Po niekoľkoročnom čakaní a neurčitom naznačovaní zo strany kapely sa stal nový album U2 výrazne očakávaným hudobným artiklom. Z neustáleho posúvania dátumu vydania a zahmlievania sa vykľulo veľké prekvapenie. Štvorica sa spojila s technologickým gigantom Apple a album Songs of Innocence ponúkla cez jeho hudobnú službu iTunes.

Predstavte si, že vydáte album a behom jednej sekundy sa jeho majiteľmi, chtiac-nechtiac, stane 500 miliónov ľudí. Nielenže sa zapíšete obrovskými písmenami do histórie, ale zároveň máte istotu, že sa nahrávka nestratí na prepadlisku dejín. Aj to by sa pokojne mohlo stať, nech už je značka U2 akokoľvek slávna a rešpektovaná.

Trinásta štúdiovka Bona a spol. s názvom Songs of Innocence je totiž všetko, len nie komerčný trhák. A ani vydanie bez ohlásenia nie je jeho pridanou hodnotou, prvenstvo a originalitu si už s podobným, dokonca ešte odvážnejším plateným konceptom uchmatla vlani v decembri Beyoncé.

Taký normálny pop rock

U2 sú však momentálne výborným ukazovateľom toho, ako sa robí premyslený a výhodný marketing, hoci so samotnými skladbami je to trochu komplikovanejšie. Niežeby išlo o zlú nahrávku, obsahuje zo všetkého trochu a má šancu uspokojiť poslucháčov po viacerých stránkach. Nejaké tie rockové vypaľovačky inšpirované idolmi z mladosti (The Ramones), trochu hra na city, chytľavé gitarové riffy, skrátka normálna pop rocková klasika od U2. Ale na to, aby sa album stal skutočným celosvetovým virálom s podporou Apple je skrátka málo svetoborný a výnimočný.

Otvárací song a zároveň singel The Miracle (Of Joey Ramone), ktorý sľubuje nadupanosť novej dosky je len planou návnadou. Zvyšok albumu sa väčšinou nesie na príjemnej pop rockovej vlne, miestami chytľavejšej ako v piesni Iris (Hold Me Close) a miestami pokojnejšieho ladenia (Song for Someone). Pri počúvaní sa však človek prichytí pri tom, že väčšina skladieb je relatívne ľahko zapamätateľná a pri druhom či treťom prehratí albumu si ich už pospevuje. Dokonca so zaujímavým kontrastom, ak spomenieme osobné a hlboké texty, v ktorých sa kapela vracia ku koreňom – hudobným, kapelovým, vzťahovým.



Bez prekvapení, no poctivo

Každý song na novom albume má niečo do seba, z tých pozoruhodnejších spomeňme napríklad Raised By Wolves, ktorá sa otvára zľahka, iba klavírom a hrou s dynamikou, aby napokon prepukla v energické refrény. Podobne podmanivou je tiež pieseň Volcano postavená na basovej linke, ktorá výrazne pripomína staršie hity U2. Nie však v gitarovej mágii, legendárny The Edge je na novom albume tak trocha v úzadí a jeho typické navrstvené zdelayované grify by ste hľadali zbytočne.

Charizmatické gitarové vyhrávky sú však stále prítomné, výborne to ukazuje napríklad skladba Sleep Like a Baby Tonight v príjemnom strednom tempe. Ako čerešnička na torte uzatvára album spolupráca so severskou vílou Lykke Li v piesni The Troubles. Krehké vokály a intímna atmosféra robia z piesne dôstojnú bodku a dokazujú, že Bonovi svedčí symbióza so ženským hlasom.

Album Songs of Innocence potvrdzuje, že U2 si idú viac-menej stále svojou cestou a znalcov ich tvorby už asi nemajú hudobne čím prekvapiť. Po viac než troch dekádach v biznise to už asi nikto ani neočakáva. Stále však vedia robiť poctivé a inteligentné piesne, ktoré (aj keď s istou mierou opakovaného a už počutého) potešia ucho poslucháča a skvele vyznejú na veľkých štadiónoch, ktoré k U2 neodmysliteľne patria. Iné to už asi nebude, no nechajme sa prekvapiť na pokračovateľovi aktuálnej štúdiovky. Songs of Experience by mal byť k dispozícii vraj "dostatočne skoro".

U2 - Songs of Innocence
(Island Records, 2014)

1. The Miracle (Of Joey Ramone)
2. Every Breaking Wave
3. California (There Is No End To Love)
4. Song For Someone
5. Iris (Hold Me Close)
6. Volcano
7. Raised By Wolves
8. Cedarwood Road
9. Sleep Like A Baby Tonight
10. This Is Where You Can Read Me Now
11. The Troubles 

Autorka: Michaela Žureková

Súvisiaci interpreti: U2