Ak by ste jej hudbu počuli v soundracku k americkému tínedžerskému filmu, vôbec by vám nenapadlo, že za piesňami stojí mladá Slovenka, študentka marketingu. Soňa Kmeťová miluje angličtinu a pop. Obdivuje speváčku Lorde a jej album Melodrama považuje za neprekonateľný. Aj v jej vlastných piesňach je cítiť kombináciu melodrámy s mladosťou, ľahkosťou a rádiovým singlovým potenciálom. Svojím debutovým EP nám ukazuje cestu, ktorou doposiaľ prešla, mieri však vyššie.

Jej vstup na domácu scénu bol vzhľadom na jej vek aj hudobný žáner dosť neštandardný, keďže sa hneď s prvým singlom oprela do ťažkej aktuálnej témy - vojny na Ukrajine. Reč je o singli Big Brother, ktorý sa napokon na jej debutovej EP nahrávke ani nenachádza, hoci je najnovšou (v zmysle poslednou napísanou) skladbou v jej aktuálne vydanom repertoári.

Potom uviedla singel Knocks, čo je vôbec prvá pieseň, ktorú Sona Kmet v živote napísala, a napokon v auguste predstavila singel Quiet Crowded Room. Tú poslucháči Rádia_FM ju hneď po uvedení do rebríčka Osmičky zaradili na prvé miesto. Svoju hudbu predstavila aj v Demovnici a stále patrí k výrazným talentom, zatiaľ bez vydavateľa.


Svoje debutové EP s názvom Don't Let Me Go Home zverejnila v plnej dĺžke začiatkom septembra. Nahrávka je ukážkou jej doterajšej tvorby, pomyselným chodníčkom, ktorým mladá speváčka vstupuje do sveta hudby. Sama pritom priznáva, že hoci mala piesne napísané už dlhšie, bolo pre ňu náročné odprezentovať vlastnú tvorbu pred niekým iným. Ako prvý si jej skladby vypočul hudobník Tomáš Gulán. Napokon sa stal spoluproducentom EP a Soniným najbližším spolupracovníkom aj motivátorom.

Pop, ktorý pozerá za hranice

K spevu a hudbe mala mladá Martinčanka vždy blízko. Svoju prvú pieseň napísala v 16 rokoch, bola to spomínaná Knocks. "U mňa sa to vždy začína silnou emóciou a väčšinou je to pocit, ktorý si v sebe nesiem určitú dobu. Nie som nejaký impulzívny umelec," vraví Sona Kmet, ktorá v sebe emócie necháva vyzrieť, aby ich dokázala vyjadriť v správnej miere. Za svoj tvorivý jazyk si vybrala angličtinu, pretože sa v nej cíti slobodná. V tejto chvíli slovenčinu vo svojej hudbe rozhodne odmieta.

Medzi jej hudobné vzory patria Lorde, Beyoncé či Frank Ocean. "Je pre mňa prirodzené vytvárať pop, no mám rada experimentovanie a prekvapenia v hudbe. Páči sa mi, keď neviem, čo bude ďalej," priznáva speváčka. Na svojom EP ponúka spolu osem skladieb, väčšina z nich má v sebe singlový potenciál, či už sú to rytmickejšie Watch Me a Invisible, alebo pomalšia Twenty Two, Twenty Two postavená na akustickej gitare. Sona Kmet s ľahkosťou tvorí chytľavé piesne s rukopisom, ktorý by bol v rádiovom playliste rozpoznateľný. Jej debut si preto zaslúži nálepku pozoruhodný a môže zamiešať kartami v budúcoročných Radio_Head Awards.


Rytmika z Darkness Positive aj klavír Dana Špinera

EP Don't Let Me Go Home je osobnou výpoveďou mladej speváčky, výsledkom hľadania vlastnej hudobnej cesty. V tomto svojom snažení je Soňa stále na začiatku, napriek tomu je cítiť, že má presnú víziu o tom, ako by jej hudba mala znieť. Typickým a dominantným prvkom jej tvorby je vrstvenie vokálov, ktoré sú aj harmonicky aj rytmicky základom jej piesňovej tvorby.

S nahrávkou jej okrem Tomáša Gulána pomohli aj hudobníci z martinskej kapely Darkness Positive, basgitarista Adrián Simonides a bubeník Matej Richtarčík. "Nahrali sme veľmi zjednodušené prvotné verzie piesní, ktoré sú na EP. Tomáš to poslal viacerým muzikantkým lokálnym kamarátom. Ani sme nedúfali, že chlapci z Darkness Positive by na to nejako zareagovali, ale povedali, že idú do toho," hovorí nadšene speváčka a autorka.

V najenergickejšej skladbe Invisible hrá aj Adrián Mikušák na saxofóne, v záverečnej Fresh Air zase nahral klavír Daniel Špiner (Katarína Koščová, Katarína Knechtová, Martin Geišberg...). "Spolupráca s Danom vznikla tak, že niekedy začiatkom minulého decembra sme mu poslali pracovnú verziu viacerých mojich skladieb. Následne nás kontaktoval, že by mal chuť vstúpiť do spolupráce. Práve túto pieseň som mala v predstave iba s klavírom. O týždeň sme sa stretli u neho doma, v obývačke, pri vyzdobenom vianočnom stromčeku, a v priebehu jedného dňa sme skladbu nahrali úplne naživo, iba môj spev a jeho klavír," prezrádza Soňa.


Bratislavská koncertná premiéra na džezákoch

Tým, že si speváčka svoje piesne dlho nosila v hlave, aj pri nahrávaní sa snažila do značnej miery držať svojich predstáv. "Som sebecká na svoju tvorbu a hudobníkom som veľakrát nedovolila mať umeleckú voľnosť. Niekedy mi to bolo až ľúto. Pri týchto pesničkách som mala veľmi jasnú predstavu. Niektoré veci mi však neboli jasné a bola som rada, že chlapci skúšali rôzne štýly," prezrádza Soňa, ktorá aj v samotných textoch piesní pôsobí ako sebavedomá a silná žena, no nebojí sa ukázať ani svoju zraniteľnosť a pocity neistoty.

Rozhodne bude zaujímavé pozorovať, ako mladá umelkyňa zvládne svoju hudbu prezentovať naživo. Doposiaľ kapelu nemala, s Tomášom Gulánom hrajú piesne v akustických verziách. Jej emotívnemu hlasovému prejavu by mohlo prítmie klubového pódia pristať.

Sonin potenciál si všimli aj organizátori Bratislavských jazzových dní, keď ju vybrali medzi finalistov súťaže Pódium mladých talentov. Už 20. októbra, deň pred začiatkom oficiálneho programu festivalu, sa Sona Kmet predstaví na pódiu prvýkrát s kapelou. Spolu s ostatnými finalistami sa tak bude uchádzať o možnosť odohrať vlastný koncert na hlavnom pódiu BJD v roku 2023. Víťaz bude vybratý z kombinovaného hlasovania fanúšikov na Sme.sk a odbornej poroty zloženej z doterajších víťazov tejto súťaže.

(Video s kapelou bolo zverejnené a doplnené až po vydaní článku, 10.10.2022)


Tematicky je EP o bežných starostiach mladého človeka, hľadaní si svojho miesta, pocitoch starostlivo obalených do metafor. Ich rozlúsknutie pritom necháva Sona na poslucháča. Ako hovorí, nechce byť ľahko čitateľná a jednoduchosti "na prvú" sa snaží vyhýbať. Podľa vlastných slov chce zostať pri autenticite a hudobnej komplexnosti, jednoduché letné hity od nej určite počuť nebudeme, preto dúfa, že jej tvorba osloví náročnejších poslucháčov.

"Je to nahrávka o láske, nadobudnutí sily, a vysporiadaní sa s vlastným osudom. Don't Let Me Go Home – nenechaj ma ísť domov – je veta, ktorú šepkáš svojmu nápadníkovi, keď ťa dovedie k plotu, za ktorým si vyrastala. Je to veta, ktorú vravíš sama sebe, keď sa celý deň snažíš zadržať slzy, a pritom veľmi dobre vieš, že hneď ako prídeš domov, a mama sa ťa spýta, aký si mala deň, tak sa okamžite rozplačeš a na povrch vypláva tvoja citlivá a zraniteľná stránka," hovorí Soňa o svojom debute.

"Na titulnej fotke EP je môj domov. Pár, môjmu srdcu najbližší. Aj oni si určite túto vetu často navzájom šepkali. Toto EP začalo vznikať pred piatimi rokmi, keď som začínala písať svoje prvé piesne, za posledné tri roky sa stalo zmyslom môjho bytia a odteraz bude uzdravovať moju dušu už naveky," dodáva.


Don't Let Me Go Home je poctivé popové EP, ktoré poslucháča navnadí na sledovanie ďalšej hudobnej cesty mladej speváčky. Aktuálne sa už venuje tvorbe nových piesní na svoj prvý album. Termín vydania si dala len vnútorný, pre seba, a nechce nič viac prezrádzať. Jedným dychom dodáva, že to bude nadlho. Už teraz však vie, že ďalší singel bude mať spoločenskú tému a vraj sa máme na čo tešiť.

Sona Kmet - Don't Let Me Go Home EP
(2022, vlastným nákladom)

1. Shame
2. Twenty Two, Twenty Twon
3. Invisible
4. Knocks
5. Watch Me
6. Pose
7. Quiet Crowded Room
8. Fresh Air

Vypočujte si celé EP na Youtube či na streamovacích službách.


Autorka: Martina Slivková