Pozoruhodný experimentátor Tashi Wada prinesie už v stredu 3. apríla do A4 - priestoru súčasnej kultúry v Bratislave svoj nový projekt a s ním aj výnimočnú skladateľku a hudobníčku Juliu Holter. Ich spoločné zaklínanie chráni pred všadeprítomným hlukom a smogom a prináša neobvyklú hudbu do časov rýchleho vzrušenia a nadvlády algoritmov.

Nebýva zvykom, aby speváčka a skladateľka, ktorej ostatné dva albumy patrili medzi najlepšie hodnotené nahrávky roka a obsadili popredné priečky koncoročných rebríčkov hudobných publicistov a prestížnych svetových magazínov, len tak zavítala do skromných priestorov nezávislého kultúrneho centra v Bratislave. V prípade Julie Holter možno hovoriť priam o malom zázraku, ktorý zostal médiami takmer nepovšimnutý.

Nepôjde totiž o jej sólový koncert so skladbami z oceňovaných albumov Have You In My Wilderness (2015) a Aviary (2018), ktoré môžete poznať aj z vysielania Rádia_FM. Namiesto toho bude hviezda art-popovej scény z Kalifornie "iba" hostkou v projekte iného umelca. Ide teda o jedinečnú príležitosť počuť jej hlas v polohách, ktoré sú ešte dobrodružnejšie ako pri jej vlastnej tvorbe. A možno práve vďaka tomuto "nenápadnému" vystúpeniu Julia Holter zavíta neskôr na Slovensko aj s vlastným koncertom. Zatiaľ má v rámci svojho európskeho turné k albumu Aviary naplánované napríklad dva júnové koncerty v Rakúsku.

Prečítajte si: Julia Holter na Aviary hľadá rovnováhu, naživo nahrávku predstaví vo Viedni


^
Takto to znelo v roku 2017, no 3. apríla v A4 to môže znieť úplne inak. Mladý skladateľ z Los Angeles Tashi Wada je totiž známy tým, že nepredvídateľne experimentuje s časťami hudby, nad ktorými sa mnohí ani nezamýšľajú - netradičné ladenie, rezonancia, či psychoakustické efekty, ktoré vyvoláva kombinácia rôznych tónov. Vychádzajú mu z toho bohaté zvukové svety plné neočakávaných zvratov.

Zvláštne harmónie a ozveny starého Japonska

Tashi Wada je synom skladateľa Yoshi Wadu, člena umeleckého hnutia Fluxus, ktoré v šesťdesiatych rokov ohýbalo vnímanie toho, čo znamená hudba. Yoshi Wada prišiel po vojne z Japonska do newyorského downtownu a v jeho experimentoch cítiť aj odlesky japonskej starovekej hudby gagaku.


Hudobnú tradíciu si ctí a pretvára aj Tashi Wada, ozveny starého Japonska je počuť kdesi v diaľke v jeho hĺbavej, meditatívnej hudbe. Tá vzniká na hudobných aj nehudobných nástrojoch: sirény, minimalistické gajdy, nekonečný tón starého organu, k tomu perkusie a hlasy ako z iného sveta. Nástroje zdanlivo spolu nehrajú, no keď sa započúvate, dokážete nájsť ich zvláštnu harmóniu.

Jeho aktuálny album vyšiel pod názvom Tashi Wada with Yoshi Wada and Friends - FRKWYS Vol. 14 - Nue koncom minulého roka na brooklynskej značke RVNG Intl. - vydavateľstve pre skutočných znalcov. Tashi Wada na hypnotickej novinke prináša svoju víziu hudby, ktorá má byť taká priama, ako sa len dá, a má evokovať nekonečné snívanie plné radostí, ale aj démonov.


V živom prevedení umelcovho najnovšieho projektu dopĺňa jeho trio Tashi Wada Group okrem Julie Holter aj ďalší hosť - perkusionista Corey Fogel. Trojica sa stretla už na Juliinom minuloročnom oceňovanom albume Aviary, na ktorom umelkyňa pracuje so súčasnou vážnou hudbou, ale využíva aj živé zvuky z okolia (field recordings) a experimentuje so svojím hlasom. Popri Wadových experimentoch možno v A4-ke zaznejú aj konvenčnejšie piesne z jej repertoáru, preto si šancu vidieť túto mimoriadnu zostavu netreba nechať ujsť.

Domácim zástupcom v stredu večer bude projekt Line Gate. Michal Vaľko v ňom hrá sólo na nástroj ninera, zvaný tiež hurdy-gurdy. Hoci ide o archaický nástroj, vydáva zvuky, za ktoré by sa nemusel hanbiť žiadny elektronický drone-experimentátor.

To všetko môžete zažiť 3. apríla o 20:00 v A4 - priestore súčasnej kultúry v Bratislave. Podrobnosti nájdete vo Facebook evente a na stránke A4.sk. Koncert z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Bratislavský samosprávny kraj.


Redakciu Hudba.sk informovala PR manažérka A4 Lucia Mandincová. Tlačovú správu sme upravili a doplnili.

Foto: Dicky Bahto