Slovenský skladateľ, kapelník, producent a hráč na saxofón a klarinet Erik Rothenstein dal dohromady zaujímavú zostavu v projekte Babele Beat Band. Inšpirovaný prírodou, jazzom a etnickou hudbou vydal nahrávku Soví Les / Bubu Forest v košickom vydavateľstve Hevhetia.
Erik Rothenstein je na hudobnej scéne činný ako interpret, ale aj ako skladateľ. Ako muzikant s dlhoročnými skúsenosťami z nahrávania i koncertovania sa vyprofiloval na vyhľadávaného sidemana a ako skladateľ sa orientuje na prepojenie jazzových aranžmánov s etnickými prvkami zo strednej a východnej Európy. Z tejto kombinácie vznikol jeho autorský projekt Babele Beat Band. Spojenie slov Babele (v taliančine chaos, zmätok, v jazyku jidiš oslovenie detí - niečo ako miláčik, zlatíčko) a Beat v názve vyjadruje, že napriek tomu, že sa ľudia rôznych národností nemusia medzi sebou dorozumieť svojimi materinskými jazykmi, hudbe ako univerzálnemu jazyku rozumie každý.
V projekte sa stretli Rothensteinovi blízki spoluhráči z rôznych formácií - Dominika Debnárová (spev), Pavol Bereza (gitara), Juraj Raši (bicie nástroje, udu drum, drum voice, klávesy) a Matej Štubniak (basgitara, kontrabas), hosťami sú Ľuboš Šrámek (klavír), Ján Oriško (riq), Eddy Portella (kongá) a zahraniční hudobníci Balázs Dongó Szokolay (transylvánske píšťaly a fujara) a Kiril Stoyanov (darbuka). Široká škála inštrumentálnej palety v sebe spája prvky slovenského, maďarského, židovského či bulharského folklóru s ďalšími koreňmi etnickej hudby. Zároveň každý z hudobníkov priniesol niečo zo svojej muzikantskej kuchyne – jazz rock, world music, tradičný jazz, atď.
Na otázku, s akým zámerom vznikal nový projekt, Erik Rothenstein odpovedá: "Pôvodný zámer bol pracovať s koreňmi nášho regiónu s karpatskou hudobnou tradíciou na báze prelínania viacerých hudobných štýlov. Chcel som pracovať s rôznymi hudobníkmi z tohto regiónu, ktorí by mali rôzny hudobný background. Hrali sme napr. so Srbmi, Bulharmi, Maďarmi, ktorí sa zaoberali ľudovou hudbou, klasikou a podobne. Čiže z mojej strany som chcel využiť skúsenosti z oblasti jazzu alebo klezmeru a spojiť sa muzikantami, s ktorými by som si na pódiu ale i ľudsky rozumel. Skúšali sme experimentovať s nepravidelnými balkánskymi rytmami, ľudovými melódiami, ale i s elektronikou, a vsúvať ich do nových súvislostí."
Zaujímavý príbeh stojí aj za názvom albumu Soví Les / Bubu Forest. Do Sovieho lesa, chráneného prírodného areálu v Petržalke, sa chodí rekreovať, oddychovať, meditovať, inšpirovať. Neschádzajú sa tam iba nočné tvory, ale aj hudobníci. Pri tvorbe tohto projektu sa ukázalo, že príroda je pre nich nekonečný zdroj inšpirácie a poznania. Preto sa rozhodli medzi skladbami použiť zvuky lesa a sovieho húkania. Z ľudového prameňa vychádzajú tri ľudové skladby – Padá dižď (východoslovenská), Botosanka (rumunská), Dos Amantes (sefardská), ktoré dopĺňajú autorské kompozície Erika Rothensteina a Juraja Rašiho na texty Zuzany Vasičákovej Očenášovej.
Pandemické obdobie síce umelcov izolovalo so zákazom koncertovať, no vytvoril sa im priestor na tvorenie a preverilo ich schopnosť improvizovať v ťažkých podmienkach. Niektoré skladby preto vznikli priamo v štúdiu, niečo sa nahrávalo v postprodukcii, časť z aranžmánov sa dotvorila po uvoľnení na koncertoch.
Ponuka na vydanie albumu prišla od košického vydavateľstva Hevhetia, ktorá je známe zameraním na menšinovú až nadžánrovú tvorbu pre náročnejších poslucháčov a hudobných "hľadačov". Už na prvé počutie ide o niečo iné, než Erik Rothenstein bežne robí. Na otázku, či chcel pri komponovaní a interpretácii albumu Soví Les / Bubu Forest vybočiť zo svojej komfortnej skladateľskej aj interpretačnej zóny, odpovedá:
"Áno, chcel som spraviť niečo, čo by malo akoby väčší pesničkársky nádych. To bol najväčší posun voči doterajšej jazzovej tvorbe. To znamená, aby skladby boli spevné s opakujúcimi sa dohodnutými groovami, nejakým viackrát opakujúcim sa refrénom a podobne. Zároveň som však chcel, aby zostali plochy na improvizáciu a jednotlivé nástroje mali voľnosť dotvárať tento koncept improvizáciou podľa vlastného vkusu. Trochu som rozmýšľal aj nad odlišnou harmonickou koncepciou. Inšpiroval ma k tomu náš bubeník Juraj Raši, ktorý mi prearanžoval skladbu Dunaj a ja a dal mi tak podnet, ako pracovať s novými zvukmi, rytmom a formou skladby."
Prečítajte si recenziu albumu Soví Les / Bubu Forest na portáli Skjazz.sk.
Vydanie nahrávky z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Zdroj: Music Press Production (Hudba.sk edit)