Retrospektívnu výstavu intermediálnej tvorby Milana Adamčiaka pripravila Slovenská národná galéria (SNG) v Bratislave. Pod názvom Adamčiak, začni! je na treťom poschodí Esterházyho paláca SNG, kde ju otvorili vo štvrtok podvečer nevšedným koncertom.

Výtvarno-hudobno-literárna expozícia predstavuje všestranného neoavantgardného umelca v hlavných črtách jeho tvorby od polovice 60. rokov 20. storočia do roku 2017, kedy autor nečakane zomrel (16.1.2017). Táto jeho najväčšia výstava je členená na tematické a mediálne okruhy: experimentálna poézia, nová hudba, grafické partitúry, objekty a autorské hudobné nástroje.

"Z grafických partitúr má 12 nahrávku, ktorú realizoval Daniel Matej so svojím ansámblom. Divák má tak možnosť pozerať sa na partitúru aj počúvať jednu z jej možných interpretácií. Grafické partitúry začal Milan Adamčiak robiť už v roku 1964, čo je relatívne skoro - asi desať rokov po nástupe svetového trendu bez toho, aby o ňom vedel," povedal pre TASR Michal Murín, ktorý výstavu kurátorsky pripravil s Luciou Gregorovou Stach.

Prierez tvorbou všestranného umelca

Podľa nej vďaka hudobnému a teoretickému vzdelaniu, vzťahu k vizuálnemu umeniu, literatúre, filozofii a spoločenským vedám i svojej otvorenosti a osobitému charakteru dokázal Adamčiak vlastný autentický umelecký program už od polovice 60. rokov 20. storočia postaviť na intermedialite a interdisciplinarite, na prieniku vedy, hudby, poézie a vizuálneho umenia. Rozvíjal ho postupne v líniách samostatnej tvorby v novej hudbe (grafické partitúry, originálne hudobné inštrumenty, interpretácie, vystúpenia), experimentálnej poézii, multižánrovej konceptuálnej kresbe, objektoch, inštaláciách, archívnych procesuálnych dielach a vo fiktívnych krajinách svojej mysle.

Okrem vyskúšania si lešenárskej zvukovej inštalácie, sledovania vzácnych filmov a videí zo zahraničných aktivít sa návštevník môže zabávať čítaním polopatistických, numerických a iných experimentálnych básní či textov (rozhovor, dialóg, spoveď, modlitba, stratený človek, príbehy a iné). Môže tiež obdivovať autorove hudobné nástroje od dvoch do 13 strún, obsiahlu kartotéku či zbierku zápalkových nálepiek, ktoré aj sám tvoril. Podobne je originálny jeho vlakový cestovný lístok Gondkulák v cene 4,80 Kčs na cestu prvou triedou medzi obcami Medzivody a Mrvavá Kykuľa, UFOlogická korešpondencia s Júliusom Kollerom, erbové listiny či gramoplatňa z brusného kotúča.
 

V sprievodnom programe výstavy, ktorá potrvá do 4. júna, nebudú chýbať diskusie či hudobné vystúpenia a performancie. Jej súčasťou je aj bibliofília Milan Adamčiak Concept & Music venovaná konceptuálnemu umeniu a hudbe, na ktorej sa umelec autorsky podieľal.

Biografia

Ružomberský rodák Milan Adamčiak (1946) študoval violončelo na Konzervatóriu v Žiline (1962–1968) a muzikológiu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1968–1973). V roku 1974 získal nemecké štipendium mesta Darmstadt a nadácie DAAD na kurzoch pre Novú hudbu. V Bratislave pôsobil ako muzikológ v Slovenskej akadémii vied (1973–1990), prednášal na Hudobnej fakulte VŠMU (1977–1988) a Katedre hudobnej vedy Filozofickej fakulty UK (1979–1988).

Bol spoluzakladateľom skladateľskej skupiny DAD (1964), založil s Robertom Cyprichom a Jozefom Revallom hudobno-performačné zoskupenie Ensemble Comp (1967), patril k zakladateľom združenia Gerulata a Európskeho klubu na Slovensku (1989). V tom istom roku s Michalom Murinom a Petrom Machajdíkom založil hudobné zoskupenie Transmusic Comp a o rok neskôr SNEH (Spoločnosť pre nekonvenčnú hudbu). V roku 1990 s Júliusom Kollerom a Petrom Rónaiom vytvorili umeleckú skupinu Nová vážnosťFlux Gallery.

Zdroj: TASR
Foto: archív