Prešovská formácia Raindown si 21. septembra na svoje konto pripísala tretí štúdiový album, ktorý nazvala Inkognito. Ich hudba však určite inkognito ostať nemá, práve naopak, má sa dostať medzi ľudí, do ich uší a v najlepšom prípade aj do ich duší.

Dvere do tajomna otvára energická a tvrdšia skladba Tak to s nami je, ktorá už v úvodných sekundách napovedá, že sa kapela od predchádzajúceho albumu Svet na míle (2008) niekam posunula. Konkrétne, ako samotní členovia Raindown tvrdia, smerom k americkej hudobnej tvorbe. Podobná "špinavá" hudba a pritvrdenie sa valí aj zo skladby Mr. Murphy (May I Say?), ktorú považujem za jednu z najchytľavejších a najvýraznejších skladieb albumu. Tak ako ma v skladbe prekvapila tvrdosť, tak ma prekvapilo aj jej jemné vyvrcholenie v podobe spevu Petra Debnára sprevádzaného len zvukmi klávesov.

Jemnosť, no zároveň neutíchajúca nástojčivosť, postupná gradácia a úplné vyvrcholenie v refréne. Takto znie titulná skladba Inkognito, ktorej veľkým plusom, okrem už spomínaných vecí je veľmi vydarený text. Ten v sebe nesie posolstvo, ktoré si v ňom každý ľahko nájde, no ktoré je podané talentovaným textárom Jozefom Husovským tak, že je nad čím sa zamyslieť a je dôvod si text znova a znova vypočuť či prečítať z bookletu. Takýmto smerom sa uberá väčšina skladieb albumu Inkognito (Niečo z nás, Nie som sám, Chcem ťa vyliať z hlavy, Je čas ísť). Intimita a závan melanchólie sú totiž tie slová, ktoré výrazne vystihujú novinku kapely Raindown. Texty sú o vzťahoch, sklamaniach, pádoch, stratách istôt, či túžbach.

No popri týchto témach sa na albume nachádza aj pieseň Rozprávka o jednoduchej, čistej láske, ktorej stačí aj málo a zároveň má to podstatné – je tu jeden človek pre druhého. Takáto myšlienka podčiarknutá jemnými gitarovými linkami, zvukmi klávesov a emotívnymi tónmi huslí, robia z piesne skutočne rozprávkovo krásnu vec. Gýč? Názov by mohol tento pocit evokovať, no pieseň gýčom ani zďaleka nie je.

Pri kapele Raindown nie je žiadnym prekvapením, že sa na albume nachádzajú aj anglicky naspievané skladby. Mnohým interpretom dáva angličtina priestor na "skĺznutie" do lacných fráz, ktoré v skladbách vždy boli a zrejme aj budú. No na albume Inkognito som nič také nenašla, čo je určite pozitívum.

Žalm 23 je názov jedinej skladby na albume, ktorá ma nijak hlbšie neoslovila. Chýba jej silný refrén, mínusom je aj ťažko zapamätateľný text, ku ktorému sa mi akosi nehodí najtvrdší hudobný podklad z celého albumu a najtvrdší spev Petra Debnára. No odhliadnuc od tejto piesne sa dá bezpochyby použiť staré známe klišé – do tretice všetko dobré. Nové zloženie kapely, nové životné skúsenosti a nové spolupráce s textárom Jozefom Husovským a s producentom Vladom "Randy" Gnepom - to všetko sa výrazne podpísalo pod výslednú atmosféru sálajúcu z nahrávky, ktorú si trúfam hodnotiť ako najvydarenejší album kapely Raindown.

Raindown – Inkognito
(Raindown Music / Forza, 2010)

01. Tak to s nami je