Ako sa mohla taká kultúrna zem, akou je Nemecko, zapliesť do šlamastiky nacionálneho socializmu a vyvolať Molocha druhej svetovej vojny? Často kladená otázka, ktorá však napadá pri idealizovaní reality.

Ako sa mohla taká kultúrna zem, akou je Nemecko, zapliesť do šlamastiky nacionálneho socializmu a vyvolať Molocha druhej svetovej vojny? Často kladená otázka, ktorá však napadá pri idealizovaní reality. Nemecko je veľká krajina s dlhou a spletitou históriou. Je v nej koncentrované veľké množstvo energie a tak ako všade inde, môže sa stať, že v krízových dobách stojí táto energia na vratkých základoch. Zásadný rozdiel medzi malou krajinou, akou je napríklad tá naša, a veľkou germánskou ríšou, ktorej obyvateľom hovorí pojem disciplína podstatne viac než nám, je v účinku toho, čo sa stane, ak sa vratké základy podopierajúce energetické toky podlomia. Aké indície vedú k tomuto uzáveru?

Popri sladkasto romantických spisovateľských témach, veľkolepých filozofických uzáveroch a vznešenej kráse klasickej hudby, kladenej na oltár najvyššej autorite, bola v nemeckej kultúre často prítomná aj mystika, sklony k bombastickosti, okultizmu a ďalším únikovým slepým uličkám. Hudba v duchu nemeckej industriálnej legendy menom Rammstein je názornou esenciou všetkých prúdov potokov a riek prameniacich niekde v Čiernom lese a ústiacich do Baltického mora. Nemožno ju samozrejme klásť na porovnateľnú úroveň so špičkami nemeckej kultúry - k tým má rovnako ďaleko ako včerajšie svetlo od Slnka – možno ju ale považovať za akúsi univerzálnu vzorku DNK, reprezentanta svojej zeme, ktorý nestojí o jej idealizáciu, ale ani na svoju otčinu nedá dopustiť.

Čo nového prináša štvrtý album Rammstein? Vcelku nič nové, to najzásadnejšie povedali už vo svojich začiatkoch. Definovali svoj originálny hudobný jazyk, v ktorom budú pravdepodobne aj pokračovať a ďalej sa zdokonaľovať. Rammstein opäť spustili zvukovú oponu svojho industriálneho metalu. Ale nie sú to len skreslené gitary a bicie, pomocou ktorých hudobníci dosahujú u svojich poslucháčov mrazenie na chrbte. V prvom rade je to spôsob spevu, jeho výraz a zvuk. V temnej a zlovestnej hudbe Rammstein pridáva sugestívna nemčina na účinnosti viac než o 30 Voltov v sieti navyše. Výraz speváka sa raz podobá vášnivému zariekavaniu mága nad kotlíkom plným bublajúcich jedov, inokedy zase drsnému, hlboko posadenému hrdelnému ryku zvieracieho bojovníka z nejakej komiksovej story alebo dávnej ságy. Aj ďalšia inštrumentácia je tu vcelku bohatá.

Keď sa započúvame do detailov, vynárajú sa tu postupne rôzne nečakané nástroje ako napríklad akordeón, zbory, vstupy orchestra. Každý detail je s nemeckou dôslednosťou posadený na svoje miesto, všetko je funkčné a použité zvuky dávajú zmysel v svojej následnosti. Po kompozičnej stránke sa jedná o jednoduché motívy ústiace a končiace spoľahlivo v tónike. Autori tu rešpektujú platné pravidlá hudobnej premávky, dodržiavajú obmedzenia a nevykláňajú sa zbytočne z okien. Výsledkom je výrazný príklon k melodičnosti na jednej strane, na strane druhej však aj občasné sklony k insitnému scholastickému prístupu.

Rammstein však nie sú vždy takí vážni a patetickí ako vyzerajú na prvý pohľad. Trochu cynická irónia je prítomná v ich skladbách buďto v utajenej forme, alebo naopak, v podobe zvýraznenej parodovaním blues-rocku (Los), neil-diamondovských refrénov (America), či sovietskych pionierskych častušiek (Moskau). Témy v textoch sú rovnako temné ako hudba. Zrkadlia beh súčasného sveta, ktorý sa otáča rýchlejšie než kedykoľvek predtým, až sa z toho niektorým z nás zamotá hlava. Štatistický výskyt extrémnych skutkov a úchyliek, akým bol napríklad mediálne známy prípad kanibalizmu na inzerát, sa tu odráža ako duch našej doby. Ešte že je tu toľko iných skupín a spevákov, ktorí nevedia spievať o ničom inom než o láske a šťastí.

Rammstein s albumom Reise, Reise vykročili rázne a v okovaných čižmách v ústrety popmusic. I keď je zrejmé, že jej hranice nikdy neprekročia, manévrujú v ich tesnej blízkosti, v čom sa dosť podobajú svojej americkej obdobe, skupine Type O Negative. Hviezdy hovoria, že Rammstein by si z piatich možných za tento album zaslúžili štyri, slovom ****.

Žáner: Rock (Industrial Metal, Power Metal, Pop)
Vydavateľstvo: Universal, September 2004
Celkový čas: 48:30