikol za hranice Londýna.
Ešte jeden žáner zmutoval v minulom desaťročí v londýnskych štúdiách - dubstep. Z Croydonu sa ako jeden z posledných veľkých žánrov dostal do celého sveta. Pomáhal si internetom, ale aj pirátskymi rádiami, ktoré výrazne podporujú hudobnú scénu v Londýne už desaťročia. Londýnsky dubstep bol temný, pomalý, a opäť s tou pokrivenou basou. Po čase však omrzel hlavne návštevníčky klubov. Preto vzniká ľahšia verzia basovej tanečnej hudby - UK Funky. Ak nám dubstep zanechal niečo, čo bude stáť za to aj po rokoch, tak je to producent Burial.
Brexit, neustále zvyšovanie nájmov a následná gentrifikácia stavia Londýn do novej situácie. Ostane aj naďalej príťažlivý pre hudobníkov? Uzavrie sa hardcore kontinuum, keď sa sťaží britskému hudobnému trhu export do Európy? To všetko ukáže budúcnosť, no v čase veľkých zmien je dobré si pripomenúť, prečo bol Londýn v posledných dekádach jedným z najvplyvnejších miest vo vývoji elektronickej hudby. Hudobná prednáška Futurit s Petrom Dolníkom sa uskutoční už v utorok 24. apríla o 19:00.
Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytla Katarína Svobodová z A4, autorom textu o prednáške je Peter Dolník. Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Bratislavský samosprávny kraj.