Po siedmich úspešných albumoch a viac ako dvadsaťročnom fungovaní sa Preßburger Klezmer Band dostáva ešte bližšie k podstate židovských piesní. Na najnovšom albume totiž popri novo skomponovaných skladbách zaznievajú aj nové aranžmány historických nahrávok jidiš piesní.
Nový album formácie Preßburger Klezmer Band nesie názov Baladen a jeho unikátnosť sa poslucháčovi ukazuje vo viacerých rovinách. Novinka bratislavskej skupiny vznikla na podnet znovuobjavenia hudobnej tvorby Arie "Ben Erez" Abrahamsona (1904-1992). Rodák z Topoľčian pôsobil pred emigráciou najmä v medzivojnovej Bratislave a vo svojich kompozíciách zhudobňoval básne najznámejších jidiš básnikov. Jedinečný koncept balád tak nevyniká len citlivým a sofistikovaným hudobným stvárnením, ale potvrdzuje tiež záslužnú a angažovanú činnosť kapely v oblasti vzdelávania, uchovávania a zbierania židovských piesní.
Hodnota historických piesní na albume
"Vďaka spolupráci so zahraničnými hosťami sme postupne objavovali čaro súčasných jidiš piesní, ktoré možno nazvať aj baladami a do ktorých sa nám podarilo zapracovať aj niekoľko piesní pôvodom zo Slovenska. To je presne to, čo sme už dlhšie chceli urobiť. Napriek tomu, že ide o zmes novších a historických piesní, náš nový program pôsobí, akoby vznikol naraz," hovorí o nahrávke huslista Andrej Werner. Aj keď novinka kapely pôsobí v porovnaní s jej predošlými albumami o čosi komornejšie a intímnejšie, formácia nestráca nič zo svojej tradičnej energickosti.
Piesne o láske, o Bohu, živote, či vzťahoch sú nabité emóciami a silnými posolstvami. Rôznorodosť hudobných prístupov aj samotného datovania skladieb je pre celý projekt prínosom. Baladen fungujú ako kompaktný celok, ktorý sa v harmónii a vzájomnom súlade stáva skutočnou poctou jidiš hudbe. Smerom nahor posúvajú celý projekt aj hudobní hostia. Spojenie jidiš s klasickou hudbou oslavuje spolupráca s top interpretmi sláčikového kvarteta Mucha Quartet a gitaristkou Miriam Rodriguez-Brüllovou. Energiou a vášňou nabité tango s brilantným výkonom Martina Chovanca na bandoneóne zase poukazuje na dynamickosť celého albumu.
Aranžérsku pečať dal nahrávke okrem členov skupiny aj dvorný skladateľ Lúčnice Peter Jantoščiak a najmä Dragan Mirković zo Srbska, ktorý sa v jednej skladbe predstavuje aj na akordeóne. Pomyselnou "čerešničkou na torte" celého projektu je spracovanie legendárnej piesne Čerešne Ľubicou Čekovskou pod názvom Karshelekh s jidiš textom od talentovanej ukrajinskej textárky Asie Fruman.
Unikátny výraz má projekt aj vďaka piesňam nedávno zosnulej poetky a skladateľky Beyle Schaechter Gottesman, ktorá pred vojnou pôsobila vo Viedni. Jej skladby sa stávajú súčasťou nového jidiš repertoáru a skupina je poctená, že s požehnaním jej syna, profesora jidiš jazyka Itzika Gottesmana, patrí k ich prvým interpretom. V spojení s piesňami divy jidiš hudby Chavy Alberstein, niekoľkými tradicionálmi, piesni o oddanej socialistke, ale aj krásnej Rivkele v kabaretnom podaní a nápevom študentov nitrianskej rabínskej školy (ješivy), dostáva Baladen nezameniteľný charakteristický výraz.
Album Baladen uviedla do sveta v priestoroch Novej Cvernovky Alenka Heribanová. V súčasnosti čaká kapelu turné k albumu Baladen, projekt Dedičstvo a množstvo koncertov doma i v zahraničí. Ako headliner sa Preßburger Klezmer Band predstavia na jubilejnom 10. ročníku KlezFestu v ukrajinskom Ľvove.
Redakciu Hudba.sk informoval Robert Pospiš z Real Music House. Tlačovú správu sme upravili.
Foto: PR
po | ut | st | št | pi | so | ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 1 | 2 | 3 |