Európa je na nohách, Európa má nový idol. Stal sa ním 23-ročný Alexander Rybak, mladý Nór s bieloruskou krvou, ktorý sa stal s prehľadom víťazom tohtoročného ročníka Eurovízie, pričom jeho víťazstvo bolo predvídateľné už vopred.

Európa je na nohách, Európa má nový idol. Stal sa ním 23-ročný Alexander Rybak, mladý Nór s bieloruskou krvou, ktorý sa stal s prehľadom víťazom tohtoročného ročníka Eurovízie, pričom jeho víťazstvo bolo predvídateľné už vopred. Prečo? Pretože Alexander Rybak je mladá krv, neopozeraná tvár, výborne spieva, famózne hrá na husle, pesničky si skladá sám a dokáže do nich preniesť kus baltickej kultúry. A spojené dohromady rovná sa veľký hit, ktorý momentálne znie v celej Európe.

Alexander Rybak krátko po Eurovízii vydal kompletný album, ktorý je veľkým prekvapením a budeme sa mu venovať ešte tento týždeň, avšak najskôr si posvieťme na singel s pesničkou, ktorá odštartovala jeho hviezdnu kariéru. Keď sa Rybak stal tým, ktorého Nórsko vyšle na Eurovíziu, všetko nasvedčovalo tomu, že Fairytale je jedinou pesničkou, ktorú má tento sympatický mladík v zálohe. A táto (zjavne mylná predstava) ostala v ľuďoch rezonovať ešte aj po samotnej súťaži. Zaujímavé je, že aj samotný singel s pesničkou vyšiel až po samotnej súťaži, teda v čase, kedy mal Rybak na domácom Nórskom trhu už nový singel. Zaujímavé tiež je, že jeho veľkého proma v Európe sa nechytili domáce vydavateľstvá, ale nemecká pobočka EMI, ktorá vycítila v tomto mladíkovi potenciál veľkého zárobku.

Našťastie, v Rybakovom prípade nejde o umenie predať svoju tvár, aj keď ani s tým určite nemá žiadny problém, ale o umenie predať svoju tvorbu. Vďaka pesničke Fairytale zaujal netuctovosťou a oživil hudobný biznis pesničkou, ktorej sila sa odrazila v máji na samotnej Eurovízii. Fairytale je skladba, ktorá zaujala, pretože bola a stále je originálna, aj keď mnohým už lezie na nervy.

Zostavovatelia singla s touto pesničkou si nedali príliš veľa s vymýšľaním toho, čo naňho zaradia. Vyšiel v dvoch verziách. Na tej prvej nájde poslucháč dve verzie skladby, tú pôvodnú a karaoke verziu. Druhá verzia obsahuje štyri skladby a k dvom spomínaným je pridaný remix pesničky Fairytale, s ktorým sa však jeho autori príliš nenapracovali. Pre poslucháča, ktorý Fairytale pozná odpredu i odzadu je však asi najväčším lákadlom skladba Songs From A Secret Garden, čo je vlastne scénická muzika bez spevu, a keď budete počuť, kde je táto pesnička zaradená na celom Rybakovom albume, poľahky pochopíte, že je vlastne pokračovaním úplne inej skladby. Takže na tomto singli mierne povedané vytrhnuté z kontextu, ale na druhej strane konečne prvá ochutnávka toho, že Alexander Rybak, to nie je iba Fairytale, ale v zálohe má aj množstvo ďalších prekvapení. A tie si predstavíme už o pár dní.

Vydavateľstvo: EMI Music, 2009

1. Fairytale
2. Songs From A Secret Garden