Začiatkom novembra 2019 vydal slovenský raper Milan "Opak" Janáči EP nahrávku s názvom RARE. Kolekcia šiestich nekompromisných trackov bez servítky vyšla netradične na magnetofónovej kazete v limitovanej edícii 100 kusov a nájdete na nej všetko od špinavého oldschool rapu až po protifašistické texty.

Svoj politický názor Opak jednoznačne formuloval v skladbe Nemôžem odpustiť, teraz sa fanúšikom prihovára ďalším kúskom Hlúpi, ktorým tiež vyjadruje svoj spoločenský a občiansky postoj.

"Chcel som urobiť niečo, čo má zmysel a prinúti ľudí sa zamyslieť," hovorí spoluzakladateľ už nefungujúcej hip-hopovej skupiny AMO, ktorý je okrem skladby podpísaný aj 
pod klipom ako režisér a scenárista. Pôvodne chcel videoklip natočiť sám, no nakoniec prizval k spolupráci mladého filmára s pseudonymom Pierre Lexis, s ktorým si od začiatku rozumeli. "Pierre je skromný, ale zároveň sebavedomý. Náš prvý kontakt bol asi dva a pol hodinový telefonát o polnoci, čo sa mi už dlho nestalo. Na klip sme mali úplne rovnaký pohľad, bez toho, aby sme sa o tom predtým vôbec rozprávali," opisuje raper.

Ďalším členom tímu bol beatmaker Lexaurin Luthor, ktorý je s Opakom naladený na rovnakú vlnu. "Jeho inštrumentálky boli úplne iné a totálne som im podľahol. Na naše spoločné EP RARE som si ich vybral, pretože zneli ako z 90-tych rokov. Zároveň z toho bola vkusná kombinácia s novým štýlom," hovorí Opak.

 
Videoklipom sa nesie atmosféra letargie, nezáujmu a ignorácie v spoločnosti. Striedajú sa scény z divadla, školskej triedy či ulice. "Najskôr som obehal miesta, kde budeme točiť, urobil som fotky a poslal som ich chalanom. S každým som si zatelefonoval a vysvetlil prvotnú ideu. Klip vznikol pomerne rýchlo. V priebehu januára sme si sadli a spoločne s Pierrom nakreslili storyboard," spomína Opak.

Raper sa vďaka klipu mohol vrátiť do prostredia svojej strednej školy na Hálovej ulici. "Bez vzdelania by sme boli zombíci. Som rád, že mi pani riaditeľka vyšla v ústrety a podporila môj projekt. Okrem mojej pomyselnej triedy sme točili aj v DK Zrkadlový háj, kde mám rovnako silné spomienky zo začiatkov kariéry," dodáva.


Idea klipu je jednoduchá - ponúka obrazy, ktoré sa odohrávajú v raperových myšlienkach. Každá nová sloha začína otvorením jeho očí, čím sa divák pomyselne prenesie do jeho predstáv. V klipe ho môžeme vidieť ako osamelého speváka na pódiu, kde vystupuje pred prázdnym hľadiskom, čo naznačuje bezmocnosť jednotlivca v spoločnosti. Okrem neho v klipe vystupuje aj spomínaný Lexaurin Luthor ako záhadná postava, ktorá sa bez slov zjavuje v rôznych situáciách. V závere stojí ako jediný v hľadisku a v rukách drží 'historický obraz spoločnosti' - hajlujúci dav ľudí v Nemecku počas 2. svetovej vojny. Raper sa takto snaží upozorniť ľudí, aby sa nenechali ovládať demagógiou a mysleli kriticky.

Rap ako prostriedok na kritiku spoločnosti

Opak je jeden z mála slovenských raperov, ktorý sa opakovane vyjadruje k spoločenskej situácii a poukazuje na mnohé negatívne javy. "Rap je ako predurčený na kritizovanie spoločnosti. Nebaví ma robiť povrchné pesničky. A preto vznikol projekt EP RARE. Jednoducho som sa musel ozvať."

Citlivo vníma polarizáciu spoločnosti a záplavu informácií, v ktorých sa denne snažíme neutopiť. "Ľudia sa nechávajú vtiahnuť do absurdít bez toho, aby sa zamysleli. Som z toho nešťastný. Bojím sa o budúcnosť svojich detí," zamýšľa sa Opak. Naopak, svoju hudobnú budúcnosť vidí v jasnejších farbách - na nových pesničkách pracuje s Veronikou Strapkovou, s ktorou aj spoločne koncertuje. Kontinuálne pokračuje aj spolupráca so spomínaným Lexaurinom Luthorom a pracuje na nových spoločensko-kritických textoch.

Opakove novinky môžete sledovať na Facebooku a Instagrame.


Kritika do vlastných radov v skladbe Otrasné Slovensko

So skladbami, v ktorých sa umelci vyjadrujú k spoločenským témam a politike, sa pred tohtoročnými voľbami doslova roztrhlo vrece. Pridali sa aj spevák Filip Jánošík so svojou skupinou Hotoví Umelci a raper Supa, ktorí zverejnili skladbu Otrasné Slovensko. Tú pritom podľa Jánošíka nahrali už v januári 2018. Hudobne sa v nej spája blues a "zbojnícky" rock'n'roll s hip-hopom, cimbalom a akordeónom a v texte kritizuje Slovákov za závisť a radosť z cudzieho nešťastia, ktoré sú zdrojom zlých rozhodnutí aj v politike.

Sprievodný vizuál piesne tvorí jednoduchá animácia vlajky s prečiarknutým gardistickým rovnoramenným dvojkrížom, ktorý používa ako svoje logo aj hnutie Mladí proti fašizmu. Supa vo svojej slohe poukazuje na paradox, ako sa mladé dievča bojí imigrantov, pritom sama žila v zahraničí ako ekonomická migrantka. Slováci podľa neho neprávom vinia zo svojich "spackaných" životov napríklad rómsku menšinu.


Filip Jánošík a Hotoví Umelci sa "jednoduchými skladbami o komplikovanom živote" sa snažia docieliť zvuk "Slobodnej Európy pokúrovanej Lúčnicou". Na konte majú zatiaľ prvé EP s piatimi skladbami, ktoré nájdete na všetkých streamingových službách. Filip Jánošík opisuje zvuk skupiny takto: "Gitarové sóla nahradil cimbal a moderné elektronické sample nahradil ešte modernejší akordeón." Viac sa o kapele dozviete na webe www.filipjanosik.sk.

Informácie a fotografie redakcii poskytli PR manažérka Alexandra Punová za Opaka a Filip Jánošík Lehotský. Texty tlačových správ sme upravili.