Ešte v polovici vyhlasovania výsledkov jubilejného 60. ročníka Veľkej ceny Eurovízie tesne vyhrávala zástupkyňa Ruska. Napokon však speváčku Polinu Gagarinovú predbehol Švéd Måns Zelmerlöw. Ten sa o vystúpenie pred celou Európou a tentokrát aj Austráliou pokúšal v minulosti už dvakrát.

Vyzerá to tak, že Conchita Wurst, minuloročná transsexuálna víťazka súťaže Eurovision Song Contest, nasadila latku bizarnosti a extravagancie najvyššie ako sa dalo. Tento rok finále, ktoré sa vďaka jej víťazstvu konalo vo viedenskej Stadthalle, neobsahovalo ani jedno číslo, ktoré by sa vymykalo vkusu konzervatívnych divákov. Odhliadnuc od ospevovania večnej jednoty a textov typu "pochytajme sa teraz všetci za ruky a ľúbme sa", vyzeralo vyvrcholenie súťaže až šokujúco normálne.

Apolitická Eurovízia? Rusku nepomohli ani "antivypískavače"

Opäť sa raz potvrdila schopnosť stávkových kancelárii tipovať víťaza. Favoritom tohto ročníka bol od začiatku Švéd Måns Zelmerlöw so skladbou Heroes. Popová hymna s gitarovým motívom v slohách a eurodanceovým refrénom v kombinácii elektroniky, klávesov a sláčikov napĺňala vyššie spomínané textové požiadavky do bodky, no možno s najmenším závanom klišé. Ďalšou výhodou švédskeho zástupcu bolo aj to, že jeho domovská krajina je už od čias víťazstva skupiny ABBA európskou veľmocou hudby hodnej exportu aj za hranice Starého kontinentu.

Svedčí o tom napríklad fakt, že jeden zo skladateľov tohtoročnej víťaznej skladby Anton Malmberg Hård af Segerstad, známy pod pseudonymom Goldfinger, vlani ako producent spolupracoval so skupinou Fifth Harmony, ktorá skončila tretia v americkom X Factore. Úplnou marketingovou čerešničkou mohla byť fyzická príťažlivosť švédskeho speváka nielen pre ženy, ale aj pre mužov. Nie je totiž žiadnym tajomstvom, že publikum Eurovízie tvorí z veľkej miery aj homosexuálna komunita.


Nevedno, ktorý z aspektov preklopil misky váh od plavovlasej Rusky Poliny Gagarinovej k Švédovi spoliehajúcemu sa na pódiu len na seba a originálnu videoprojekciu. Reprezentantka "Matky Rusi" dala do svojej balady o miliónoch hlasov, ktoré tvoria jednotu, toľko melodrámy, že sa to mohlo vyrovnať jeden a pol Conchity. S 303 bodmi síce minuloročného víťaza prekonala, no na prvé miesto to tentokrát nestačilo.

Jedným z faktorov je určite aj to, že Európa dala v hlasovaní okrem hodnotenia vystúpení najavo aj svoj postoj k netolerancii a nenávisti šíriacej sa z rozpínavej eurázijskej veľmoci. Pri vyhlasovaní výsledkov dokonca bolo z publika počuť pískanie zakaždým, keď Rusko obdržalo 8, 10 alebo 12 bodov. Počas vystúpenia šarmantnej blondínky bola práve z tohto dôvodu v Stadthalle v pohotovosti špeciálna "antivypískavacia" technológia, ktorá počas prenosu podľa potreby redukuje zvuky obecenstva. Svoju nevôľu voči Rusku kvôli situácii na Kryme a postoju k sexuálnym menšinám totiž vlani hlasno vyjadrili fanúšikovia v Kodani, čo bol podľa predstaviteľov Eurovízie, snažiacich sa o apolitickosť a budovanie mostov, nežiadaný a trápny moment.

O tom, že Eurovízia reflektuje aj geopolitické dianie, napokon svedčí i rozdelenie hlasov od viacerých ruských susedov, ktorí v minulosti zvykli túto veľmoc podporovať omnoho viac. V kontexte pošramoteného imidžu krajiny sa podaril nemiestny vtip práve ruskému moderátorovi Dmitrimu Šepelevovi (moderoval Eurovíziu v roku 2009 v Moskve, pozn. red.). Ten pri vyhlasovaní majiteľa 12-tich ruských bodov povedal: "A dvanásť bodov dáva Rusko... Rusku!" Následne sa silene zasmial a najvyššie ohodnotenie prisúdil Taliansku, ktoré to s vystúpením mužského pop-operného tria Il Volo dotiahlo až na tretie miesto (292 bodov).


Aj vďaka averzii voči putinovskej politike sa tak sympatický Švéd s počtom bodov 365 dostal na tretie miesto medzi doterajších víťazov európskej hudobnej súťaže. Takmer dobehol svoju krajanku Loreen, ktorá pred tromi rokmi v azerbajdžanskom Baku mala len o sedem bodov viac, teda 372. Rekord s najvyšším počtom bodov v histórii Eurovízie, a to konkrétne 387, naďalej drží bieloruský Nór Alexander Rybak. Švédsko vyhralo tento rok šiestykrát a od rekordu v tomto smere ho delí už len jedna trofej, aby sa aspoň vyrovnalo Írsku.

Narodil sa hviezdou

Måns Petter Albert Sahlén Zelmerlöw sa do povedomia švédskej spoločnosti dostal, rovnako ako jeho predchodkyňa Loreen, vďaka švédskej speváckej súťaži Idol (u nás SuperStar). V druhom ročníku tejto reality show v roku 2005 skončil piaty. Napriek tomu nadobudol vo Švédsku veľkú popularitu a televízni producenti ju aj využili. Obsadili ho totiž do celebritnej súťaže Let's Dance, ktorú aj vyhral. Na konte má štyri albumy a piaty vyjde pod názvom Perfectly Damaged už 5. júna. 


Okrem toho sa Måns venoval aj modelingu, spieval vo švédskej verzii muzikálu Romeo a Júlia, pričom ženskú predstaviteľku si hľadal skrz televíznu šou, a v rokoch 2010 až 2012 zabŕdol aj do moderovania. Stal sa hostiteľom šou, ktorá sa vysiela vždy v lete každý utorok zo štokholmského Skansenu. V programe Allsång På Skansen spievajú návštevníci spolu s hudobnými hosťami. Hlavnú úlohu za mikrofónom prevzal aj pri národných výberových kolách do Veľkej ceny Eurovízie pod názvom Melodifestivalen.

Práve tejto súťaže sa zúčastnil dokopy trikrát. Najprv v roku 2007 necestoval do Srbska, pretože jeho pieseň Cara Mia skončila v finále národných výberových kôl iba tretia. Skúsil to o dva roky, aby sa mohol stať súčasťou ruskej Eurovízie, no vtedy so skladbou Hope & Glory skončil dokonca ešte o jednu priečku nižšie. Ako sa vraví, do tretice všetko dobré, napokon v roku 2015 vyhral a vďaka nemu bude celá pesničková súťaž s postupne chradnúcim imidžom gýču a bizarnosti pokračovať o rok opäť vo Švédsku.

Prečítajte si: Víťaz Eurovízie Måns Zelmerlöw: Homosexuálov zavrhoval, teraz sú hrdinovia

Måns Zelmerlöw, Eurovision Song Contest 2015 Zdroj: Andres Putting / EBU - Eurovision.tvPozrite si viac fotografií z finále Veľkej ceny Eurovízie 2015

Historické okamihy súťaže

Galavečerom sprevádzala trojica Mirjam Weichselbraun, Alice Tumler a Arabella Keisbauer. Trio obľúbených rakúskych moderátoriek dopĺňala aj Conchita Wurst ako korešpondentka z "Green room", miestnosti, kde sedeli súťažiaci. Popri vystupujúcich sa predviedla aj ona. Predstavila singel You Are Unstoppable a Firestorm z debutu Conchita vydaného 15. mája. V naživo vysielanom programe však vystúpil aj Symfonický orchester ORF spolu s detským zborom, aby zahrali, resp. zaspievali hymnu s názvom tohtoročného motta Building Bridges.

Pôsobivé bolo aj vyplnenie priestoru počas hlasovania vystúpením uznávaného perkusionistu Martina Grubingera. Pre túto príležitosť zložil deväťminútovú kompozíciu kombinujúcu klasickú hudbu s big bandom s veľkou dychovou sekciou,množstvom perkusionistov a spevom cenou Grammy oceneného zboru Arnold Schoenberg Choir. V spojení moderného s tradičným zazneli témy klasických rakúskych skladateľov ako Gustav Mahler (Symfónia č. 2 a Symfónia č. 3) a Anton Bruckner (Symfónia č. 8), ktoré boli upravené v štýle funku, salsy či afro-kubánskej hudby. Pozrite si, ako toto vystúpenie vyzeralo na skúške pred veľkým večerom s 200 miliónmi divákov.


Rakúsko sa teda pri organizovaní Eurovízie ukázalo vo veľmi dobrom svetle, a to aj napriek tomu, že sa stalo prvou hostiteľskou krajinou bez inkasovania akéhokoľvek bodu od roku 1958. Rok po víťazstve Conchity Wurst kapela The Makemakes s piesňou I Am Yours a horiacim klavírom eurovíznych nadšencov absolútne nezaujala. Rovnako s nula bodmi na konte skončila aj Nemka Ann Sophie Black Smoke z pera britského talentu Elly Eyre, no pre hostiteľskú krajinu je to predsa len krutejší výsledok.


Okrem vyššie spomenutých špeciálnych vystúpení či technických výpadkov pri vyhlasovaní výsledkov, bol jubilejný ročník špecifický aj jednorázovou návštevou súťažiaceho z Austrálie, kde sa pesničková súťaž teší veľkej popularite. Guy Sebastian dostával za svoje vystúpenie so singlom Tonight Again regulárne hlasy a obsadil veľmi slušné piate miesto. Avšak dopredu bolo jasné, že sa krajina protinožcov ani v prípade výhry nestane stálym súťažiacim. Čo by sa však stalo, ak by mal porotca austrálskeho X Factoru najviac hlasov? Podľa portálu 9news.com.au sľúbil tamojší premiér štátny sviatok na pondelok a spevákovi pasovanie za rytiera. 


Po prvýkrát sa na pódiu oddávali vzájomnej láske aj páry rovnakého pohlavia. Viedenské publikum známe svojou otvorenosťou voči diverzite neprotestovalo proti bozkávajúcemu sa mužskému a ženskému páru počas vystúpenia Moniky Linkytė a Vaidasa Baumilu z Litvy. Homolobby sa však nejavila úspešnou - zaľúbená dvojica sa so svojou piesňou This Time dostala s 30 bodmi len na 18. miesto.


O láske spievala aj Monika Kuszyńska. Reprezentantka Poľska sa však postarala o historický okamih. Stala sa jedinou vystupujúcou za 60 rokov súťaže, ktorá vystúpila na invalidnom vozíku. Mnohých racionálne zmýšľajúcich fanúšikov mohli zastihnúť obavy, či Európania speváčku z ľútosti nevyšvihnú medzi najlepších. Nestalo sa a s desiatimi bodmi skončila až na 23. mieste.


Aj pre ňu však platí výrok úspešného švédskeho speváka: "Chcem len povedať, že všetci sme hrdinami, nezáleží na tom, koho milujeme, kto sme a v čo veríme. Sme všetci hrdinami," poďakoval tesne po víťazstve. Svojou skromnosťou, zlúčenou s jednoduchosťou a silným posolstvom, zbavil Måns Zelmerlöw Eurovision Song Contest aspoň na chvíľu nechutného gýčovitého mraku, ktorý nad ním panoval. Ešte zopár takýchto víťazov a snáď nadobudne táto súťaž vážnosť, s ktorou pred 60 rokmi štartovala.

Výsledky hlasovania Eurovision Song Contest 2015:

výsledky Eurovízie 2015 Zdroj: Eurovision.tv

Autor: Marek Majzon (zdroj: Eurovision.tv)
Foto: AP Photo - Ronald Zak / Kerstin Joensson