Nemecký skladateľ Hans Zimmer má na konte množstvo filmových sountrackov, jeho výnimočné skladby zazneli vo viac ako stovke snímok. Už o dva týždne, v piatok 2. júna, svoje filmové hity predstaví aj v Bratislave. Prinášame vám výber z jeho najznámejších a najobľúbenejších diel.

Dobrý soundtrack umožňuje divákovi úplne sa ponoriť do atmosféry filmu. Hudba zanechá v mysli diváka podvedomú stopu a stane sa najvýraznejšou spomienkou na film. Titulnú pieseň z filmu Rain Man, jazzové skladby z Driving Miss Daisy (Šofér slečny Daisy) alebo strašidelný soundtrack k dráme Black Hawk Down (Čierny jastrab zostrelený) pozná snáď každý. A čím by boli Piráti z Karibiku, Batman začína či Prázdniny bez svojej "znelky"?

Upozornenie: Článok v pasážach o niektorých filmoch obsahuje spoilery.

Interstellar (2014)


Interstellar sa odohráva z väčšej časti vo vesmíre, v prostredí úplného ticha. Pre skladateľa bola poriadna výzva podporiť autenticitu filmu a zároveň mu dodať atmosféru prostredníctvom hudby. Režisér Christopher Nolan a Hans Zimmer začali na soundtracku pracovať dva roky pred tým, než sa film dostal do kín. Zvyčajne je to naopak a skladateľ sa prizýva až v poslednom štádiu postprodukcie. Nolan poskytol Zimmerovi jeden deň a predbežnú predstavu o snímke, aby vytvoril hlavnú ideu hudobnej témy. Výsledkom je soundtrack, vychádzajúci z ústrednej emócie filmu – vzťahu otca a dcéry.

Počiatok (Inception) (2010)


Hans Zimmer a Christopher Nolan preniesli stopu mágie z trilógie o Temnom rytierovi aj do tohto neuchopiteľného sci-fi trilleru o votrelcoch do snov. Hudba zo snímky Počiatok bola použitá v traileroch, televíznych reklamách, zaznela na finále Wimbledonu a dokonca na jej základe vznikla aj táto skvelá stránka. Podľa kritikov zopakoval Zimmer motív z titulnej skladby Time aj v nahrávke Solomon, ústrednej hudobnej téme k filmu 12 rokov otrokom (12 Years a Slave, 2013). 


Trilógia Temný rytier 
(The Dark Knight, 2008; The Dark Knight Rises, 2012; The Dark Knight Retires, 2013)


Po snímke Batman začína (Batman Begins, 2005) Zimmer druhý raz spolupracoval s režisérom Nolanom na soundtracku. "Batmanovská" hudba bola podľa Zimmera náročky predstavená na konci prvého filmu o Batmanovi, aby pripravila pôdu pre ďalšie pokračovania. Trilógia Temný rytier je jednou z najúspešnejších ság posledného desaťročia o superhrdinovi a do života ju uviedla zlovestná a zároveň hrdinská melódia hraná na violončelo. Jedna zo skladieb, Jokerova pieseň Why So Serious, vznikla s použitím žiletiek na strunových nástrojoch s cieľom vytvoriť znepokojivú, napínavú, mučivú atmosféru. Soundtrack získal cenu Grammy za najlepšiu filmovú hudbu pre vizuálne médiá.

Prázdniny (The Holiday) (2006)


Hans Zimmer okrem akčných filmov vytvára aj soundtracky k iným žánrom, napríklad k romantickým komédiám ako Prázdniny a animovaným filmom ako Kung Fu Panda a Leví kráľ. Jednou z hlavných skladieb v snímke Prázdniny je Gumption, ľahká, šťastná, jemná melódia naznačujúca výsledný šťastný koniec. Spoiler: Táto skladba zaznie, keď si postava v podaní Cameron Diaz uvedomí, že sa konečne zaľúbila a je na ceste za svoju lásku bojovať. Rýchle, príjemne intenzívne tóny prostredníctvom hudby tlmočia jej pocity, keď beží v ústrety postave Juda Lawa.

Kruh (The Ring, The Ring 2) (2005)


V súlade s filmovým žánrom horor je hudba v tejto snímke buď veľmi jemná a pomalá, s molovými, jedno-notovými klavírnymi melódiami podopretými vytrvalými husľovými pasážami, alebo mimoriadne hlasná a rytmická, smerujúca k burácavým vyvrcholeniam. V deviatej skladbe (She Never Sleeps) sa radikálne menia použité nástroje a zostávajúce štyri skladby takmer úplne upúšťajú od orchestrálnych aranžmánov v prospech syntetizátorov a programovania, občas s typickým rockovým ladením. Na rozdiel od videokazety, ktorej účelom vo filme je usmrtiť diváka, by hudobný nosič soundtracku poslucháčom nemal ublížiť – no nikto si tým nemôže byť istý, a to je zámer autora.

Piráti z Karibiku (Pirates of the Caribbean) (2003)


Skladba He's a Pirate, ktorá znie na konci filmu počas titulkov, sa okamžite stala hitom a definujúcou piesňou celej filmovej série. Na YouTube už nazbierala viac ako 13 miliónov prehratí a bola dokonca použitá ako jedna z hudobných tém vo videohre Kingdom Hearts II. Hoci celý soundtrack prirovnávajú k hudbe z Gladiátora, stal sa novodobým motívom žánru "frajerských" (swashbuckler) filmov. 

Gladiátor (The Gladiator) (2000)


Soundtrack k filmu Gladiátor patrí medzi najpredávanejšie nahrávky filmovej hudby všetkých čias. Zimmer prostredníctvom kvíliacich ženských vokálov vytvoril bojový valčík, ktorý zaznel počas filmu. Spev Lisy Gerrad v skladbe Elysium má exotický, impoznantný nádych, ktorý pomohol divákovi priblížiť starovekú Rímsku ríšu v čase vojen. Album získal Zlatý glóbus za najlepší pôvodný soundtrack a bol nominovaný na Oscara a cenu BAFTA.

Tenká červená čiara (The Thin Red Line) (1997)


Terrence Malick
ukončil svoju dlhú režisérsku prestávku takmer trojhodinovým vojnovým filmom o bitke o Guadalcanal počas druhej svetovej vojny. Klasické Zimmerove tóny je možné identifikovať napríklad v skladbe Journey to the Line.

Krvavý príliv (Crimson Tide) (1995)


Tento Zimmerov sountrack patrí medzi nahrávky filmovej hudby, ktoré definujú 90. roky 20. storočia – prvý a najobľúbenejší z elektronických akčných soundtrackov, ktorý dominoval žánru počas celej druhej polovice desaťročia. Jeho bombastický prístup dokonale zachytáva umelosť a bezduchosť hollywoodskej éry, v ktorej prevládali počítačovo vytvárané efekty a geneticky modifikované hviezdy. Zimmerove horúčkovité, testosterónom poháňané melódie využívajú účel na úkor formy – okrem ich naliehavosti a inštinktívnej intenzity na nich nie je nič zaujímavé. Niet pochýb o tom, ako vhodne tento druh hudby dopĺňa moderný akčný filmový trhák – či je spomínaná bezduchosť myslená ako kompliment, alebo ako ostré odsúdenie, zostáva na uvážení diváka (a poslucháča).

Leví kráľ (The Lion King) (1994)


Soundtrack, ktorý Hans Zimmer zložil pre film Leví kráľ, sa ťažko počúva posediačky. Mnohé z jeho skladieb vzbudzujú v človeku chuť vyskočiť, rozbehnúť sa na najbližšie otvorené priestranstvo a jašiť sa. Skladby v podaní Eltona Johna a Tima Ricea na seba možno strhávajú najväčšiu pozornosť, ale je to Zimmerov soundtrack, ktorý tak brilantne určuje tón rozprávky o savane.

Pravdivá romanca (True Romance) (1993)


Titulná skladba z filmu Pravdivá romanca  je príjemne predvídateľná a dokonale sa hodí k očarujúco jednoduchému ústrednému romániku romantickej kriminálky Tonyho Scotta z roku 1993 bez ohľadu na jeho podstatne temnejšiu, krvavú zápletku.

Thelma a Louise (Thelma and Louise) (1991)


Zimmerova hudba v kultovke z roku 1991 má všetko - záhadne temné bíty zmiešané s rýchlymi pasážami a veľkolepé riffy na elektrickej gitare z počiatku 90. rokov. Jeho nostalgické, zadumané tóny úžasne dopĺňajú rozsiahle, prašné exteriéry, cez ktoré sa Thelma (Geena Davis) a Louise (Susan Sarandon) vezú v kabriolete Ford Thunderbird, prenasledované rozporuplnou postavou detektíva Hala Slocumba (Harvey Keitel).

V Bratislave už o dva týždne

Pre tých, ktorí si nechali ujsť Zimmerov skvelý premiérový koncert v roku 2016, je tu druhá šanca. Nadšené kritiky, vynikajúci ohlas verejnosti a vypredané prvé turné ho inšpirovali k návratu na európske pódiá, ktorý v našom hlavom meste vychádza takmer "do roka a do dňa".

"Počas turné sme si užili veľa skvelej zábavy a to si chceme všetci jednoducho zopakovať!" hovorí Hans Zimmer. Počas turné Live on tour 2017 zavíta 26-členný orchester a 20-členný zbor spoločne so skladateľovou kapelou 2. júna opäť na Zimný štadión Ondreja Nepelu v Bratislave. Samozrejme, aj tentoraz so svetelnou šou, ktorú navrhol svetelný mág Marc Brickman

Koncert je rozdelený do dvoch častí: V prvej zaznejú hity z filmových klasík ako Gladiator, Leví kráľ, Piráti z Karibiku, v tej druhej netradičné verzie kompozícií z trilógie Temný rytier, či Nolanovho úspešného sci-fi trháku Počiatok v prevedení so špeciálnymi hosťami. 

Vstupenky:  Predpredaj.sk

Poznámka: Článok bol pôvodne vydaný v marci 2016 pred prvým koncertom Hansa Zimmera na Slovensku. S aktualizovanými informáciami o blížiacej sa júnovej bratislavskej repríze sme ho 19. mája 2017 vydali znova, nakoľko viaceré zo soundtrackov, ktoré autorka vybrala do svojho článku, sú zastúpené aj v aktuálnom koncertnom setliste.

Prečítajte si tiež:

Hans Zimmer pre Hudba.sk: Hovorili mi, aby som sa lepšie učil a nerobil hluk

Autorka: Michaela Ivaničová (zdroj: Theguardian.com, Hans-zimmer.com, Slate.com, archív Hudba.sk)
Foto: Ed Robinson