V roku 2015 vtrhli na scénu megalomanským debutom Octameron pozostávajúcim z ôsmich albumov, teraz sa vracajú o niečo skromnejšie, no hudobne ešte zaujímavejšie. Novinka skupiny Kurkus sa volá Apoka a kapela ju aktuálne predstavuje na krátkom turné. Už dnes večer ju môžete vidieť zdarma v Bratislave v rámci programu Pohoda_FM Live.
Presvedčiť sa o tom môžete už dnes (31.10.) o 20:00 v Štúdiu č. 5 Slovenského rozhlasu a na vlnách Rádia_FM. Ďalšie koncerty Kurkus odohrá 1. novembra v Banskej Bytrici (Farhof Art Club), 3. novembra v prešovskom klube Wave a o deň neskôr na svojej domovskej scéne v košickej Tabačke. Na koncertoch v Prešove a Košiciach sa predstaví aj alternatívna inštrumentálna formácia Yektal. "Na jar by malo turné pokračovať. Vybavujeme tri koncerty vo veľkých mestách na Ukrajine a zopár českých a možno poľských klubov," hovorí líder kapely Kurkus Filip Orator.
Texty Kurkusu sú minimalistickými básňami písané v slovenčine a angličtine ako aj vo vlastnom pseudojazyku zvanom pendalanguage. Kapela tiež podporuje a mentoruje experimentálne hudobné hnutie v ich rodnom meste Košice ako Tabačka Music Lab či košický vulgárny prúd Orgonu.
Členovia kapely majú za sebou bohatú hudobnú históriu. Filip Orator alias Pixtibaxti (spev, syntetizátor a gitara) viedol skupinu Ears a tvoril hudbu k filmom. Pavol Havaši a.k.a. Honoré (basa) hral so spisovateľom Agda Bavi Painom v legendárnej punkovej kapele Liter Geňa. Bubeník Róbert Tkáč, vystupujúci pod pseudonymom Obalajtman, bol profesionálny štúdiový a koncertný hráč, ktorý spolupracoval s hviezdami populárnej hudby, a Richard "Ri Za" Zagiba (syntetizátor, sekvencer) je etablovaný producent elektronickej hudby vydávajúci na zahraničných labeloch (Traum, Alola, Tulipa...).
Pri nahrávaní prvého albumu sa hudobníci pod pretlakom inšpirácie "trošku" utrhli z reťaze. Výsledkom bol osemalbum s názvom Octameron (Tabačka Records, 2015). V lete 2017 Kurkus vydali svoj druhý opus, koncepčný dvojalbum Apoka, ktorý, voľne nadväzúc na Octameron, prináša do typického zvuku analógových syntetizátorov a dynamického zbesilého beatu aj zvukové koláže z field-recordingových nahrávaní v košických kostoloch. Spev osciluje medzi zaužitým pitoreskným paškvilom a precíznym vokálnym prejavom, premietajúc rozvinuté melodické štruktúry na pozadí rozvetvenia z nepokojujúcej harmónie v orchestrálnych odrazoch Penďálu.
Máme radi, keď nie je jasné, ako veľmi vážne to myslíme
Prečítajte si krátky rozhovor Marcela Lacka s frontmanom Pixtibaxtim o novom albume:
Prešli dva roky od vydania vášho debutového albumu Octameron a novým albumom Apoka. Aký je medzi nimi rozdiel?
Tentokrát sme sa rozhodli pre relatívne kratší rozsah, lebo Apoka je tematicky viac ohraničená. Nie je to desať-album, ako zopár ľudí po Octamerone očakávalo. Ustrážili sme sa na ploche dvojalbumu. Zobrazili sme princíp fungovania protiváhy. Teda nakoľko je nereálne spojenie protikladov mimo Penďál. Pozorujeme, že mýtus znovuzrodenia je opäť hýbateľom ľudského nevedomia. My to parafrázujeme a ironizujeme. Chceli by sme, aby aj v skutočnosti ostal v absurdnej polohe, bez akcie. Aby sme sa nezvrhli ako v prvej polovici dvadsiateho storočia. Hudobne pokračujeme po tej istej ceste a nadväzujeme na Octameron. Dominuje zvuk analógových syntetizátorov, tentokrát tam vôbec nie sú gitary ale beat je explozívny ako predtým.
Album bol nahraný v štúdiu Orgon v Košiciach. Ovplyvnilo toto prostredie výslednú podobu albumu?
Pre nás je to nevyhnutnosť. Kurkus bude nahrávať iba v Orgone, lebo tam sa narodil. Spôsob nahrávania sa prispôsoboval štúdiu a štúdio sa prispôsobovalo spôsobu nahrávania. Navyše je tam večne prítomný duch Penďálu, bez ktorého nepracujeme.
Čo je vlastne Penďál?
Je to pseudoezoterická entita, ktorá mala aj hmotnú podobu. Odkedy pred dvoma rokmi zmizol v Prešove, je už iba nehmotný. Sprevádzal ho prúd neuveriteľných náhod, ktoré viedli k vzniku Kurkusu aj Orgonu. A keď sa stotožníte s tým, že celé dianie na svete je iba súhra náhod, je vlastne prítomný všade a má aj filozofický rozmer. Máme s ním toľko zážitkov, že sa stal súčasťou nášho života. Je to vcelku rozložitá téma. O Penďále vzniká aj obsiahlejšie literárne pojednanie. Bude to zaujímavé čítanie.
Ako dlho ste pracovali na skladbách? Vyskúšali ste tentokrát robiť niečo inak?
Vytvoriť celú Apoku nám trvalo niečo vyše roka. Opäť sme zachytávali a nahrávali spontánne energie, ktoré sme potom dokomponovali. Do kapely prišiel Ri Za, ktorý ako skúsený elektronický producent priložil ruku aj k zvuku. Na textoch sa výrazne podieľal Vtelenie. Po rokoch presviedčania, aby znova začal písať, sa nakoniec zlomil. Spolu sme vniesli na album atmosféru meniacej sa doby v týchto posledných zvláštnych rokoch. Jednak parodovaním ezoterických konšpirácií, zároveň v nich cítiť blížiaci sa prevrat v nastavení spoločnosti, aj koniec bezstarostných čias pre jednotlivcov. Hranice nadsázky sú ale zamaskované, čo je vlastne cieľom našich textov. Máme radi, keď nie je jasné, ako veľmi vážne to myslíme.
Akú hudbu ste počas nahrávania počúvali?
V zásade počas nahrávania nepočúvame hudbu. Nie je na to čas a ani do nej nechceme vnášať nejaké trendy. Možno je to na škodu pri akceptácii našej hudby, pretože akoby nepatrí do škatuliek, ktoré sú "in", ale my to nemôžme robiť inak.
Na prvé počutie u mňa zarezonovala skladba Kurioza; zdá sa mi obzvlášť ambiciózna, chytľavá, ale nepredvídateľná. Ktoré skladby sú vašimi favoritmi?
Kurioza je prvou skladbou z druhého, svetlejšieho albumu Aurora. Tiež je vcelku favoritom. Po debatách v rôznych úzkych kruhoch sme ju aj vybrali ako prvý singel. Na spodku je cítiť Ri Za a jeho sekvencery. Vznikla ako jedna z prvých a začala tancovať v samorotujúcom kole, a tým má podobnú energiu ako Diadém z osemalbumu. My sme ale väčšími fanúšikmi tmavšieho albumu Nigrora. Veľa pre nás znamenajú napríklad Veritas, Mortalis, Stella alebo Limbus.
Amoroso je ďalšou originálnou piesňou. Ako vznikla?
Je to akýsi stret synthpopu a starosvetského naivínstva á la František Krištof Veselý. Často ma ťahá do tejto polo-zvrhlej polohy. Aj na Octamerone sme mali veľa takých piesní. Nemusí sa vychádzať iba z folklóru, aby to bolo akože "naše slovenské".
Máte už nejaké plány na tretí album?
Nápady vznikajú. Uvidíme ako na tom budeme s energiou po koncertoch. Pravdepodobne začneme dávať opäť dokopy nejaké koláže. Uvažujeme o štvoralbume. alebo tetralógii, ktorá sa bude rozvíjať postupne. Bude to závisieť od tempa, ktoré nastane. Mala by nepriamo súvisieť s literárnym spracovaním teórie Penďálu. Necháme sa prekvapiť náhodami.
Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytol Tomáš Miháľ z Tabačka Records.