Úspech slovenských interpretov a organizátorov Pohody na festivale Eurosonic Noorderslag 2019 (ESNS) potvrdzuje aj pohľad na zmienky v zahraničných médiách. Podľa šéfa festivalu Ruuda Berendsa, ktorý sa v pondelok v bratislavskej Novej Cvernovke stretol so zástupcami slovenských médií, zanechal náš fokus na podujatí výraznú stopu.

Veľa sa po slovenskej výprave na najväčší európsky showcaseový festival hovorí o tom, že za 15 rokov, odkedy Eurosonic robí fokusy na rôzne národné scény, nebola nikdy malá krajina, ktorá má tak ďaleko od európskych a svetových hudobných veľmocí, natoľko neprehliadnuteľná, ako bolo v polovici januára Slovensko.

Kredit za to patrí hlavne agentúre Pohoda, ktorá s pomocou LALA Slovak Music Export okrem samotných hudobníkov, manažérov, fotografov či novinárov do Groningenu priviezla aj neprehliadnuteľné umelecké inštalácie. Garáž, Grandstand Ilony Németh a najmä Pičus Viktora Freša umiestnený priamo na najväčšom námestí historického centra vzbudili záujem nielen holandských médií, ale aj verejnosti. Podľa Ruuda Berendsa vyvolal na sociálnych sieťach vášnivé diskusie o tom, čo vlastne nahnevaný chlapík s nadrozmernou hlavou vlastne znázorňuje.

Zároveň dokázal tím Pohody svojou šikovnosťou a vynaliezavosťou viac ako zdvojnásobiť počet koncertov, ktoré slovenské kapely od 16. do 20. januára v Groningene odohrali. Popri oficiálnom programe Eurosonicu, v rámci ktorého sa odohralo desať vystúpení slovenských umelcov, sa konalo ďalších osem koncertov v Garáži, ktorá doputovala do Holandska z Topoľčian, tri extra kapely (Raptor Koch, Vojdi a The Wilderness) zahrali na paralelne prebiehajúcom podujatí Pinguin Radio Showcases a Katarína Máliková si pred svojím hlavným vystúpením strihla aj "zahrievací" koncert v jednej z groningenských kaviarní. Spolu sa tak počas štyroch dní v malebnom holandskom meste uskutočnilo až 22 koncertov slovenských kapiel.

Pozrite si prvé aftermovie o slovenskej výprave na Eurosonic 2019. Zhruba o dva mesiace bude nasledovať dlhší dokument.


(Ak máte pri prehrávaní videa automaticky vypnutý zvuk, môžete si ho pustiť v nastaveniach v pravom dolnom rohu playera)

Chvály na adresu slovenských umelcov

Na ESNS 2019 si vyše 4100 profesionálov z hudobného biznisu mohlo vyberať spomedzi viac ako 340 kapiel z celej Európy. O tom, že sa tie naše v tejto obrovskej konkurencii nestratili, svedčia mediálne ohlasy, ktoré za posledný týždeň zozbieral tím Pohody v spolupráci s medzinárodnou PR agentúrou Factory 92. Tá pracovala na zviditeľnení slovenského fokusu už pred festivalom. Zmienky o slovenských umelcoch priniesli vo svojich článkoch o Eurosonicu prestížne magazíny ako DIY, Vice, Noisey, nemecký Rolling Stone a mnohé holandské a belgické médiá. Za hranicami Českej republiky a Slovenska vyšlo v súvislosti s ESNS naprieč Európou pred a po festivale takmer 100 článkov so zmienkou o slovenských kapelách.

Pozitívne hodnotenia na ich koncerty sú dôkazom, že nielen v subjektívnom vnímaní samotnej slovenskej výpravy išlo o výnimočnú hudobnú reprezentáciu krajiny. Záujem zahraničných médií je tiež prísľubom, že o českej a slovenskej scéne bude v zahraničí počuť čoraz častejšie. Katarínu Málikovú a jej folklórom ovplyvnený mix dream popu, world music a klasickej hudby vychválil nemecký Rolling Stone so slovami: "Slovenka Katarína Malíková to v Grand Theatre rozbalila vo veľkom štýle a predviedla trénovaným klasickým hlasom prvotriedny symfonicko-popový koncert."

Katarína Máliková, Eurosonic 2019 Zdroj: Tomáš KušaKatarína Máliková v Grand Theatre na Eurosonicu (foto: Tomáš Kuša)

Vo svojom výbere ju spomenul aj taliansky portál Euromusica. Magazín Vice zase vyspovedal v krátkom rozhovore elektronické duo Tittingur. Redaktor Koen Poolman z holandského hudobného portálu OOR poznamenal, že si dvojicu predstavuje, ako jazdia na starom ruskom tanku T34 vybavenom reproduktormi s dosahom až ďaleko za české hranice a nech si ich rovno píšu na (festivaly) Roadburn a Le Guess Who?.

Asi najskloňovanejšou slovenskou kapelou boli The Ills, ktorí si zopakovali svoju účasť na Eurosonicu po dvoch rokoch. "Post-rocková štvorica spája ťahavé gitarové linky s hrozivou silou. Z pohľadu na rad, ktorý sa ťahal ďaleko od vstupu do klubu pred ich koncertom, je zrejmé, že to robia naozaj veľmi dobre," napísal Will Richard z DIY. Matthieu van Steenkiste z belgického portálu Enola píše: "Shoegaze, progresívne, skutočné post-rockové a experimentálne kúsky, ktoré sa spájajú do prekvapivých a fascinujúcich výsledkov. Niečo miestami jemné ako prikrývka, čo vzápätí vybuchne v úžasnej explózii."

Ďalší belgický portál Focus Knack ich dokonca označil za post-rock pre návštevníkov Pukkelpopu, jedného z najväčších belgických festivalov: "Ich sebavedomé vystúpenie prekonalo všetky klišé a ukázalo nevídanú všestrannosť: od math-rocku mladých Battles, cez minimalistický útok Squarepushera a kubistického funku až po metal... Bolo tam všetko z toho. Môžeme vás ubezpečiť, booknite ich na Pukkelpop a ľudia budú ohromení." O silnejúcej pozícii The Ills na medzinárodnom poli svedčí aj veľký záujem o rozhovory s kapelou počas festivalu. Dokonca sa dostala aj do vysielania nemeckého rádia 1LIVE, ktoré je súčasťou štátneho WDR.

The Ills a Michal Kaščák v Garáži, Eurosonic 2019 Zdroj: Martina MlčúchováThe Ills s Michalom Kaščákom zahrali v Garáži Génového inžiniera (foto: Martina Mlčúchová)

Focus Knack si pozrel aj vystúpenie kapely Our Stories, ktorá bola jedným z prekvapení výberu holandských dramaturgov. No mladí post-rockeri zo Šale bez zaváhania ukázali, že to bola dobrá voľba. "Od prvej noty, cez dynamiku a úzku interakciu ste cítili, že máte tú česť s vyhranými muzikantmi. Transparentné, epicky vyskladané kompozície, neočakávané zmeny tempa, kontrast medzi lyrickými pasážami a energickými výbuchmi hluku... To všetko znelo cool a presvedčivo."

Ten istý portál vychválil aj jednu z najskúsenejších kapiel slovenského výberu, Autumnist. "V Groningene spájali zrnité breakbeaty s peknými vizuálmi a predstavili nám aj niekoľko speváckych hostí, v ktorých hrala hlavnú úlohu Nina Kohoutová. Milovníci Lamb či Massive Attack si iste obľúbili ich skladby ako Feather, Future Lights a Evening Falls on Mars. Neexistuje rozumný dôvod premýšľať o tom, prečo by sa Autumnist nehodili do vášho klubu." Ešte pred samotným festivalom zaradil magazín Clash do svojho výberu producenta Jonatána Pastirčáka, známeho aj pod pseudonymom Isama Zing, so slovami: "Jeho postindustriálne zvukové plochy sa prekrývajú s radostnými melódiami a výbuchmi eufórie ako v hravejšej verzii Aphex Twina." Nemecký magazín Kulturnews pripravil spolu s Jonatánom komplexnejší článok o jeho hudbe, ale aj o našom hlavnom meste s názvom "Bratislavou s Isamom Zingom".

Magazín DIY ocenil aj koncerty v Garáži: "Slováci pripravili niekoľko koncertov podvečer v malom prepravnom kontajneri (v západnej Európe náš typ betónových garáží nepoznajú, pozn. red.). Denným menu je expanzívny inštrumentálny rock. Prvé trio Our Stories mieša zložité introspekcie s pomerne veľkými rifmi. Möbius zase veci berú v celkovo ťažšom, doomovo ladenom smere." Na Möbius a ich "headbang v super-slowmotion" odkázal svojich čitateľov aj holandský OOR.

Thisnis v Garáži, Eurosonic 2019 Zdroj: Tomáš KušaThisnis v Garáži na Eurosonicu (foto: Tomáš Kuša)

Experimentálne akustické trio Thisnis, spolu s celkovo väčším dôrazom na avantgardnú hudbu, na ESNS 2019 ocenil holandský portál DVHN: "Zvukové laboratórium okolo skladateľa a saxofonistu Miroslava Tótha by sa určite nestratilo na neprekonateľnom festivale Soundofmusic. Takže informácia pre všetkých s dobrodružnými ušami: 23:45, Grand Theater UP." Holandská verzia magazínu Noisey zase označila Nvmeri za zábavnejšiu verziu Jamiroquai. Matiu Lenickú alias B-Complex vyspovedal portál Thenextgig.nl, pre ktorý povedala: "Do Holandska cestujeme autobusmi plnými slovenských talentovaných ľudí a dúfam, že vás presvedčíme, že východný blok je iný a lepší než to, čo sa o ňom sa dočítate v novinách."

Už mesiac pred festivalom vydal správu o slovenských kapelách portál All Things Loud. O Autumnist napísali, že prináša prekvapenie za každým rohom a Tittingur označili za zrejme jeden z najabsurdnejších setov, no zároveň jednu z vecí, ktoré by bola najväčšia chyba premeškať. Our Stories podľa portálu ponúkajú zvukové kombinácie, ktoré sú hodné každej sekundy vášho času. Do kategórie "must see" zaradili aj The Ills, pri ktorých spomenuli aj ich výbornú premiéru na ESNS 2017 či zmienky v médiách ako KEXP, NPR a BBC. Pri B-Complex spomenuli, že búra predstavu o tom, že v drum&basse nie je priestor na flexibilitu. Portál Europavox písal pred festivalom o ceste českej a slovenskej scény z čias komunizmu až po zameranie na hudbu z našich krajín na najväčšom showcaseovom festivale v Európe.

Dôležitý moment pre Pohodu aj celú slovenskú scénu

Ako bol Eurosonic zlomový pre slovenskú hudbu, rovnako zásadný bol aj pre festival Pohoda. Ako sme už informovali, v rámci European Festival Awards za rok 2018 premenila na víťazstvá obe svoje nominácie. Okrem tohto získala v rámci konferenčnej časti Eurosonicu aj ocenenie A Greener Festival Award. "Je to cena, ktorá je akoby pokračovaním minuloročnej Green Operations Award. Je pre nás skvelé, že sme si udržali to povedomie a sme vnímaní ako silný ekologický festival. Ďalšie dve ceny, ktoré máme, sú Take a Stand Award za to, že sa zaujímame o spoločenské dianie na Slovensku, čo je prirodzená súčasť nášho festivalu, a Award for Excellence and Passion, tú som získal ja, ale považujem ju za kolektívnu, pretože bez toho, aby som sa mohol oprieť o skvelých ľudí, by Pohoda nikdy nemohla byť taká, aká je a určite by som tú cenu nemal," uviedol Michal Kaščák v rozhovore pre SITA počas pondelkovej tlačovej konferencie o Eurosonicu.

Rozprával tiež o tom, čo preňho znamenala samotná príležitosť odprezentovať slovenskú scénu v Groningene. "To, že festival Eurosonic vybral Českú republiku a Slovensko ako fokusové krajiny, je prejav obrovskej dôvery, a my sme chceli, aby to dobre dopadlo. Snívali sme o tom veľa rokov, a keď sa sny stávajú skutočnosťou, tak sa snažíte urobiť to čo najlepšie. Rozhodli sme sa, že to využijeme aj na vytváranie komunity medzi našimi umelcami, preto sme šli aj bývali spoločne. Ukázalo sa to ako skvelá vec, scéna získala okrem toho, že sa vie o nej viac v zahraničí, aj pocit súdržnosti, podpory, spoznávali sa ľudia navzájom. Spolu odohrali 22 koncertov, videl som väčšinu a musím povedať, že na každom koncerte bolo veľa ľudí, každý mal veľmi dobrý ohlas," uviedol šéf Pohody.

záverečná fotka pred odjazdom, Eurosonic 2019 Zdroj: Martina MlčúchováRozlúčková fotka pri lodiach, na ktorých väčšina výpravy bývala (foto: Martina Mlčúchová)

Na rozdiel od vyššie spomenutých mediálnych výstupov, v prípade bookingu kapiel na zahraničné podujatia trvajú "dojazdy Eurosonicu" omnoho dlhšie, takže tento rozmer posunu slovenskej scény sa ukáže až neskôr. Michal Kaščák je však v tomto smere optimista.

"Či si niektorá zo zúčastnených kapiel zahrá v budúcnosti na niektorom európskom festivale v tejto chvíli podľa mňa nie je až tak podstatné, dôležité je to povedomie o našej hudbe. Eurosonic pomohol už mnohým zahraničným hudobným scénam, keď sa stali fokusovými krajinami. Napríklad poľské kapely urobili svojho času obrovský prielom vďaka tomu, že bol na Eurosonicu fokus na poľskú hudobnú scénu. Teraz Poliaci bežne hrávajú na veľkých pódiách a o poľskej scéne sa ďaleko viac vie. Takže si myslím, že ten fokus a účasť Slovákov na tomto ročníku nie je dôležitý len pre tie kapely, ktoré tam teraz hrali, ale pre všetkých ľudí, ktorí robia hudbu na Slovensku. Možno z toho budú mať paradoxne najväčší úžitok kapely, ktoré na Eurosonicu tento rok vôbec nevystúpili," podotkol Kaščák.

The Ills sú však skvelým príkladom toho, ako môže hranie na showcaseovom festivale kapelu posunúť a otvoriť jej nové možnosti, na čom má obrovský podiel aj ich manažérka Tatiana Lehocká. Tohtoročnú účasť na ESNS zhodnotil pre TASR Martin "Iso" Krajčír, zároveň prezradil niečo z ďalších plánov skupiny: "Myslím, že naše účinkovanie na festivale dopadlo výborne, bol to klubový koncert na veľkej úrovni. Toto je biznisovo, nie primárne divácky zameraný festival. Vo februári vydáme nový album, v poradí piaty, a pracujeme na príprave turné po európskych krajinách."

Text: Hudba.sk, pm (zdroj: TS - Anton Repka/Pohoda, SITA, TASR)
Foto: Tomáš Kuša, Martina Mlčúchová